Spektakularne wykopaliska archeologiczne na budowie drogi ekspresowej S3 pod Legnicą.
Na budowie dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S3 w okolicach Legnicy trwają zaawansowane badania archeologiczne. W ciągu ostatnich 4 miesięcy przebadanych zostało ponad 8 hektarów stanowisk archeologicznych. Analogicznie na budowie drogi ekspresowej S5 na odcinku Korzeńsko - Wrocław zostało przebadanych już 60 hektarów stanowisk archeologicznych.

Najciekawszym stanowiskiem na budowie S3 i zarazem najbardziej obfitującym w cenne znaleziska jest stanowisko Dunino 6. W granicach inwestycji zajmuje ono obszar 3,5 hektara. Wg danych archiwalnych stanowisko miało być  związane z bitwą nad Kaczawą z 1813 pomiędzy Wojskami Napoleońskimi, a Wojskami Pruskimi i Rosyjskimi, jednak okazało się być cmentarzyskiem o datowaniu miedzy 3300, a 2800 lat temu (jest to epoka brązu, nazwa epoki pochodzi od nowo wprowadzonego surowca - brązu).

Już teraz wiadomo, że jest to jedno najciekawszych cmentarzysk kultury łużyckiej na Dolnym Śląsku i jedno z najbogatszych z terenu Polski – mówi prowadząca tam badania archeolog Izabela Kadłucka. Badacze odkryli pochówki popielnicowe i jamowe. Oznacza to, że szkielet zmarłego składany na stosie, a po spaleniu wsypywany był do urny lub do jamy w ziemi (tzw. pochówki bezurnowe). Wiele grobów zawiera po kilka urn i po kilkadziesiąt przystawek, naczyń, które były darami grobowymi; składano do nich pokarmy, ziarna, czy brązowe ozdoby. Część urn przykryta jest talerzami, misami lub innymi naczyniami.

W grobach dzieci archeolodzy odkryli grzechotki, przystawkami są naczynia miniaturowej wielkości.

Na stanowisku Dunino znajdują się także pozostałości kurhanów. Można wnioskować, ze w przypadku tego rodzaju grobów mamy do czynienia z osobami bardziej znaczącymi w społecznościach, o wyższym statusie społecznym. W pochówkach tych odkryto bogate dary grobowe.

Stan badań archeologicznych wykopaliskowych w Polsce do czasu budowy dróg ekspresowych i autostrad był często fragmentaryczny. Badania prowadzone przez ośrodki naukowe nigdy nie były przeprowadzane na tak dużą skalę. Wzrost liczby inwestycji drogowych dostarczył olbrzymiej liczby materiałów i danych i jest na tyle istotny, że często zmienił nasze dotychczasowe postrzeganie jednostek kulturowych oraz ich zasięgów . W naszych zespołach badawczych są archeolodzy, którzy prowadzą badania poza granicami kraju, między innymi w Egipcie, Sudanie i Gwatemali i możemy z całą pewnością stwierdzić, że badania w Polsce są niemniej fascynujące– mów archeolog Izabela Kadłucka.

Po terenowym etapie badań wykopaliskowych następuje opracowanie wyników badań, w czasie których wykonuje się specjalistyczne ekspertyzy, np. archeozologiczne, archeobotaniczne, palinologiczne czy antropologiczne. Badania antropologiczne pozwalają ustalić wiek i płeć zmarłego, zrekonstruować długość ciała czy dokonać oceny stanu biologicznego grupy na tle warunków życia, a nawet odtworzyć dietę żywieniową.

Po badaniach zabytki zostaną przekazane do Muzeum Miedzi w Legnicy, gdzie będzie można oglądać je na wystawie.

Dolnośląski odciek drogi ekspresowej S3 od Nowej Soli do Legnicy będzie liczył prawie 80 km długości. Inwestycja realizowana jest w systemie Zaprojektuj i Buduj. Obecnie trwają prace projektowe oraz prace przygotowawcze w terenie m.in. likwidacja kolizji, prace ziemne, badania archeologiczne. Zakończenie prac wraz z oddaniem do ruchu planowane jest w połowie 2018 r.