Informacja o pracach przygotowawczych do ogłoszenia przetargu na budowę obwodnicy Olsztyna

Dostosowanie dokumentacji projektowej na budowę obwodnicy Olsztyna do realizacji w dwóch zadaniach to kolejny etap przygotowania dokumentacji do przetargu, który zamierzamy ogłosić w grudniu. Wynika z naszej decyzji o podziale budowy na dwie części. Jak już informowaliśmy, obwodnica będzie realizowana w dwóch odcinkach – ok. 10 km od dk 16 w okolicach Kudyp do S51 - węzeł „Tomaszkowo” i ok. 15 km od Tomaszkowa do dk 16 - węzeł „Olsztyn-Wschód”.



Taki podział realizacji wymaga również podziału istniejącej dokumentacji projektowej. Trzeba m.in. wykonać wszystkie przedmiary robót i kosztorysy w układzie dla dwóch zadań. Trzeba także wskazać w dokumentacji miejsce podziału obwodnicy na dwa odcinki realizacyjne. Należy również opracować koncepcje rozwiązań zamiennych dla 3 węzłów planowanej obwodnicy. Zmiany te polegają na przygotowaniu koncepcji budowy pierwszego etapu węzłów. W związku z zasadą racjonalnego wydatkowania środków publicznych, niedostosowaniem układu miejskiego do połączenia z obwodnicą oraz prognozowanymi natężeniami ruchu, które pozwalają na zastosowanie w pierwszym etapie rozwiązań mniej kosztownych, podjęliśmy decyzję o etapowaniu rozwiązań docelowych.

 

Poniżej podajemy uzasadnienie dla poszczególnych zmian.

  • Zmiana w zakresie węzła „Olsztyn-Wschód” spowodowana jest brakiem przygotowania układu miejskiego, a w szczególności brakiem dostosowania ulicy Towarowej do przejęcia ruchu z węzła. W przypadku opóźnienia inwestycji miejskiej ruch będzie musiał być skierowany w pierwszym etapie na ul. Lubelską.
  • Budowa węzła „Olsztyn-Pieczewo” jest przewidziana jako trzecia (po podziale na dwa odcinki realizacyjne) część budowy obwodnicy wraz z budową nowego przebiegu ul. Pstrowskiego. Będzie to możliwe po zakończeniu przez miasto prac projektowych dla tej ulicy.
  • Rezygnacja z budowa węzła „Kudypy” w pierwszym etapie jest spowodowana zarówno zasadą racjonalnego wydawania środków publicznych jak i podjętą analizą budowy obwodnicy Olsztyna od strony zachodniej. Wybudowanie węzła przesądziłoby o lokalizacji włączenia tej obwodnicy do dk 16, co ograniczyłoby z kolei możliwości wariantowania tej drogi.
  • Rezygnacja z budowy odcinka „Olsztyn-Wschód” – „Wójtowo” w pierwszym etapie jest spowodowana względami finansowymi. Poza tym jest to część projektu wykraczająca poza zakres obwodnicy, której pełen przebieg kończy się na włączeniu do dk 16 na węźle „Olsztyn-Wschód”, więc może być zrealizowana później.

Przetarg ograniczony na budowę obwodnicy Olsztyna planujemy ogłosić w grudniu 2013 r., przetarg na nadzór - w I połowie 2014r.