Budowa południowej obwodnicy Olsztyna

I. Podstawowe informacje o inwestycji

oddział: Olsztyn

długość – 26 km

obecny etap – w eksploatacji

Pierwsze zadanie obejmowało budowę obwodnicy na odcinku ok. 10 km od połączenia z istniejącą dk 16 w okolicy Kudyp do węzła Olsztyn Południe włącznie. Drugie – budowę obwodnicy na odcinku ok. 14,7 km od węzła Olsztyn Południe do węzła Olsztyn Wschód.



Zadanie 1

długość – 10 km

wartość projektu: 486,5 mln zł (z uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów, prac archeologicznych, nadzoru i robót)  

GDDKiA

Etap zrealizowany:

      28.06.2007 - odbiór Koncepcji Programowej (etap STEŚ) przez KOPI

      07.01.2013 – wykonanie Projektu Budowlanego

      08.08.2008 – uzyskanie DŚU

      31.01.2013 – zmiana DŚU

      23.02.2015 – druga zmiana DŚU

      03.06.2013 - uzyskanie ZRID na całość obwodnicy

      02.03.2015 - podział inwestycji na etapy realizacyjne

     11.12.2013 - ogłoszenie przetargu na PiB  

      18.08.2015 podpisanie umowy na PiB z konsorcjum: PUT Intercor Sp. z o.o./MOST Sp. z o.o. o wartości 387,5 mln zł

      25.07.2018 podpisanie umowy o dofinansowaniu UE

 

Droga w eksploatacji - 6 grudnia 2018 oddanie do ruchu.

 

Zadanie 2

długość – 16.04 km

wartość projektu: 1, 169 mld zł (z uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów, prac archeologicznych, nadzoru i robót)

GDDKiA

Etap zrealizowany:

      28.06.2007 - odbiór Koncepcji Programowej (etap STEŚ) przez KOPI

      08.08.2008 – uzyskanie DŚU

      31.01.2013 – zmiana DŚU

      23.02.2015 – druga zmiana DŚU

      28.11.2017 – DŚU – elementy węzła Pieczewo

      03.06.2013 - uzyskanie ZRID na całość obwodnicy

      02.03.2015 - podział inwestycji na etapy realizacyjne

      11.12.2013 - ogłoszenie przetargu na PiB 

      29.03.2016 podpisanie umowy na PiB z BUDIMEX SA o wartości 913 mln zł

      22.10.2015 podpisanie umowy o dofinansowaniu UE

      03.03.2017 podpisanie aneksu do umowy w zakresie budowy węzła Pieczewo, wartość robót – 97,2 mln zł

 

Droga w eksploatacji - 1 lipca 2019 oddanie do ruchu.

 

II. Podstawowe parametry drogi:

 

  1. Klasa drogi – GP/S (główna ruchu przyspieszonego/ekspresowa)
  2. Przekrój – 2x2 (dwujezdniowy)
  3. Obciążenie - 115 kN/oś,
  4. Szerokość jezdni - 7,00 m (2x3,50 m),
  5. Szerokość pobocza gruntowego - 1,5 m,
  6. Szerokość pobocza utwardzonego - 2,5 m,
  7. Szerokość pasa dzielącego (wraz z opaskami) - 5 m
  8. 32 obiekty mostowe, z czego trzy duże:
  • most przez rzekę Łyną o konstrukcji extradosed dł. 240m - 3 przęsłowy o rozpiętości przęsła środkowego 120 m i przęseł skrajnych 60 m,
  • estakada nad Bagnem Klebarskim dł. 280m - obiekt wantowy 3 przęsłowy o rozpiętości przęsła środkowego 176 m i skrajnych po 60 m,
  • estakada 16-to przęsłowa o długości 324 m – obiekt o konstrukcji belkowej.

 

III.  Rozwiązania zamienne w projekcie południowej obwodnicy Olsztyna

  

Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy GDDKiA Oddział w Olsztynie przyjął, a Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad zatwierdził dokumentację projektową na budowę obwodnicy Olsztyna do realizacji w dwóch zadaniach – koncepcję rozwiązań zamiennych. Obwodnica będzie zawierała rozwiązania drogowe zawarte w wykonanym projekcie budowlanym, skorygowane o elementy zaprojektowane w koncepcji rozwiązań zamiennych.

