Podpisano umowę na budowę obwodnicy Nysy
W dniu 6 sierpnia 2014 roku w siedzibie Opolskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisana została umowa na budowę obwodnicy Nysy w ciągu dróg krajowych nr 46 i 41.

W przetargu na budowę obwodnicy wystartowało 8 wykonawców. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm „Mota Engil” Kraków i „Himmel & Papesch” Opole. Wykonawca ten zaproponował realizację zadania za kwotę 307,440 mln zł dając na wykonane prace 10 lat gwarancji. Obwodnica ma być gotowa w 32 miesiące od dnia podpisania umowy. Zadanie zostanie zrealizowane będzie w systemie Projektuj& Buduj.

Potrzebę budowy obwodnic dla Nysy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dostrzegała już od dawna i od co najmniej kilkunastu lat podejmowaliśmy działania, aby prace nad tą obwodnicą mogły ruszyć. W pierwszym etapie GDDKiA – jako instytucja, która finansuje i nadzoruje budowę obwodnic - wykonała w latach 2006-2009 Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe poprzedzone Studium Transporto¬wym. Poddano w nim dokładnej analizie oraz konsultacjom społecznym różne możliwości ukształtowania drogi. W efekcie wyłoniono najlepszy przebieg obwodnicy, czyli północno-wschodni wariant nr VI. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji budowy obwodnicy Nysy GDDKiA uzyskała w 2009 r. W kolejnych latach trwały starania o uzyskanie finansowania tej inwestycji, które zostały uwieńczone w roku 2013, kiedy to GDDKiA mogła ogłosić przetarg. Nastąpiło to w grudniu 2013 r., a rozstrzygnięcie przetargu nastąpiło w maju 2014 roku.

 

W ramach zadania zostaną wykonane w szczególności:

- aktualizacja dokumentacji projektowej i dostosowanie rozwiązań projektowych do aktualnych założeń technicznych;

- uzyskanie decyzji Wojewody Opolskiego zezwalającej na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID);

- budowa 16,5 km nowego odcinka w ciągu dróg krajowych, w tym: 7,4 km jako ciąg drogi krajowej nr 46 (droga dwujezdniowa) oraz 9,1 km jako ciąg drogi krajowej nr 41 (droga jednojezdniowa, na odcinku 4 km z dodatkowymi pasami do wyprzedzania – tzw. 2+1);

- budowa 14 obiektów mostowych, w tym 383-metrowego mostu nad rzeką Nysą Kłodzką ze 100 metrowym przęsłem nurtowym oraz 2 obiekty nad istniejącymi liniami kolejowymi z Nysy w stronę Brzegu i w stronę Opola;

- 5 skrzyżowań drogowych, w tym 4 ronda średnie oraz węzeł drogowy typu WB na skrzyżowaniu projektowanej i istniejącej drogi krajowej nr 46 w obrębie tzw. Górki Hanuszowskiej;

- drogi dojazdowe do nieruchomości rolnych, równoległe do ciągu obwodnicy;

- 10 zbiorników retencyjnych i retencyjno-infiltracyjnych;

- przygotowany zostanie teren pod przyszłe obustronne parkingi.

 

Zgodnie z harmonogramem, na przełomie I i II kwartału 2015 r., po uzyskaniu decyzji ZRiD, Wykonawca rozpocznie roboty budowlane, które potrwają do II połowy 2017 r.

 

Korzyści płynące z wybudowania obwodnicy Nysy:

Inwestycja ma na celu poprawę przepustowości ulic miejskich i płynności ruchu lokalnego poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszar zabudowy miejskiej. Realizacja inwestycji wpłynie na wzrost poziomu bezpieczeństwa zarówno kierujących pojazdami, jak i mieszkańców Nysy. Wyeliminowanie z ruchu miejskiego uciążliwych samochodów ciężkich przyczyni się do poprawy klimatu akustycznego oraz zmniejszenia wielkości emisji substancji szkodliwych do środowiska. Budowa nowego odcinka drogi z dala od terenów zabudowanych, o parametrach zgodnych z obowiązującymi warunkami technicznymi, zapewni komfort ruchu tranzytowego i w znaczny sposób skróci czas podróżujących na kierunku Polska – Czechy oraz Opole – Kłodzko. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie.