Kolejne MOP-y zapraszają kierowców

Osiemnaście Miejsc Obsługi Podróżnych ze stacjami paliw oraz restauracjami działa już na sieci autostrad zarządzanych przez GDDKiA, a kolejnych dziesięć funkcjonuje na sieci dróg ekspresowych. W realizacji jest kolejnych 25 obiektów, a cztery z nich będą jeszcze udostępnione zimą. Każdy z MOP-ów to miejsce pracy dla nawet 60 osób. W tym roku wpływy za dzierżawę MOP-ów, które zasilają Krajowy Fundusz Drogowy, wyniosą ok. 75 mln zł.



MOP-y kategorii II i III, zapewniają dostęp m.in. do stacji paliw, punktów bistro, restauracji, miejsc wypoczynku czy toalet. Obiekty są w pełni przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, czy rodzin podróżujących z małymi dziećmi. Obiektami zarządzają cztery koncerny: BP, LOTOS, SHELL i PKN ORLEN.

 

Otwarte ostatnio MOP-y i kolejne do otwarcia:

A18 - MOP Jagłowice (BP) –  uruchomiony w listopadzie br.

S7 – MOP-y Suchedniów (Lotos) oraz  Koszwały (Lotos) – otwarto 12 grudnia br.

S17 – MOP-y Markuszów Południe i Markuszów Północ (na obu BP)  - otwarto 19 grudnia br.

A1 -  MOP Rowień Zachód (Lotos) – otwarcie przed końcem roku

A1  - MOP-y Wieszowa (Orlen) – otwarcie przed końcem roku

A4 - MOP Kłaj (BP) –  pierwszy kwartał 2014 r.

 

Niedługo ruszą prace przy budowie MOP-ów na A2 pomiędzy Warszawą i Łodzią. Pozwoleniami na budowę dysponują dzierżawcy czterech obiektów (BP i Shell). Rozpisano przetargi na dzierżawę kolejnych czternastu MOP-ów na autostradach i jesteśmy w trakcie ogłaszania kolejnych szesnastu na drogach ekspresowych.

 

Mając na względzie potencjał przychodowy oferowanych MOP, a także pogorszenie się sytuacji rynkowej dzierżawców w szczególności odnotowany spadek marż na paliwie GDDKiA postanowiła złagodzić warunki proponowane w obecnie prowadzonych przetargach na Miejsca Obsługi Podróżnych. Zmianie uległy m.in. poziomy czynszów od przychodów, a także czynszów minimalnych ustalane w zależności od indywidualnej analizy atrakcyjności lokalizacji danego MOP.

 

Kluczowa zmiana to obniżenie poziomu czynszu od przychodu z tytułu sprzedaży paliw z 3% na 1%, a w wypadku niektórych lokalizacji nawet do 0,25%. GDDKiA ma nadzieję, że oferowane w przetargu warunki zaowocują nowymi umowami dzierżawy, a także pozyskaniem do obopólnie korzystnej współpracy kolejnych firm, także spoza dotychczasowych partnerów GDDKiA.