Komentarz do tekstu „Na obwodnicę poczekamy” w stołecznym dodatku Gazety Wyborczej

W nawiązaniu do artykułu „Na obwodnicę poczekamy” autorstwa p. Krzysztofa Śmietany, publikowanego dziś (29 grudnia 2014 r.) na łamach Gazety Stołecznej, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że tekst zawiera szereg nieścisłości, które mogą wprowadzać czytelników w błąd. 



Wykonawcy zadali ponad 2,4 tys. pytań do dokumentacji przetargowej. Na wszystkie pytania należało udzielić szczegółowej i wyczerpującej odpowiedzi a następnie przekazać je Wykonawcom. Dodatkowo, na treści udzielanych odpowiedzi Wykonawcy składali odwołania do KIO, gdzie część z nich została oddalona przez KIO a część Zamawiający uznał za zasadne i uwzględnił. Szczegółowe odpowiedzi na pytania zadane do przetargu, pozwolą Wykonawcom na rzetelne i prawidłowe przygotowanie ofert, a to z kolei  przyczyni się z pewnością do skrócenia czasu wyboru tej najkorzystniejszej.

 

Południowa Obwodnica Warszawy realizowana jest zgodnie z założonym harmonogramem, prace projektowe i roboty budowlane planowane są w latach 2015 - 2019. W chwili obecnej kończy się drugi etap postępowania przetargowego, w ramach którego na początku 2015 r. zostaną wyłonieni Wykonawcy trzech odcinków, na które podzielona została inwestycja. Przyjęty przy tej inwestycji system „Projektuj i Buduj” umożliwia Wykonawcom na etapie projektowania dobór najefektywniejszej technologii budowy zarówno w zakresie finansowym jak również czasowym, dlatego też ryzyko wystąpienia opóźnień w trakcie realizacji jest minimalne. Wykonawca może dobierać technologie realizacji różnych etapów budów, np. nasypów, nawierzchni dróg serwisowych, rozwiązań posadowienia obiektów mostowych (na palach – pośrednie, albo na nasypie/na wzmocnionym gruncie - bezpośrednio), stabilizacji konstrukcji nawierzchni, czy też przyczółków mostowych, rozwiązań konstrukcyjnych kładek dla pieszych itp.

 

W systemie „tradycyjnym” Wykonawca zamówienia realizuje roboty według dostarczonego przez Zamawiającego projektu, zaś formuła „Projektuj i Buduj” [P&B] charakteryzuje się tym, że to Wykonawca - w oparciu o założenia i wymagania Zamawiającego określone w Programie funkcjonalno-użytkowym-przygotowuje projekt i w oparciu o ten projekt realizuje inwestycje. Formą systemu Projektuj i Buduj jest również formuła zwana potocznie „Optymalizuj i Buduj”, która daje Wykonawcy możliwość wykorzystania dotychczas przygotowanych opracowań i decyzji administracyjnych zezwalających na roboty oraz dostosowania ich do obecnych wymagań Inwestora i własnych preferencji budowlano-montażowych czy technologicznych. Model – potocznie nazwany „Optymalizuj i Buduj” (O&B) jest wariantem systemu P&B.

 

Formuła O&B różni się od standardowego systemu P&B jedynie kilkoma elementami. Przede wszystkim, w standardowym systemie P&B wykonawca dysponuje jedynie PFU i materiałami z poprzednich etapów opracowania dokumentacji (STEŚ, Koncepcja Programowa) oraz wydaną decyzją DŚU. W formule O&B Wykonawca może otrzymać od Zamawiającego uzyskaną decyzję administracyjną (ZRID/PnB) wraz z przygotowaną dokumentacją projektową z etapu Projektu Budowlanego, a nawet dokumentację Projektu Wykonawczego, znacznie szerzej informującą o uwarunkowaniach realizacyjnych i w niektórych przypadkach stanowiącą podstawę do złożenia wniosków o zamienną decyzję ZRID. Zakres podlegający optymalizacji jest dla każdego zadania szczegółowo określony w Programie funkcjonalno-użytkowym, a Zamawiający i Wykonawca w ramach określonych w Warunkach Kontraktu (żółty FIDIC) są zobowiązani do realizacji obowiązków wg. określonych procedur.

 

Uzyskanie nowych uzgodnień i pozwoleń w ramach realizacji zadania w trybie O&B czy opracowanie nowych rozwiązań będzie konieczne tylko dla tych elementów, których uzgodnienia/warunki techniczne straciły ważność, powodują nieuzasadniony wzrost kosztów po stronie Wykonawcy lub ze względu na inną technologię pozwalają skrócić termin realizacji, poprawić jakość czy wydłużyć trwałość realizowanego zakresu inwestycji.

Zakres optymalizacji może obejmować m.in.:

  • analizy akustyczne (nowe rozporządzenie hałasowe) i aktualizację dokumentacji na podstawie wniosków z analizy akustycznej,
  • uzgodnienia/warunki techniczne z gestorami sieci dokumentacji z uwagi na dość krótkie terminy ważności wydanych warunków przebudowy sieci,
  • aktualizację opinii Zespołu Uzgadniania Dokumentacji Projektowej (ZUD),
  • aktualizację operatów wodnoprawnych wraz z uzyskaniem nowych pozwoleń wodnoprawnych,
  • uzyskanie zamiennej decyzji ZRID, o ile będzie taka potrzeba.

Warto podkreślić, że opracowania przekazywane Wykonawcy przez Zamawiającego służą jedynie celom informacyjnym. Oznacza to, że Wykonawca jest uprawniony do ich wykorzystania, ale nie ma takiego obowiązku, chyba że Kontrakt wyraźnie tak stanowi. Oznacza to, że również w systemie O&B Zamawiający nie ponosi odpowiedzialności za dokumentację projektową. Celem przekazania tej dokumentacji jest jedynie umożliwienie wszystkim Wykonawcom równego dostępu do istniejącej już dokumentacji i umożliwienie Wykonawcy jej wykorzystanie przy tworzeniu jego projektu.

 

Na podstawie doświadczeń zebranych na etapie realizacji GDDKiA przedstawia poniżej syntetyczne wnioski z stosowania ww. systemu :

  • termin uzyskania decyzji o Zezwoleniu na Realizacje Inwestycji Drogowej zależy wyłącznie od sprawności działania Wykonawcy - jeden z Wykonawców uzyskał pierwszą decyzję po 8 miesiącach od podpisania Umowy,
  • PFU jest dokumentem, który daje możliwość działania w konkretnych aspektach realizacyjnych w szerszym stopniu swobody niż Projekt Budowlany i Wykonawczy przy Kontraktach realizowanych w systemie tradycyjnym,
  • Wykonawca jest odpowiedzialny za przygotowanie Projektów Budowalnych i Wykonawczych, co daje możliwość optymalizacji czasu wykonania przedmiotowych projektów oraz czasu realizacji robót budowlanych.