Podpisano umowę na realizację kolejnego odcinka S19 na Podkarpaciu

12,5 km odcinek od węzła Sokołów Małopolski Północ do Stobiernej zbuduje konsorcjum, któremu lideruje Aldes Constructiones Polska Sp.o.o. Koszt zadania to blisko 290 mln złotych. Inwestycja zostanie zrealizowana w 30 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych w czasie realizacji robót), w systemie "optymalizuj + projektuj + buduj”. To już druga umowa na Podkarpaciu, której realizacja przewidziana jest w ramach nowej perspektywy finansowej UE 2014-2020. Pierwsza umowa, dot. budowy odcinka S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe (Kielanówka), została podpisana 9 kwietnia br.



Opis inwestycji

GDDKiA Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Sokołów Małopolski Północ do Stobiernej będzie miał 12,5 km długości. Zlokalizowany jest w powiatach: rzeszowskim i łańcuckim, na terenach gmin: Sokołów Małopolski, Trzebownisko, Czarna. Zaprojektowany został w powiązaniu z drogą krajową nr 19 (strona północna) oraz użytkowanym obecnie odcinkiem drogi ekspresowej S19 Stobierna – węzeł Rzeszów Wschód (strona południowa).

 

Umowa z wykonawcą obejmuje zaprojektowanie (kontynuację projektowania), uzyskanie wymaganych prawem decyzji oraz zezwoleń na budowę, wybudowanie, uzyskanie decyzji o pozwoleniu  na użytkowanie drogi ekspresowej a w konsekwencji oddanie do użytkowania drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Sokołów Małopolski Północ (bez węzła) - Stobierna wraz z tymczasowym włączeniem do istniejącej DK19 w miejscu przyszłej lokalizacji węzła Sokołów Małopolski Północ.

 

DANE TECHNICZNE

Klasa techniczna

S

Prędkość projektowa

80 km/h (przy założeniu parametrów geometrycznych jak dla prędkości 100km/h)

Ilość jezdni i pasów ruchu

Odcinek jednojezdniowy 1 x (2+1)

Odcinek dwujezdniowy   2 x 2

Szerokość pasa ruchu

3,50 m

Nawierzchnia

bitumiczna

Obciążenie dopuszczalne osi

115 kN/oś

 

Zakres budowy

Zakres robót obejmuje m.in.:

  • budowę odcinka drogi ekspresowej klasy S o nawierzchni bitumicznej o dł. ok. 12,496 km
  • wszelkie roboty wynikające z konieczności podłączenia odcinka do istniejącego układu komunikacyjnego, wraz z jego ewentualną przebudową  i zmianą organizacji ruchu wynikającą z przyjętych rozwiązań;
  • budowę węzła drogowego  „Sokołów Małopolski”,
  • budowę Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP): MOP I „Nienadówka”, MOP I „Stobierna”
  • budowę obiektów inżynierskich
  • budowę systemu odwodnienia terenu, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy (rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne i inne)
  • przełożenie lub przebudowę koryt rzek i cieków w zakresie uzgodnionym z ich administratorami / zarządcami,
  • budowę urządzeń ochrony środowiska: zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem  ochronno–naprowadzającym, zieleń,
  • budowę oświetlenia drogowego,
  • organizację ruchu (wykonanie oznakowania poziomego i pionowego drogi ekspresowej i dróg związanych wraz z wyposażeniem) urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego  m.in.: bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenie drogi ekspresowej,
  • wzmocnienie podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg i obiektów inżynierskich oraz korpusu wysokich nasypów wraz z powierzchniowym umocnieniem skarp,
  • oczyszczenie i udrożnienie istniejących urządzeń melioracyjnych odbiorników dla skutecznego odprowadzenia wody z pasa drogowego,
  • wykonanie pełnej rekultywacji terenów zajętych przez zaplecza techniczne i socjalne, plac budowy, drogi na czas budowy i wszelkie inne tereny przekształcone przez wykonawcę
  • przywrócenie dróg publicznych oraz nieruchomości użytkowanych przez wykonawcę w czasie budowy do stanu przed rozpoczęciem budowy

Korzyści wynikające z budowy S19

Wybudowanie w/w odcinka S19 umożliwi przejęcie części ruchu z istniejącej sieci dróg krajowych oraz odsunięcie ruchu ciężkiego od obszarów zabudowanych. Do podstawowych celów budowy tego odcinka S19 należy przede wszystkim przejęcie części ruchu z istniejących dróg krajowych  i dróg wojewódzkich, odsunięcie ruchu ciężkiego od obszarów zabudowanych, ale także zmniejszenie ryzyka wypadków czy poprawa przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego na kierunku północ-południe. Nie bez znaczenia jest także skrócenie czasu podróży, oszczędności paliwa i zapewnienie komfortu jazdy oraz ograniczenie emisji spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg.