Podsumowanie roku 2014 na zachodniopomorskich drogach krajowych.


Nowy węzeł oddany do ruchu

W połowie roku 2014 został oddany do ruchu węzeł Szczecin Dąbie na autostradzie A6. W miejscu istniejącego wiaduktu w ciągu ulicy Tczewskiej powstały dwa nowe wiadukty węzła drogowego. Wybudowano łącznice, a ulicę Nowoprzestrzenną prowadzącą do węzła wykonało Miasto Szczecin. Węzeł Szczecin Dąbie łączy prawobrzeżne dzielnice Szczecina i tereny inwestycyjne z autostradą A6. Dodatkowo przebudowany został odcinek autostrady do obiektu mostowego na Chełszczącej (przedłużenie wcześniej przebudowanego odcinka). Znajdująca się w bardzo złym stanie nawierzchnię z płyt betonowych zastąpiła nowa nawierzchnia bitumiczna. Droga została również poszerzona o pas awaryjny i wygrodzona.

Oddanie do ruchu tej inwestycji umożliwiło również dalsze zmiany w układzie komunikacyjnym – wcześniej uzgodnione w porozumieniu z Miastem Szczecin. Zlikwidowany został wjazd od strony miejscowości Wielgowo na węzeł Rzęśnica. Wykonano pas włączenia od strony DW nr 142 w kierunku Szczecina, a łącznicę w kierunku Świnoujścia poszerzono do dwóch pasów ruchu. Najbardziej odczuwalną dla kierowców zmianą była całkowita likwidacja kolizyjnego skrzyżowania ulicy Goleniowskiej z drogą ekspresową S3. Dzięki wprowadzonym zmianom przejazd przez odcinek, na którym często tworzyły się korki w okresie wakacyjnym stał się bardziej płynny i bezpieczniejszy.

 

Remonty i przebudowy.

W roku 2014 wyremontowano odcinki dróg krajowych o długości około 28 kilometrów. Rozpoczęto przebudowę układu drogowego w Bobolicach na DK nr 11. Powstają tam dwa nowe ronda w miejscu skrzyżowań. Prace te powinny się zakończyć do połowy przyszłego rok. Trwa również budowa ścieżki rowerowej w Stargardzie Szczecińskim na odcinku o długości 3 km, prace te powinny się zakończyć do połowy czerwca przyszłego roku.

Pod koniec 2014 roku poważne zmiany przeszła obwodnica, Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa na DK nr 10. Na środku jezdni wybudowano barierę linową, która trwale rozdzieliła kierunki ruchu. Wszystko przez kwestie dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego. Od oddania w 2007 roku tej obwodnicy w wypadkach drogowych zginęło na niej 14 osób, a 43 osoby ranne, w większości w zderzeniach czołowych. Nie było roku bez wypadku z ofiarami śmiertelnymi, a ten rok był szczególnie tragiczny z 3 osobami zabitymi. To rozwiązanie udowodniło swoją skuteczność, od początku grudnia bariery linowe trzykrotnie zapobiegły zjechaniu na przeciwległy pas ruchu.

 

170 kilometrów nowych dróg ekspresowych w przetargu.

W sierpniu mijającego roku ogłosiliśmy 9 przetargów na 170 km nowych dróg ekspresowych – S6 Goleniów Koszalin wraz z obwodnicą Koszalina i Sianowa, obwodnicę Wałcza w ciągu S10 oraz obwodnicę Szczecinka w ciągu S11. W przyszłym roku te postępowania powinny się rozstrzygnąć. Wykonawcy będą mieli od 22 do 25 miesięcy na zrealizowanie inwestycji w formule buduj, dla formuły projektuj i buduj ten okres to od 34 do 37 miesięcy (w tym 15 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie decyzji ZRID). Z czasu realizacji prac budowlanych wyłączane będą okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca). Oddanie do ruchu wspomnianych odcinków dróg planowane jest na okres od końca 2017 roku do początku 2019 roku.

 

 

 

W Kurierze Szczecińskim 12 grudnia 2014 ukazał się specjalny dodatek o działalności GDDKIA O/Szczecin w roku 2014, plik PDF można pobrać klikając na okładkę.

GDDKiA