Droga ekspresowa S5 - krok po kroku

W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi drogi ekspresowej S5, rozpoczynamy cykliczne przekazywanie informacji, dotyczących poszczególnych prac związanych z tą ważną dla naszego regionu inwestycją. Krok po kroku przedstawiamy etapy przygotowania i realizacji przedsięwzięcia, które skomunikuje zachodnią część województwa z autostradami A1 oraz A2.



Etap Środowiskowy

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy jako inwestor posiada już ostateczną decyzję środowiskową dla tej inwestycji oraz koncepcję programową, czyli ustalony przebieg drogi ekspresowej w naszym województwie wraz z określeniem węzłów. W koncepcji zaznaczony został również przebieg dróg serwisowych, ustalona została lokalizacja przejazdów gospodarczych, obiektów inżynierskich i Miejsc Obsługi Podróżnych. Plany powstały na płaszczyźnie szeroko prowadzonych konsultacji społecznych z mieszkańcami i władzami samorządowymi oraz na podstawie analiz inwestycji pod względem ekonomicznym, technicznym i środowiskowym

Dalsze uszczegółowienie rozwiązań technicznych zawartych w koncepcji, nastąpi na etapie prac nad projektem budowlanym. Prace te zostaną jednak przeprowadzone dopiero przez Wykonawców wyłonionych w prowadzonym obecnie postepowaniu przetargowym.

 

Projektuj i buduj

23 września 2014 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy ogłosiła postępowanie przetargowe na wyłonienie Wykonawców na budowę i projektowanie odcinków drogi ekspresowej S5: Nowe Marzy – Dworzysko ( 23,3 km ); Dworzysko – Aleksandrowo ( 22,4 ) oraz Jaroszewo – gr. województwa ( 25,1 km )

1 października 2014 roku zostało ogłoszone postepowanie przetargowe na pozostałe odcinki: Aleksandrowo – Tryszczyn ( 14,7 km ); Tryszczyn – Białe Błota ( 13,5 km ); Białe Błota – Szubin ( 9,7 km ); Szubin – Jaroszewo ( 19,3 km ).

 

Tym samym prowadzone są postępowania przetargowe na wyłonienie Wykonawcy projektu i budowy całej prawie 130 km drogi ekspresowej S5 na terenie województwa kujawsko- pomorskiego.

Postępowanie w trybie przetargu ograniczonego oznacza, że w pierwszym etapie będą składane wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Do drugiego etapu zaproszeni zostaną wykonawcy, których wiedza i doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa będzie spełniała warunki określone w treści ogłoszenia o zamówieniu.

 

Po przetargu projektowanie i wykupy

Po zakończeniu procedury przetargowej, wyłonieni Wykonawcy opracują projekt budowalny, który uszczegółowi dotychczasowe rozwiązania techniczne i pozwoli dokładnie wyznaczyć działki i tereny przewidziane do wykupu. Prace nad projektem zakończą się wydaniem przez Wojewodę Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej.

Gdy decyzja stanie się prawomocna, rzeczoznawcy Urzędu Wojewódzkiego przeprowadzą wycenę poszczególnych nieruchomości wywłaszczonych pod przyszłą drogę ekspresową S5. Po otrzymaniu decyzji odszkodowawczej wydaje przez Wojewodę, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeleje środki na konta bankowe poszczególnych Właścicieli działek i nieruchomości, zgodnie z decyzją. Rozpoczęcie wykupy nieruchomości planowane jest w roku 2017.

Ostatnim etapem będą prace budowlane na przyszłej drodze ekspresowej S5 prowadzone w latach 2017 – 2019 roku.

 

Poglądowy SCHEMAT przygotowania i realizacji drogi ekspresowej S5 :

 

Wpisanie inwestycji w plany budowy dróg krajowych

 GDDKiA

Konsultacje społeczne z mieszkańcami  i władzami samorządowymi

GDDKiA

Przygotowanie Raportu o oddziaływaniu na środowisko zakończonego wydaniem Decyzji  Środowiskowej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Bydgoszcz ( 23.07.2010 )

 GDDKiA

Przygotowanie koncepcji programowej czyli ogólnego planu przebiegu drogi i rozwiązań technicznych planowanych na przyszłej drodze ( przyjęcie koncepcji przez GDDKiA – maj 2014 )

GDDKiA

Wybór Wykonawcy projektu budowalnego i robót - ( obecnie )

Ogłoszenie przetargów – 23 września i 01 październik 2014 r.

GDDKiA

( II połowa 2015 roku )

Planowane podpisanie umów z Wykonawcami

GDDKiA

(  połowa 2016 roku )

Opracowanie Projektu budowalnego czyli uszczegółowionego planu przebiegu drogi i rozwiązań technicznych zawartych w koncepcji. Przeprowadzenie również ponownej analizy w zakresie ochrony środowiska ( w tym ekranów akustycznych).

GDDKiA

( II połowa 2016 roku )

Zakończenie prac nad projektem zakończone wydaniem przez Wojewodę,  Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej

GDDKiA

( I połowa 2017 rok )

Procedura wykupu i wywłaszczenia gruntów prowadzona przez Urząd Wojewódzki

GDDKiA

( lata 2017 – 2019 )

Budowa drogi ekspresowej S5

GDDKiA

( 2019 rok )

Oddanie drogi ekspresowej S5 do ruchu

 

 

Droga ekspresowa S5 biegnąca z południa w kierunku północnym spinać będzie cztery wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk, stając się tym samym jedną z głównych dróg o podstawowym charakterze dla gospodarki kraju i dużym znaczeniu dla rozwoju portu w Gdańsku. Budowa drogi ekspresowej S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, o długości prawie 130 km, przebiegać będzie od zjazdu z autostrady A1 w Nowych Marzach koło Grudziądza do Mielna na granicy z Wielkopolską.

 

Inwestycja obejmować będzie m.in.: -

budowę dwóch jezdni drogi ekspresowej ( każda po 2 pasy ruchu )

- budowę węzłów drogowych,

- przebudowę istniejących węzłów (włączenie w nowobudowany układ drogowy),

- budowę obiektów inżynierskich

- przebudowę istniejącej sieci dróg publicznych oraz budowę chodników, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych,

- budowę wzdłuż drogi ekspresowej dróg dojazdowych/serwisowych wraz ze zjazdami na przyległe działki,

- budowę urządzeń ochrony środowiska ( ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt )

- budowę i przebudowę oświetlenia drogowego,

- wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu m.in. barier ochronnych, osłon przeciwolśnieniowych, balustrad,

- budowę Miejsc Obsługi Podróżnych,

- budowę wjazdów, zjazdów i przejazdów awaryjnych,

- budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury oraz wykonanie wszelkich robót wynikających z konieczności podłączenia projektowanego odcinka do istniejącego układu komunikacyjnego wraz z jego ewentualną przebudową i zmianą organizacji ruchu wynikającą z przyjętych rozwiązań.