Rok 2013 na mazowieckich drogach

W ubiegłym roku na terenie Mazowsza GDDKiA oddała do użytku 32,9 km nowych dróg.

Kolejne 138 km tras krajowych zostało wyremontowanych. Warszawski oddział GDDKiA zainwestował w budowę i odnowę dróg ok. 2,6 mld zł.



Drogi nowe

 

W 2013 roku do ruchu została oddana Południowa Obwodnica Warszawy od węzła Konotopa do węzła Puławska wraz łącznikiem do węzła MPL Okęcie i węzła Marynarska. Ponadto do ruchu został dopuszczony odcinek Salomea - Opacz, który połączył w kolejnym miejscu Południową Obwodnice Warszawy z układem miejskim czyli główną arterią miasta al. Jerozolimskimi oraz oddaną do użytkowania ul. Nowolazurową, co umożliwia szybki wyjazd z Centrum Warszawy a także Ursusa i Włoch w kierunku m.in. Łodzi, Poznania. Kierowcom została udostępniona trasa S8 od Radziejowic do granicy województwa mazowieckiego. Zakończona została również budowa wiaduktu nad torami PKP na trasie Warszawa – Poznań w ciągu ul. Gierdziejewskiego.

 

Drogi budowane

 

W ubiegłym roku na terenie Mazowsza ruszyła budowa następnych 20 kilometrów tras ekspresowych. Rozpoczęła się realizacja kolejnego fragmentu warszawskiego ringu – trasy S8 o długości 4,6 km na odcinku od ul. Powązkowskiej do ul. Modlińskiej za ok. 796 mln zł. Druga z rozpoczętych w minionym roku inwestycji to budowa trasy S8 od węzła Opacz do węzła Paszków wraz z powiązaniem z drogą krajową nr 7 w miejscowości Sękocin Las. Kontrakt na budowę 15 kilometrowego odcinka drogi jest wart 566 mln zł.

 

Drogi wyremontowane

 

Dbając o poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego GDDKiA O/Warszawa wyremontował 138 km dróg krajowych na terenie Mazowsza za 76,7 mln zł., to około 20 proc. dróg wyremontowanych w całym kraju. Prace zostały przeprowadzone na 37 odcinkach:

- DK 57 Romany Sebory – Goski (4,8 km)

- DK 57 Przasnysz - Sierakowo (1,264 km)

- DK 57 Węgrzynowo - Obiecanowo (4,25 km)

- DK 60 Czernie - Ostrów Maz. (4,61 km)

- DK 79 Mniszew - Magnuszew (4,698 km)

- DK 79 Policzna - Wilczowola (3,04 km)

- DK 61 Legionowo - Michałów Reginów (1,4 km)

- DK 92 Ołtarzew - Ożarów Mazowiecki (4,077 km)

- DK 61 Michałów Reginów - Zegrze (skrzyżowanie z DW 631) (4,21 km)

- DK 79 Pilawa - Baniocha - Góra Kalwaria (odcinkowo) (3,532 km)

- DK 48 Janików – Brzeźnica (3,36 km)

- DK 79 Ciepielów – Lipsko (10,58 km)

- DK 62 Węgrów – Grochów (4,045 km)

- DK 60 Grądy - Ostrów Mazowiecka (2,3 km)

- DK 50 Łochów - Topór (odcinkowo) (4,368 km)

- DK 48 Klwów - Łojków (Potworów) (4,54 km)

- DK 48 Borowa Wola (0,6 km)

- DK 62 Nowy Duninów - Płock (odcinkowo) (9,677 km)

- DK 63 rondo Białki - Wiśniew (odcinkowo) (6,39 km)

- DK 48 Ossa - Kolonia Ossa (1,4 km)

- DK 48 Kolonia Ossa - Kamienna Wola (0,653 km)

- DK 48 gr.woj.łódzkiego – Ossa (1,351 km)

- DK 48 Brzeźnica - gr.woj.lubelskiego (18,76 km)

- DK 48 Jasionna – Białobrzegi (1,36 km)

- DK 50 m. Zieleniec (0,12 km)

- DK 53 Szwendrowy Most – Antonie (1,6 km)

- DK 50 Ciechanów – Sokołówek (2,1 km)

- DK 85 Kazuń – Błonie (1,524 km)

- DK 50 Pniewy – Przęsławice (3,8 km)

- DK 50 Topór - Sadowne – Brok (3 km)

- DK 50 Ładzyń - Wólka Czarnińska (2 km)

- DK 48 m. Miejska Dąbrowa (7,499 km)

- DK 63 Wiśniew – Biardy (3,184 km)

- DK 79 Góra Kalwaria (1,797 km)

- DK 62 m. Wyszków (1,05 km)

- DK 48 Głowaczów – Brzóza (2,02 km)

- DK 19 Platerów – Łosice (3 km).

