Zmiany na S6 Obwodnicy Trójmiasta
Kierowcy korzystają już z dodatkowego pasa ruchu dla pojazdów wjeżdżających na węźle Gdańsk Lotnisko na Obwodnicę Trójmiasta w kierunku Łodzi. Zmieniła się także dopuszczalna maksymalna prędkość na gdyńskim odcinku drogi.

GDDKiAZmiana w organizacji ruchu na węźle Gdańsk Lotnisko na Obwodnicę Trójmiasta umożliwia kierowcom sprawne włączenie się do ruchu w kierunku Łodzi. Łącznica dla wjeżdżających na jezdnię główną płynnie staje się prawym pasem Obwodnicy, dzięki czemu w tym miejscu nie tworzą się już korki. Dodatkowo nad jezdnią pojawiła się bramownica z tablicami drogowskazowymi, by kierowcy z daleka widzieli miejsce, gdzie należy zmienić pas, by zjechać z Obwodnicy Trójmiasta w kierunku centrum Gdańska, Żukowa lub centrum handlowego. To najbardziej widoczne różnice. W ramach prac zmieniło się także oznakowanie poziome i pionowe. Konieczne było przestawienie barier ochronnych, oświetlenia oraz przeprowadzono prace bitumiczne na prawym poboczu drogi, dzięki czemu uzyskano trzy pasy ruchu. Te wszystkie zmiany radykalnie poprawiły płynność ruchu i przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na tym węźle.

 

GDDKiAKolejną zmianą dla kierowców na Obwodnicy Trójmiasta stało się wprowadzenie nowych limitów prędkości na jej gdyńskim odcinku między węzłami Gdynia Chylonia a Gdańsk Wysoka. Na obu jezdniach na okres zimowy maksymalną dopuszczalną prędkością jest 100 km/h. Obecne natężenie ruchu na tym odcinku wynosi średnio około 60 – 75 tys. pojazdów na dobę (a w okresie wakacyjnym w sierpniu 2014 r. odnotowano rekordowe natężenie równe 95 tys. pojazdów na dobę!). Tak duże natężenie ruchu powoduje, że kierowcy poruszający się z dużymi prędkościami nie zachowują należytego odstępu pomiędzy pojazdami, który w 70 % przypadków wynosi poniżej 2 sekund (30% kierowców zachowuje odstępy poniżej 1 sekundy przy prędkości ponad 100 km/h. Dodatkowo wprowadzony w 2007 r. zakaz wyprzedzania pojazdami ciężarowymi spowodował, że średnie prędkości na prawym pasie ruchu kształtowały się na poziomie 85 km/ h zaś na lewym pasie na poziomie 114 km/h. Różnica prędkości między pasami wynosząca blisko 30 km/h powodowała, że kierowca zamierzający zmienić pas musiał bądź to gwałtownie przyspieszać bądź gwałtownie hamować, aby „wpasować się” w ciąg pojazdów poruszający się drugim pasem. To generowało sytuacje potencjalnie niebezpieczne. Zmiana limitu prędkości spowoduje zmniejszenie różnicy prędkości między pasami, a co za tym idzie poprawi się bezpieczeństwo. Przy bardzo dużym natężeniu ruchu i braku pasa awaryjnego na tym odcinku jakiekolwiek zdarzenie drogowe powoduje poważne perturbacje w płynności przejazdu. Ma to szczególne znaczenie w sezonie zimowym, kiedy trzeba ze względu na warunki atmosferyczne użyć pługosolarek. Wówczas zdarza się, że sprzęt zamiast pracować, stoi wraz z innymi pojazdami w korku.