Podsumowanie 2014 roku i plany na rok 2015

W mijającym roku  GDDKiA na Mazowszu wyremontowała około 55 km dróg i zakończyła przebudowę północnej jezdni trasy S8 z mostem Grota-Roweckiego.  W przyszłym roku na Mazowszu przybędzie 34 km nowych i przebudowanych tras.



W przyszłym roku zakończy się przebudowa trasy S8  na odcinkach Powązkowska – Modlińska i Opacz – Paszków oraz przebudowa DK 79 na odcinku Ryczywół – Kozienice.  Do remontu przygotowane są kolejne odcinki tras krajowych o łącznej długości ponad 107 km. Zadania będą realizowane pod warunkiem przyznania  finansowania.

Sukcesem kończącego się roku było również przyznanie Wydziałowi Technologii – Laboratorium Drogowemu certyfikatu przez Polskie Centrum Akredytacji, która jest  oficjalnym potwierdzeniem wysokiej jakości realizowanych przez laboratorium badań.

 

Na koniec 2014 roku umowami „Utrzymaj Standard” objętych zostało ponad 200 km tras na terenie Mazowsza. W przyszłym roku siec dróg objętych umowami „Utrzymaj Standard” wydłuży się o kolejnych ok. 101,2 km – to trasy DK 7, DK 2, DK 92 oraz DK 63 - od ronda w Choszczówce Dębskiej do granicy z województwem lubelskim i na odcinku m. Siedlce- granica województwa.

 

Nowe  drogi 2014/2015

Realizowane  obecnie przez GDDKiA inwestycje na Mazowszu polegające na budowie nowych, przebudowie istniejących tras, obejmują ok. 50 km dróg. Ich wartość to 2,14 mld zł.

Przebudowa Trasy AK, czyli dostosowanie do parametrów trasy ekspresowej drogi nr 8 wraz z mostem im. Stefana Grota Roweckiego o długości  4,6 km, rozpoczęła się latem 2013 roku.  W październiku 2014 roku przebudowana jezdnia północna została oddana kierowcom od użytkowania. Realizacja inwestycji o  wartości  796,3 mln zł, będącej częścią warszawskiego ringu ma zakończyć się w październiku 2014 roku.

W 2015 roku kierowcom zostanie udostępniona również trasa S8 na odcinku od węzła Opacz do węzła Paszków wraz z powiązaniem z drogą krajową nr 7. Prace  o wartości 565,7 mln zł potrwają do grudnia 2015 r.  

Jesienią przyszłego roku ma zakończyć się także przebudowa 15,4 km odcinka drogi krajowej nr 79  Ryczywół – Kozienice.  Prace o wartości ok. 38 mln zł rozpoczęły się w roku 2014.

 

Kończący się rok  przyniósł również  rozpoczęcie prac nad budową obwodnicy Marek, czyli 15,4 km odcinka trasy S8 od węzła Marki do węzła Radzymin Południe. Koszt jej budowy to ok. 737,5 mln zł. Umowy  na zaprojektowanie i budowę trasy zostały podpisane w listopadzie 2014 roku, prace mają zakończyć się w ciągu 32 miesięcy.

 

W przyszłym roku zostaną rozstrzygnięte toczące się przetargi na budowę obwodnicy Góry Kalwarii, obwodnicy Radomia, przebudowę trasy S8 na odcinku Radziejowice  -  Paszków oraz budowę Południowej Obwodnicy Warszawy od węzła Puławska do węzła Lubelska.

 

Remonty –  podsumowanie i plany

W 2014 roku na drogach krajowych na terenie Mazowsza wyremontowanych zostało 26 odcinków dróg o łącznej długości  ok. 50 km.  Łączna wartość prac remontowych przeprowadzonych w 2014 roku to  ok. 34 mln zł.

Prace remontowe zostały przeprowadzone również na 4 mostach na terenie województwa Mazowieckiego. Przeprawa w ciągu DK 57 w miejscowości Maków Mazowiecki została przebudowana,  wyremontowany został most przez rzekę Wisłę w Wyszogrodzie.  Remonty w 2014 roku objęły również most przez rzekę Pełkę w miejscowości Janki oraz przez rzekę Wisłę w Górze Kalwarii.