 

Mosty wyremontowane

 

Szereg przeprowadzonych w ubiegłym roku prac remontowych dotyczyło obiektów mostowych. Zakończyły się remonty mostu w Różanie w ciągu drogi krajowej nr 60 i wiaduktu nad drogą nr 8 w Markach warte prawie 5 mln zł. Za 3,2 mln zł wyremontowane zostały mosty w Wyszogrodzie (DK 5), Glinojecku (DK 60), przebudowany został przepust w Skaryszewie (DK 62). Ok. 68 tys. zł zostało wydanych na przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do przeprowadzenia remontów kolejnych mostów – w Makowie Mazowieckim ( DK 60), Kalinowcu (DK 62) w mieście Błaziny ( DK 9) oraz przepustu w Kurowicach (DK 63).

 

Dbamy o bezpieczeństwo

 

Dbając o bezpieczeństwo kierowców, na mazowieckich drogach warszawski oddział GDDKiA zamontował w zeszłym roku ok. 22 tys. metrów barier energochłonnych w nowych lokalizacjach. Na ponad 1 tys. km dróg odnowione zostało oznakowanie poziome. W ciągu roku, w celu poprawy bezpieczeństwa kierowców, przeprowadzonych zostało 26 audytów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zaktualizowanych zostało ok. 67 miejsc w zakresie oznakowania ograniczenia prędkości. Ich weryfikacja przełożyła się zarówno na wprowadzenie nowych ograniczeń jak i zniesienie już istniejących a nie mających uzasadnienia. W ramach realizacji innych inwestycji zmierzających do podniesienia poziomu bezpieczeństwa na drogach została wykonana m.in. aktualizacja programów sygnalizacji świetlnej w Markach (DK8) i Raszynie (DK7), wprowadzono system sterowania ruchem, czyli tzw. ImFlow. Na drodze krajowej nr 60 w miejscowości Bielsk zabezpieczone zostało przejście dla pieszych przy szkole poprzez aktywny znak D6 wraz z oświetleniem tego przejścia. W Mińsku Mazowieckim i Ciechanowie istniejące sygnalizacje świetlne wyposażono w sygnalizatory akustyczne. Wprowadzono sygnalizacje świetlną w miejscowości Wielogóra (DK7).

 

Utrzymujemy standard

 

Zadaniem GDDKiA oprócz budowy i remontów dróg jest m.in. ich bieżące utrzymanie. W 2013 roku podpisaliśmy dwie umowy „utrzymaj standard” na podstawie których oddaliśmy w kompleksowe utrzymanie – letnie i zimowe prawie 60 km dróg. To 37,5 km odcinek autostrady A2, czyli obwodnicy Mińska Mazowieckiego wraz z drogą krajową nr 2 na odcinku Zakręt do ronda w Choszczówce Dębskiej i 22 km fragment Południowej Obwodnicy Warszawy wraz z węzłem Salomea i fragmentem trasy S79. Na koniec 2013 roku oddział podpisał w sumie 4 umowy na utrzymanie standardu na ponad 126 km dróg. W roku 2012 systemem objęty został 22,3 km odcinek trasy S8 od węzła Konotopa do węzła Piłsudskiego w Markach oraz fragment autostrady A2 o długości 44,8 km od granicy województwa do węzła Konotopa. Kolejne umowy podpisane zostaną już w przyszłym roku - 23 grudnia 2013 roku ogłoszony został przetarg na utrzymanie 78,3 km trasy S7 i DK 7 od Sękocina do Radomia. Otwarcie ofert nastąpi w lutym 2014 roku. Plany na 2014 rok przewidują m.in. wszczęcie postepowania na utrzymanie w systemie „utrzymaj standard” ponad 48 km drogi krajowej nr 8 od Marek do Turzyna wraz z obwodnicą Wyszkowa.

 

Planujemy budowy i remonty

 

Rok 2013 był też okresem przygotowania kolejnych inwestycji. GDDKiA O/Warszawa prowadzi postępowania przetargowe, by wybrać firmy, które wybudują trasy:

- S2 Puławska-Lubelska

- S8 obwodnica Marek

- S8 Radziejowice-Paszków

- DK 50/79 obwodnica Góry Kalwarii

- S7 obwodnica Radomia

- S17 Lubelska-granica województwa mazowieckiego.

 

W kolejnych dwóch ogłoszonych w 2013 roku postępowaniach mają zostać wybrani wykonawcy dokumentacji projektowej dla autostrady A2 z Warszawy do Obwodnicy Mińska Mazowieckiego i dla węzła Lubelska, który ma powstać na przecięciu tras S17 i S2. Dodatkowo warszawski oddział GDDKiA prowadzi prace przygotowawcze do realizacji inwestycji ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, przewidzianych do realizacji przy wykorzystaniu nowych Wieloletnich Ram Finansowych Unii Europejskiej na lata 2014-2020. To trasa S7 Płońsk-Czosnów-Warszawa, S7 Warszawa-obwodnica Grójca i S-17 Wschodnia Obwodnica Warszawy.

 

Na początku roku planowane jest ogłoszenie przetargu na przebudowę DK 79 Ryczywół – Kozienice o łącznej długości ok. 15 km. Ponadto przygotowane są remonty dróg na łączną długość 183 km.