Cel: bezpieczniejsze drogi

Działania GDDKiA O/Warszawa wpisują się w przyjętą przez Mazowiecką Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Strategię Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2014 – 2020.



Dzięki działaniom GDDKiA mającym na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na drogach krajowych, na mazowieckiej sieci dróg krajowych zginęło w ubiegłym roku o ok. 3,5 proc. osób mniej niż w roku 2012.

GDDKiA planuje kontynuację działań mających na celu dalsze zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar na zarządzanej przez siebie sieci. Dbając o bezpieczeństwo użytkowników dróg oprócz realizacji inwestycji takich jak przebudowy istniejących dróg i budowa nowych odcinków autostrad i tras ekspresowych, prowadzimy szereg innych działań podnoszących stan bezpieczeństwa na drogach krajowych.

Na 2014 rok na działania związane z drogami mającymi wpływ na poprawę bezpieczeństwa na istniejącej sieci dróg, wykonywanych w obszarze Bieżącego Utrzymania Dróg, mazowiecki Oddział GDDKiA zarezerwował ok. 200 mln zł.

Inwestycje

Ważnym elementem realizacji nowej inwestycji wpływającym na bezpieczeństwo użytkowników dróg jest przeprowadzany na poszczególnych jej etapach – od przygotowania, przez jej realizację, aż po oddanie nowej drogi kierowcom - 4 stopniowy audyt BRD.

Każda z nowo budowanych dróg posiada również rezerwę na budowę trzeciego pasa ruchu, o ile realizowana droga jest trasą dwujezdniową z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Pracownicy GDDKIA wraz z Policją regularnie przeprowadzają ocenę BRD istniejącej sieci drogowej poprzez objazd wszystkich dróg krajowych, by skontrolować stan oznakowania, urządzeń BRD czy działanie sygnalizacji świetlnych.

Jesteśmy również otwarci na wnioski innych służb i uwzględniamy je w naszych działaniach mających na celu poprawę bezpieczeństwa na sieci mazowieckich dróg krajowych.

Programy Redukcji Wypadków i Liczby Ofiar

W ramach realizacji Programu Redukcji Liczby Ofiar Śmiertelnych (PRLOŚ), GDDKiA prowadzi analizy statystyk wypadków drogowych na podstawie których wybierane są odcinki dróg o najwyższym stopniu wypadkowości przeznaczone do przebudowy lub do modernizacji w nadchodzącym roku kalendarzowym. Na ten rok, mazowiecki Oddział GDDKiA zarezerwował na realizację PRLOŚ 233 tyś. zł., m.in. na działania mające podnieść bezpieczeństwo na drodze krajowej nr 60 na odcinku między Ciechanowem i Makowem Mazowieckim, poprzez wykonanie 6 doświetleń przejść dla pieszych czy ich oznakowanie poziome o lepszych parametrach odblaskowości i odporności na ścieranie.

Program Redukcji Wypadków Drogowych przewiduje m.in. zaraz po uzyskaniu informacji o zdarzeniu drogowym, przeprowadzenie wewnętrznego audytu miejsca, w którym doszło do wypadku i na tej podstawie podjęcie działań doraźnych (jeszcze w tym samym roku kalendarzowym), przejściowych i docelowych. Jeżeli dla poprawy bezpieczeństwa konieczna jest przebudowa lub budowa nowej infrastruktury drogowej prace realizowane będą w przyszłych latach. W tym roku na doraźne działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa Oddział zarezerwował ok. 20 mln zł.

Utrzymanie dróg

Utrzymanie dróg – obejmujące zarówno całoroczne utrzymanie tras czy remonty nawierzchni jest jednym z kluczowych elementów wpływających na poprawę bezpieczeństwa na sieci ok. 2,6 tys. km dróg na terenie Mazowsza.

W latach 2008 – 2013 mazowiecki Oddział GDDKiA na remont ok. 750 km dróg wydał ponad 700 mln zł. Dzięki tym działaniom odsetek dróg krajowych określanych jako „w stanie dobrym” wzrósł z 52,7 proc. w roku 2008 do 69,8 proc. na koniec roku 2013. Zaplanowane na ten rok remonty obejmują ok. 128 km dróg za ok. 108 mln zł. O kolejności remontów decyduje nie tylko stan nawierzchni drogi, ale i liczba wypadków jakie miały na niej miejsce. Stan mazowieckich dróg oceniany jest podczas corocznych objazdów całej sieci przy pomocy urządzeń służących do diagnostyki, rejestrujących m.in. koleiny, spękania czy przyczepność drogi przekładającą się na długość drogi hamowania.

W ramach bieżącego utrzymania została także przewidziana budowa chodników i ścieżek rowerowych, montaż progów zwalniających, ustawienie znaków ostrzegawczych, zastąpienie znaków pasywnych znakami aktywnymi czy odnowa oznakowania poziomego i pionowego w tym również eksperymentalne ( np. wymalowane znaki kierunkowe na pasie jezdni). System Utrzymaj Standard wdrażany na kolejnych drogach pozwala zarządcy sieci skupić się na kontroli standardu jaki wykonawca musi zgodnie z umową utrzymać by zapewnić jej bezpieczne użytkowanie. GDDKiA sukcesywnie podnosi poziom bezpieczeństwa również poprzez szkolenia pracowników służby liniowej oraz uczestniczenie w ćwiczeniach służb ratowniczych organizowanych na mazowieckich drogach – m.in. ze Strażą Pożarną i Policją. Rewolucje w zarządzaniu siecią dróg przyniesie wprowadzenie Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem ITS. Obecnie znajduję się on w fazie opracowania architektury funkcjonalnej (projektowej). Pozwoli on na zarządzanie ruchem, tak by możliwe było zwiększenie przepustowości sieci oraz, dzięki systemowi znaków zmiennej treści, będzie umożliwiał ostrzeganie użytkowników dróg m.in. o wypadkach, utrudnieniach na drodze czy wprowadzanych objazdach