 

Plany na nadchodzący rok przewidują remont kolejnych 107 km dróg krajowych na terenie Mazowsza za ok. 70 mln zł.  Ich realizacja uzależniona jest jednak od przyznania środków finansowych na ten cel.

Odcinki przygotowane do remontu:

  1.       DK 7, Kępiny – Wsola, 2,75 km
  2.       DK 62, Grochów - gr. woj. Podlaskiego, 14,23km
  3.       DK 50, Skarżynek – Kraszewo, 1,85 km
  4.       DK 7, Obwodnica Mławy, 0,3 km
  5.       DK 48, Maciejowice – Kozienice, 5,8 km
  6.       DK 48, Kamienna Wola - Borowa Wola, 5,1 km
  7.       DK 79, m. Piaseczno, 1,7 km
  8.       DK 50, Wyszogród – Młodzieszyn, 4,2 km
  9.       DK 48, m. Klwów, 1,1 km
  10.    DK 48, Białobrzegi – Stromiec, 7,6 km
  11.    DK 48,m Borowa Wola – Klwów, 1,3 km
  12.    DK 62, Słupno-Cieśle, 11,4 km
  13.    DK 63, Suchodół - gr. m. Sokołów Podlaski, 5,2 km
  14.    DK 63, Godlewo Wielkie – Strękowo, 7,3 km
  15.    DK 60, Gołymin – Tłucznice, 7 km
  16.    DK 7, Siedlin – Przyborowice, 9 km
  17.    DK 7,Przyborowice – Trębki, 11,8 km
  18.    S7, Trębki – Modlin, 5 km,
  19.    DK 50, Arynów – Ładzyń, 3,66
  20.    DK 7, Obwodnica Szydłowca, 0,8 km
  21.    DK 7, Szydłowiec - gr. woj. Mazowieckiego, 1,37 km

 

Bezpieczniejsze drogi

Utrzymanie i poprawa bezpieczeństwa na drogach krajowych jest, obok budowy nowy tras i zarządzania istniejącymi, jednym z głównych zadań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Naszym celem jest dalsze ograniczanie liczby ofiar śmiertelnych na mazowieckich drogach  krajowych. Zmierzamy do tego m.in. przez prowadzenie regularnych audytów naszych dróg pod kątem bezpieczeństwa, w wyniku których m.in. poprawiane jest oznakowanie czy też doświetlane są przejścia dla pieszych.

 

W tym roku na terenie Mazowsza zakończyła się budowa ok. 200 metrowego chodnika w  Zbuczynie. Zamontowane zostały światła na przejściu dla pieszych  w okolicy szkoły w Ciechanowie na drodze krajowej nr 60 a kolejne sześć przejść dla pieszych na tej drodze między Ciechanowem a Makowem Mazowieckim zostało doświetlonych.

 

Na drogach krajowych 13 miejsc zostało doznakowanych  znakami aktywnymi – m.in.  STOP, UWAGA  czy ostrzegającymi przed możliwością pojawienia się pieszych na drodze.  Nowe oznakowanie pojawiło się m.in. na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 63 z drogą wojewódzką nr 694, na drodze krajowej  nr 50 w miejscowości Biele czy  w Chudolipiu.

Wykonanych zostało 270 tys. mkw. oznakowania poziomego, zamontowane zostały bariery na odcinkach o łącznej długości 6,1 km.

 

 Na ten rok mazowiecki Oddział GDDKiA zarezerwował na realizację Programu Redukcji Liczby Ofiar Śmiertelnych 233 tyś. zł.

 

Program Redukcji Wypadków Drogowych przewiduje m.in. zaraz po uzyskaniu informacji o zdarzeniu drogowym, przeprowadzenie wewnętrznego audytu miejsca, w którym doszło do wypadku i na tej podstawie podjęcie działań doraźnych (jeszcze w tym samym roku kalendarzowym), przejściowych i docelowych. Jeżeli dla poprawy bezpieczeństwa konieczna jest przebudowa lub budowa nowej infrastruktury drogowej prace realizowane będą w przyszłych latach. W tym roku  na poprawę bezpieczeństwa na drogach krajowych na Mazowszu GDDKiA wydała ok. 15 mln zł.

Plany na przyszły rok związane z poprawą bezpieczeństwa przewidują  wydanie środków w wysokości ok. 20 mln zł.