 

Konieczność opracowania rozwiązań zamiennych dokumentacji projektowej na budowę obwodnicy Olsztyna wynikła z decyzji o podziale budowy na dwa zadania realizacyjne oraz z potrzeby etapowania budowy węzłów planowanej drogi ze względu na dostosowywanie układu miejskiego do połączenie z obwodnicą. Ponadto 5 sierpnia 2014 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Jedną ze zmian wprowadzonych tą uchwałą do załącznika nr 5 Programu było podwyższenie klasy technicznej części obwodnicy Olsztyna na odcinku Olsztyn Południe – Olsztyn Wschód. Odcinek ten będzie realizowany jako droga ekspresowa S51, co spowodowało konieczność wprowadzenia rozwiązań właściwych dla drogi klasy S.

 

Projekt budowlany i wykonawczy obwodnicy Olsztyna został wykonany przez firmę Arcadis w Warszawie w 2012 r. Dnia 03.06.2013r. została wydana decyzja o zgodzie na realizację inwestycji drogowej. Zadanie opracowania rozwiązań zamiennych wykonała na zlecenie GDDKiA firma TRAKT z Katowic.

 

Poniżej opis wprowadzonych zmian rozwiązań drogowych w stosunku do zatwierdzonego decyzją ZRID projektu budowlanego:

 

  1. Węzeł Olsztvn Zachód (Kudypy) na skrzyżowaniu projektowanej obwodnicy z istniejącą dk 16 będzie realizowany etapowo. Etap pierwszy, który rozpocznie się w 2015r. przewiduje budowę skrzyżowania typu rondo turbinowe z wydzieloną relacją skrętną od strony Barczewa.
  2. Węzeł Olsztyn Południe na skrzyżowaniu projektowanej obwodnicy z istniejącą dk 51. Koncepcja rozwiązań zamiennych zakłada budowę węzła typu koniczyna (WA) zespolonego za pomocą jezdni zbierająco-rozprowadzających wzdłuż S 51 z węzłem typu półkoniczyna z pętlami przyległymi (WB) na przecięciu S-51 z drogą powiatową 1370N.
  3. Węzeł Pieczewo zlokalizowany na przecięciu projektowanej obwodnicy z docelową lokalizacją dk 53. Etap pierwszy zakłada realizację wyłącznie jezdni obwodnicy wraz z obiektem inżynierskim (węzłowym) w ciągu obwodnicy. Pozostałe elementy węzła wraz z połączeniem węzła z istniejącą dk 53 będą realizowane w kolejnym etapie.
  4. Węzeł Olsztyn Wschód (Klebark). Skrzyżowanie projektowanej obwodnicy z istniejącą dk 16. Pierwotnie został zaprojektowany jako węzeł zespolony za pomocą jezdni zbierająca - rozprowadzających z węzłem stanowiącym połączenie obwodnicy południowej z planowaną północno- wschodnią obwodnicą Olsztyna w ciągu dk 51. W związku z uchyleniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy północno-wschodniej  zrezygnowano z jezdni zbierająco - rozprowadzających wzdłuż obwodnicy.  Założono natomiast dwa warianty połączenia obwodnicy z układem miejskim. Projekt budowlany obejmuje budowę wiaduktu nad rondem łączącego węzeł Wschód z ul. Towarową. Dodatkowo zaprojektowano połączenie węzła z rondem. Wariant realizacji połączenia z miastem (jedno lub dwupoziomowe rozwiązanie) uzależniony jest od terminu realizacji przez miasto przedłużenia ul. Towarowej do węzła Wschód.
  5. Zakończenie opracowania za węzłem Olsztyn Wschód (skrócenie o 1,9 km). Rozwiązanie zamienne zakłada rezygnację z budowy węzła Wójtowo 2, zakończenie opracowania w najbliższej możliwej, z uwagi na warunki techniczne, odległości od węzła, rezygnację z jezdni zbierająco - rozprowadzających wraz z dostosowaniem nowo projektowanego układu komunikacyjnego do istniejącej dk 16.

 

Rozwiązania zamienne na planach sytuacyjnych:

http://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/16817/Rozwiazania-zamienne-w-projekcie-poludniowej-obwodnicy-Olsztyna

Informacje o obwodnicy Olsztyna dostępne są również TUTAJ