Remont nawierzchni na odcinku autostrady A4 od wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej w Krakowie do węzła Kraków Wieliczka.
Trwa remont nawierzchni na odcinku autostrady A4 od wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej w Krakowie do węzła Kraków Wieliczka wraz z naprawami elementów wiaduktów i mostów. Należy zwracać uwagę na wprowadzone oznakowanie, zmianie uległa bowiem organizacja ruchu pojazdów : mogą one poruszać się wyłącznie po jezdni północnej, ale do dyspozycji są po dwa pasy w każdą stronę. Na wyłączonej z ruchu jezdni południowej frezowana jest warstwa ścieralna nawierzchni.


Remont na 7 km odcinku autostrady A4 od wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej w Krakowie do węzła Kraków Wieliczka jest konieczny ze względu na fakt, że warstwa ścieralna nawierzchni nie spełnia już wymaganych standardów. Przyniesie on wyraźne korzyści w postaci m.in.:
  • poprawy komfortu podróży,
  • powstrzymania degradacji nawierzchni i całej konstrukcji drogi,
  • poprawy poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • wyeliminowania ewentualnych, negatywnych skutków przyszłych remontów w okresie kolejnych 15 lat.

By usprawnić ruch pojazdów w trakcie remontu na tym odcinku A4, roboty prowadzone będą na zamkniętej jednej jezdni . Autostradowa obwodnica Krakowa na tym odcinku posiada przekrój 2x3 , w związku z tym na jezdni aktualnie nie remontowanej wprowadzony będzie ruch dwukierunkowy, z trwałą separacją kierunków ruchu, czyli po dwa pasy w każdym kierunku. W rejonie węzłów natomiast będą zawężenia do jednego pasa ruchu. Roboty podzielono na cztery etapy :
  • I etap : wyłączenie z ruchu jezdni południowej od wiaduktu ul. Kąpielowej do km 421 + 500 (do około połowy odcinka). Na jezdni północnej będzie odbywał się ruch dwukierunkowy, po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Dla zachowania bezpieczeństwa uczestników ruchu przeciwległe kierunki ruchu zostaną rozdzielone barierami oraz wprowadzone ograniczenie prędkości.
  • II etap : zamknięcie jezdni północnej na odcinku od ul. Kąpielowej do km 421+500 i przełożenie ruchu na wyremontowany odcinek jezdni południowej, przy zachowaniu po dwa pasy ruchu w dwóch kierunkach.
  • III etap : zamknięcie jezdni południowej na odcinku od km 421+500 do węzła Wielickiego (wraz z węzłem). Analogicznie jak w etapie I utrzymane będą po dwa pasy ruchu w obydwu kierunkach.
  • IV etap zamknięcie jezdni północnej od km 421+500 do węzła Wielickiego (wraz z węzłem). Analogicznie jak w etapie II utrzymane będą po dwa pasy ruchu w obydwu kierunkach.

W trakcie remontu nawierzchni autostrady sfrezowana zostanie istniejąca warstwa ścieralna i wykonana nowa z mieszanki mastyksowo-grysowej, z asfaltem wysoko modyfikowanym. Nawierzchnia wymieniona będzie także na węźle Łagiewnickim wraz łącznicami ( zjazdy w kierunkach na Katowice, Rzeszów i ul. Myślenicką oraz węźle Kraków Wieliczka wraz z łącznicami ( zjazdy na Kraków, Katowice, Rzeszów ). Wykonane zostaną także niezbędne naprawy m.in. izolacji, powierzchni betonowych, zabezpieczenia antykorozyjne i antygarafitti oraz oznakowanie poziome. Wymienione będzie również oznakowanie pionowe. Oprócz węzłów wyremontowane zostaną wszystkie przepusty, wiadukty i mosty na tym odcinku A4. M. in. Wiadukty w ciągu ulic : Kąpielowej, Podgórki, Do Luboni, Niebieskiej, Hallera, Bednarskiej oraz mosty na rzece Wildze i potoku Malinówka.

W umowie podpisanej 21 maja 2015 r. określono termin realizacji remontu na 170 dni, jednak nawierzchnia zarówno na autostradzie jak i na węzłach ma być wymieniona w ciągu 90 dni od daty podpisania umowy. Chodzi o to, by maksymalnie skrócić okres z utrudnieniami dla kierowców. Prace rozpoczęły się 15 maja 2015 r. Koszt remontu A4 od wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej w Krakowie do węzła Kraków Wieliczka wraz z naprawami elementów wiaduktów i mostów wyniesie prawie 17 mln zł.