Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego sprawozdanie za 2012 rok


Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poza realizacją Programu Budowy Autostrad i Dróg Ekspresowych realizuje szereg działań, których celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Należą do nich m.in. przebudowa istniejącej infrastruktury drogowej, przebudowa skrzyżowań, budowa kładek dla pieszych i zatok autobusowych, budowa chodników i ciągów pieszo-rowerowych, budowa krajowego systemu zarządzania ruchem w czasie rzeczywistym i wiele innych.

 

Według stanu na koniec 2012 roku długość dróg krajowych będących w zarządzie GDDKiA wynosiła 16 964,9 km. Długość autostrad wynosiła ponad 1366 km, zaś dróg ekspresowych prawie 1100 km. Wobec stanu z 2007 r., kiedy było ok. 662 km autostrad i prawie 330 km dróg ekspresowych. stanowi to przyrost długości dróg szybkiego ruchu
o prawie 150%. Tym samym poprawiło się znacząco bezpieczeństwo ruchu na tych drogach, jak i komfort podróżowania.

W ramach inwestycji o charakterze inżynieryjnym mających wpływ na  bezpieczeństwo ruchu drogowego na najbardziej zagrożonych odcinkach dróg krajowych  w 2012 roku wykonano / zbudowano m.in.:

  • 48 skrzyżowań
  • 2 kładki dla pieszyc
  • 36 zatok autobusowych
  • 45 km chodników, ciągów pieszo-rowerowych i dróg rowerowych
  • 12 sygnalizacji świetlnych
  • 56 przejść dla pieszych i 26 doświetleń skrzyżowań 

Ponadto w ramach działań mających wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa drogowego wykonano szereg prac o charakterze formalno-organizacyjnym, takich jak:

  • opracowano instrukcję ustanawiania prędkości dopuszczalnej na drogach krajowych
  • przygotowano propozycje zmian rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków
    technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń BRD i warunków ich
    umieszczania na drogach
  • w ramach działań rozszerzania nadzoru nad ruchem samochodów ciężarowych
    i zapobieganiu przedwczesnej degradacji nawierzchni, co ma istotne znaczenie dla
    bezpieczeństwa ruchu, rozbudowano i uruchomiono 48 stacji preselekcyjnego ważenia
    pojazdów w ruchu w celu niedopuszczenia do ruchu przeciążonych pojazdów.

Szczególnie dużą uwagę w działaniach GDDKiA na rzecz poprawy BRD ma ochrona tzw. niechronionych użytkowników dróg, tj. pieszych, rowerzystów i motocyklistów. 

Aby bardziej efektywnie działać w tym zakresie, w ramach prac analitycznych opracowano m.in.:

  • szczegółową analizę dostępnych danych o zdarzeniach drogowych z udziałem rowerzystów w latach 2008-2011,
  • wytyczne projektowania zjazdów przez drogi dla rowerów,
  • wytyczne ustalania pierwszeństwa na przejazdach dla rowerzystów w świetle 
      nowelizacji ustawy Prawo o Ruchu Drogowym z 1 kwietnia 2011 r.,
  • warunki łączenia ruchu pieszego i rowerowego;
  • mapę zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów.

(szczegółowe dane w ww. zakresie, jak i inne ważne informacje dla rowerzystów dostępne są na stronie internetowej GDDKiA w zakładce Serwis GDDKiA /  „Infrastruktura rowerowa”).        

        

W ramach realizowanego przez GDDKiA programu Drogi Zaufania prowadzone są działania komunikacyjne i promocyjne nakłaniające do bezpiecznych zachowań na drodze. Oddziały GDDKiA i Urzędy Marszałkowskie prowadzą prace projektowe nowych tras rowerowych przebiegających przez województwa Polski Wschodniej o długości ponad  2000 km.

Niestety, wiele pilnych zadań wpływających na poprawę BRD na drogach krajowych nie mogło być zrealizowanych z powodu niewystarczających środków finansowych, jakimi dysponowała GDDKiA w 2012 roku. Jeden z podstawowych celów, jakim jest możliwie maksymalne obniżenie liczby wypadków i ich ofiar, wykazuje duże  potrzeby działania w tym kierunku. Inwestycje drogowe mające wpływ na poprawę bezpieczeństwa ruchu  „zwracają” się szybko w postaci poczucia wzrostu bezpieczeństwa użytkowników dróg, co znajduje swoje odzwierciedlenie w statystykach wypadkowych oraz w redukcji kosztów społecznych wypadków drogowych.

 

I tak, w roku 2012 na wszystkich drogach publicznych w Polsce (ponad 380 tys. km) odnotowano łącznie 37 046 wypadków wobec 40 065 wypadków w roku 2011, co stanowi spadek o ok. 7,5% wobec 2011 roku.

W tymże 2012 roku na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA miało miejsce 6 993 wypadków wobec 7 991 wypadków w roku 2011, co stanowi zmniejszenie
o ok. 12,5%. Znacząca poprawa BRD na drogach krajowych dotyczy spadku liczby ofiar śmiertelnych z 1 513 w 2011 roku do 1 267 w 2012 roku, co stanowi zmniejszenie o ok. 16,2%. Odpowiednio liczba osób rannych zmniejszyła się z 10 728 do
9 581, co stanowi spadek o ok. 10,7%.  

 

Łącznie w okresie od 2007 roku, kiedy GDDKiA podjęła programowe, systemowe działania na rzecz poprawy BRD na drogach krajowych realizując program Drogi Zaufania, liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych spadła o ponad 1/3, tj. o ok. 37,5%. Poniższe zestawienie i wykres prezentują statystkę wypadków drogowych i ich ofiar:

 

Rok

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

2007

10 536

2 024

14 944

2008

9 652

1 901

13 304

2009

8 589

1 461

11 955

2010

8 096

1 416

11 263

2011

7 991

1 513

10 728

2012

6 993

1 267

9 581

 

 

 

 

 

                                  

          

 

 

 

GDDKiA