S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza


Przebudowa drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza (S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza)

 

oddział: Katowice

długość – 6,95 km

obecny etap – w przetargu

 

Etap zrealizowany:

grudzień 2009r. – opracowano STEŚ etap I

luty 2010r. – wykonano Studium geologiczno – inżynierskie

wrzesień 2011r. – odbyło się posiedzenie Rady Technicznej w Centrali GDDKiA ustalającej kluczowe ustalenia dotyczące Projektu

grudzień 2011r. –  opracowany został STEŚ etap II

grudzień 2011r. –  sporządzono Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko

grudzień 2011r. – opracowanie Analizy Ekonomicznej i Finansowej

15.02.2012r. - złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w  Katowicach.

25.07.2012r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia, realizowanego według rekomendowanego wariantu 1C

12.08.2014r. – uzyskano decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ) stwierdzającą ostateczność decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach  

marzec 2015r. – uzgodnienie przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju Programu Inwestycyjnego

Wykonano dokumentację studialną obejmującą Studium Techniczno – Ekonomiczno -  Środowiskowe – etap I oraz II w ramach „Opracowania dokumentacji projektowej na przebudowę drogi krajowej Nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, km 14+000 – 20+500” oraz materiały do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia.

 

Etap w realizacji:

16 grudnia 2019 r. ogłoszenie o przetargu na realizację zadanie w formule „Projektuj i buduj”.

 

II. Opis inwestycji

Przebieg drogi:

  • województwo: śląskie
  • powiat: będziński, Dąbrowa Górnicza
  • gmina: Siewierz, m. Dąbrowa Górnicza

Mapa orientacyjna inwestycji

GDDKiA 

Podstawowe parametry techniczne:

  • klasa techniczna drogi S
  • prędkość projektowa VP=100 km/h
  • prędkość miarodajna 10 km/h
  • szerokość jezdni 2 x 2 (2 x 7,00 m)
  • szerokość pasa awaryjnego 2 x 2,50 m
  • szerokość pasa dzielącego 4,00 m (w tym opaski wewn. 2 x 0,50 m)
  • obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
  • kategoria ruchu KR6
  • skrajnia pionowa 4,70 m

Zakres inwestycji:

Efektem rzeczowym planowanej inwestycji będzie przebudowa odcinka drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 115 kN/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Zostanie wybudowany węzeł Ząbkowice oraz przebudowany węzeł Pogoria. W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.

 

Wariantowanie przebiegu drogi:

STEŚ etap II dla inwestycji polegającej na przebudowie drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza zostało przygotowane jako materiał dla uzyskania Decyzji Środowiskowej. Przebieg trasy został rozpatrzony w trzech wariantach przez GDDKiA. Wszystkie warianty były szeroko konsultowane  ze społeczeństwem, organami samorządowymi. Wszelkie protesty i postulaty zostały przeanalizowane przez tutejszy Odział przy udziale biura projektów. Wariant 1C wskazano jako rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przebudowy drogi i wybrany do realizacji.

 

Obiekty inżynierskie:

  • wiadukty nad DK-1 – 4 szt.
  • mosty w ciągu DK-1 – 2 szt.
  • kładka dla pieszych nad DK-1 – 2 szt
  • przejście dla małych zwierząt pod Dk-1 – 1 szt
  • przejście dla dużych zwierząt nad DK-1 – 1 szt
  • przepust pod DK-1 – 2 szt
  • mury oporowe – 2 szt

Węzły: 

Wariant preferowany:                                                                                                                                                   

  • Węzeł „Ząbkowice” - skomunikowany łącznikiem ze skrzyżowaniem ulic: Ujejskiej, Al. Zwycięstwa i Konstytucji
  • Węzeł Pogoria skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 796,  km 20+200

III. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji

Nie przewiduje się podziału zadania inwestycyjnego na etapy.