Zakończyliśmy przegląd obwodnicy Mińska

Jak po każdym wypadku ze skutkiem śmiertelnym na drogach krajowych, na autostradzie A2 został, po zderzeniu samochodu osobowego z łosiem przeprowadzony audyt, wyjaśniający przyczyny zdarzenia.



Z ustaleń GDDKiA wynika, że  ogrodzenie znajdujące się  wzdłuż obwodnicy Mińska Mazowieckiego  nie było przerwane, bramy  były zamknięte.   Zwierzę na autostradę   mogło  dostać się przez węzeł drogowy, znajdujący się w bliskiej odległości od miejsca zdarzenia. Przeanalizowana zostanie możliwość jego  doszczelnienia.

Ogrodzenie znajdujące się wzdłuż obwodnicy Mińska Mazowieckiego  jest wykonane zgodnie z  rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych o autostradach płatnych.

 

GDDKiA O/Warszawa po  uzyskaniu od nadleśnictwa informacji, że w miejscu zdarzenia przebiegają   szlaki migracyjne łosi, podejmie decyzje o zastosowaniu urządzeń ochrony środowiska skutecznie zapobiegających wtargnięciu dzikich zwierząt.

Dodatkowo  analizuje oznakowanie obwodnicy sekwencją znaków  ostrzegających przed możliwością wtargnięcia dzikich zwierząt na drogę (A-18b). Rozważona zostanie możliwość wprowadzenia oznakowania dodatkowego nie tylko  na A2, ale i na innych drogach znajdujących się na przecięciu szlaków migracyjnych łosi.

Warszawski Oddział GDDKiA, podjął jednocześnie  decyzję  o przeprowadzaniu w najbliższych tygodniach  kontroli wszystkich dróg  krajowych na terenie województwa mazowieckiego szczególnie na tych o ograniczonej dostępności tj.: autostrada, droga ekspresowa, pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz spełniania wymogów ustaw i zarządzeń w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska.

 

 

A2  zgodna w przepisami


Obwodnica Mińska Mazowieckiego w ciągu autostrady A2 została oddana do ruchu w sierpniu 2012 roku.  Realizacja inwestycji objęła m.in. budowę  przejścia dla zwierząt dużych w rejonie rzeki Mieni – w miejscu gdzie występowały szlaki migracyjne tych zwierząt  oraz siatki ogradzające autostradę. Wszystkie zastosowane rozwiązania są zgodne z projektem budowlanym.

 

Dostosowujemy naszą infrastrukturę do zmieniających się warunków. To dlatego, w 2012 roku kiedy po raz pierwszy zauważono łosia na A2  koło Mińska Mazowieckiego część ogrodzenia – w sumie na odcinku ok.  7,4 km (ok. 3,5 km po obu stronach) została podwyższona do 2,5 m  na odcinku obejmującym tereny zalesione zlokalizowane w sąsiedztwie zdarzenia.   Naszą decyzje konsultowaliśmy z  właściwymi służbami leśnymi, które nie były w stanie wskazać nam  ewentualnych nowych szlaków migracyjnych dużych zwierząt przecinających autostradę A2.

 

Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, w którym znajduje się informacja, że w rejonie obwodnicy Mińska Mazowieckiego znajdują się gatunki charakterystyczne dla całego Niżu Polskiego, tj. łoś, sarna, dzik, lis oraz  zając, wskazał najważniejsze miejsca migracji dzikich zwierząt, oraz zaproponował budowę odpowiednich przejść.

Powstało m.in.  dolne przejście dla dużych zwierząt w rejonie rzeki Mieni. Raport nie wskazał natomiast konieczności budowy ogrodzenia drogi jako zabezpieczenia przed wtargnięciami zwierząt. Takiego obowiązku nie nałożył również organ ochrony środowiska w wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.