Obwodnica Szczuczyna

Obwodnica Szczuczyna – jedna jezdnia w użytkowaniu od 13 listopada 2015 r. Druga jezdnia oddana do użytku 15 maja 2020 (realizacja 16.10.2018 r. - 15.05.2020 r.).



Obw. Szczuczyna, II jezdnia

 

Oddział: Białystok:

długość – 6,588 km.,

obecny etap – w realizacji,

wartość projektu: 81.394.748,45 PLN brutto (w tym roboty: 75.080.380,94 PLN; nadzór: 6.314.367,51 PLN)

 

1. etap zrealizowany:

- 07 grudnia 2009 r. – złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla przedmiotowego przedsięwzięcia;

- 15 marca 2010 r. – wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy miasta Szczuczyn w ciągu drogi ekspresowej S61 z przewidzianym do realizacji wariantem II proponowanym przez Inwestora (wariant od strony północno-zachodniej Szczuczyna);

- 28 czerwca 2010 r. – data zatwierdzenia Koncepcji Programowej przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych;

- 18 czerwca 2012 r. – rozpoczęcie realizacji pierwszego etapu budowy obwodnicy Szczuczyna przez FCC

- 22 czerwca 2013 r. - odstąpienie od umowy z FCC z winy Wykonawcy

- 11 sierpnia 2014 r. – podpisanie umowy z firmą POL-AQUA S.A na dokończenie kontraktu

- grudzień 2015 r. – zakończenie realizacji pierwszego etapu obwodnicy Szczuczyna.

 

2. etap zrealizowany

- 15 kwietnia 2016 r. – ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę II jezdni obwodnicy Szczuczyna;

- 26 maja 2017 r. – podpisanie umowy z wykonawcą POLAQUA Sp. z o.o. na zaprojektowanie i budowę II jezdni obw. Szczuczyna

- 23 marca 2018 r. – złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID

- 10 października 2018 r. – Wojewoda Podlaski wydał decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej (ZRID)

- 16 października 2018 r. – rozpoczęcie robót w terenie

- 15 maja 2020 r. - oddanie do użytku II jezdni 

 

II. Opis inwestycji:

 

1. Przebieg drogi. Realizowana inwestycja położona jest w całości w obszarze administracyjnym województwa podlaskiego, w powiecie grajewskim, w gminie Szczuczyn. Omija miasto Szczuczyn od północy i pólnocnego - zachodu. 

 

2. Podstawowe parametry techniczne.

* Klasa drogi S

* Prędkość projektowa – 100 km/h

* Prędkość miarodajna – 110 km/h

* Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu 2x2

* Szerokość pasów ruchu: 3,5 m

* Pasy awaryjne – po 2,5 m każdy

* Szerokość pobocza gruntowego – 0,75 m -2,82 m

* Pas dzielący - od 8,5 – 13,1 m

* Obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś (11,5 tony/oś)

 

3. Zakres inwestycji

Celem było doprowadzenie całej obwodnicy Szczuczyna do standardu drogi ekspresowej klasy S. Wykonawca miał 10 miesięcy na wykonanie projektu, 5 miesięcy na uzyskanie ZRID oraz 13 miesięcy na budowę.

Zadanie obejmowało wykonanie drugiej jezdni o nawierzchni z betonu cementowego o długości 6,58 km i połączenie jej z istniejącym węzłem drogowym "Szczuczyn", który już w I etapie budowy obwodnicy został zrealizowany w wariancie docelowym (na dwie jezdnie).

Dodatkowo niezbędna była przebudowa na długości ponad 5 km istniejącej (prawej) jezdni o nawierzchni bitumicznej na dwóch odcinkach wraz z likwidacją dwóch skrzyżowań.

Powstały też zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne oraz wygrodzenia ochronno – naprowadzające. W zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego - bariery ochronne i osłony przeciwolśnieniowe.

 

4. Wariantowanie przebiegu drogi 

 

a) wariant I – zlokalizowany po południowo-wschodniej stronie miasta Szczuczyn. Miał rozpoczynać się w km 197+768 istniejącej DK 61 w okolicy wsi Koniecki Małe. Następnie miał odchodzić w kierunku wschodnim przez tereny pastwisk. W odległości ok. 130 m po prawej stronie planowanego przebiegu obwodnicy znajdowała się zwarta zabudowa wiejska wsi Sokoły. Za planowanym do budowy węzłem „Szczuczyn” obwodnica miała przejść przez rzekę Wissa, przeciąć drogę powiatową i połączyć się z istniejącą DK61.

b) wariant II – zlokalizowany po północno-zachodniej stronie miasta Szczuczyn. Istniejąca obwodnica rozpoczyna się w km 197+550 istniejącej DK61. Odchodząc w kierunku zachodnim obwodnica przecina drogę powiatową, a w km 201+200 rozpoczyna się węzeł „Szczuczyn-Pisz”. Następnie droga przebiega przez teren byłej targowicy wiejskiej oraz omija z prawej strony dawny cmentarz żydowski. W km 203+400 przecina rzekę Wissa. Następnie obwodnica włącza się do istniejącej DK61 prowadzącej w kierunku Grajewa.

 

5. Obiekty inżynierskie Wiadukty (4): WE/PZ-1, WE-3, WE-7, WE/PZ-9, Most (1): M/PZ-8 Wszystkie obiekty mostowe są realizowane jako dowiązanie do obiektów istniejących

 

6. Węzły W ramach kontraktu na zaprojektowanie i budowę II jezdni obw. Szczuczyna nie powstaje żaden nowy węzeł. W zadaniu obejmującym budowę I jezdni obwodnicy Szczuczyna powstał węzeł Szczuczyn z dwoma jezdniami w osi dk 61

 

7. MOPy (jeżeli występują) Nie występują.

 

III. Ochrona środowiska W ramach inwestycji planuje się budowę lub przestawienie 205 m ekranów akustycznych, nowe nasadzenia, realizację przejść dla zwierząt.