I.
oddział: Białystok
długość - 14,26 km
lata realizacji: 2014 – 2019
wartość projektu :
* 530 mln. zł. (koszta całkowity)
• 440,68 mln zł. zł (brutto) - kontrakt budowlany wraz z robotami dodatkowymi i Poleceniami Zmian (bez wykupu gruntów, archeologii n nadzoru)
• dofinansowanie z UE – 527 708 788,15 zł (brutto dla projektu Wiśniewo-Jeżewo)
Etap zrealizowany:
* 2009-11-30 - decyzja środowiskowa nr RDOŚ-20-WOOŚ-II-66131-51/09/ub;
* 2014-01-14 -decyzja ZRID
* 2014-12-22 - umowa z Wykonawcą ASTALDI nr 24/D/2013/2014
* 2014-12-22. - rozpoczęcie robót:
* 2017-12-30 - dopuszczenie do ruchu jezdni głównych S8
* 2019-III kwartał - planowane zakończenie wszystkich robót:
II. Opis inwestycji
1) Przebieg drogi:
Projektowana inwestycja położona jest w całości na terenie województwa podlaskiego. Początek odcinka znajduje się w km 601+700 - odcinek stykowy z realizowaną równocześnie Obwodnicą Mężenina. Koniec projektowanej trasy przewidziano w km 615+960,85 na fragmencie odcinka stykowego zrealizowanego już fragmentu S8 Białystok - Jeżewo. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: „Sikory” i "Kobylin" oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP-y): „Cibory Północ” i "Cibory Południe".
Podstawowe parametry techniczne:
* klasa techniczna drogi – S 2x2
* prędkość projektowa – 100 km/godz.
* szerokość pasa ruchu – 3,50 m
* szerokość pasa awaryjnego 2,50 m
* szerokość pasa dzielącego z opaskami – 12,00 m
* podstawowe szerokości poboczy – min. 0,75 m
* obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś
* kategoria ruchu – KR6
* klasa obciążenia obiektów – A+ Stanag 2021
2) Zakres inwestycji:
Przebudowa drogi DK8 do parametrów drogi ekspresowej na długości 15,39 km, przebudowa dróg powiatowych i gminnych, budowa dróg zbiorczych i dojazdowych dla ruchu lokalnego, budowa węzłów i miejsc obsługu podróżnych, budowa obiektów inżynierskich i przejść dla zwierząt. Ponadto inwestycja obejmuje przebudowę lub budowę urządzeń towarzyszących w zakresie branży kanalizacyjno-wodociągowej, melioracyjnej, energetyczno –oświetleniowej oraz gazowej.
3) Wariantowanie na przebiegu drogi:
– na etapie projektowania nie przewidziano wariantowania przebiegu trasy.
4) Obiekty inżynierskie
Wykonano łącznie 17 obiektów inżynierskich o różnym charakterze: - Mosty - 1 szt., przejścia dla zwierząt - 7 szt., wiadukty - 9 szt.,
5) Węzły: - zaprojektowano węzły drogowe - "Sikory", "Kobylin".
6) MOP-y: - zaprojektowano 2
III. Ochrona środowiska:
W zakresie ochrony środowiska zrealizowano:
- budowę górnych i dolnych przejść dla dużych i małych zwierząt,
- ekrany przeciwhałasowe,
- ogrodzenie trasy z siatkami naprowadzającymi dla płazów, zieleń drogowa.
IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy: Inwestycja została wykonana w całości, bez etapowania.