Jesteśmy gotowi na pierwsze opady śniegu

Co prawda do astronomicznej zimy mamy jeszcze ponad miesiąc to sprzęt do zimowego utrzymania dróg krajowych jest już przygotowany. Prawie 2500 pojazdów, m. in. pługi, solarki, czy pługi wirnikowe czeka na opady śniegu. W 253 magazynach o łącznej pojemności 324 tys. ton zgromadzona jest sól drogowa.



Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zarządza siecią ponad 18 tys. kilometrów dróg krajowych (z wyjątkiem odcinków tych dróg przebiegających przez miasta na prawach powiatu). Prace związane z zimowym utrzymaniem dróg, czyli odśnieżanie i usuwanie śliskości prowadzi 16 oddziałów GDDKiA. Działaniami na drogach kierują 104 Rejony i 265 Obwodów Drogowych. Do ich zadań należy m.in. przygotowanie sprzętu do zimowego utrzymania dróg, zgromadzenie wystarczającej ilości materiałów do zwalczania śliskości (soli, chlorku wapnia) i innych niezbędnych do swobodnej przejezdności dróg materiałów, kierowanie akcją zimową i podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku wystąpienia wyjątkowo niekorzystnych warunków atmosferycznych.

 

Trzy standardy utrzymania
Drogi krajowe utrzymywane będą w określonych standardach, a ich wprowadzenie zależne będzie od jakości potrzeb działań interwencyjnych:
- w standardzie I - około 4,5 tys. km
- w standardzie II - około 10,6 tys. km
- w standardzie III - około 2,7 tys. km

 

W Standardzie I jezdnie powinny być

odśnieżone i odlodzone na całej powierzchni, łącznie z utwardzonymi poboczami. Po ustaniu opadów, luźny śnieg może pozostawać na drodze do 4 godzin, a błoto pośniegowe do 6 godzin. Gołoledź, szron i szadź muszą być zlikwidowane w ciągu 3 godzin od stwierdzenia występowania zjawiska. Służby przystępują do działania także jeszcze przed wystąpieniem zjawiska w sytuacji, kiedy np. drogi są mokre, a prognoza przewiduje spadek temperatury poniżej zera.

 

W Standardzie II dopuszcza się na jezdni do 6 godzin warstwę zajeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu, natomiast w standardzie III, jezdnie powinny być odśnieżone na całej szerokości, ale śliskość zimowa powinna być zlikwidowana tylko na skrzyżowaniach, przejazdach kolejowych, odcinkach dróg o pochyleniu ponad 4% i przystankach autobusowych. Na trasie dopuszcza się występowanie warstwy zajeżdżonego śniegu, która powinna zostać usunięta w ciągu 6 godzin, podobnie jak ewentualne zaspy.

 

Mapa utrzymania dróg krajowych

 

W centrali Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz we wszystkich jej oddziałach funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), których zadaniem jest zbieranie z jednostek GDDKiA informacji o stanie dróg i warunkach ruchu (nie tylko w okresie zimowym) oraz informowanie użytkowników dróg i mediów o istniejących warunkach ruchu na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA.

 

Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych dostępne są pod całodobowym numerem infolinii drogowej GDDKIA 19 111 oraz w serwisie internetowym GDDKiA w zakładce "Serwis dla kierowców", gdzie można sprawdzić aktualne warunki przejazdu i skorzystać z podglądu dróg krajowych na mapie kamer monitorujących (dysponujemy siecią ponad 550 kamer na terenie całej Polski).

 

Drogowcy zaskakują zimę