Od dziś S3 szybciej do stolicy i w góry. 13 km nowej ekspresówki

Po południu został otwarty nowy odcinek drogi ekspresowej S3 z Międzyrzecza do węzła Jordanowo. Ekspresowa S3 połączyła się tym samym z autostradą A2. Wcześniej kierowcy mogli wjechać na A2 tylko od południa. Od dziś jadący z zachodniej Polski do Warszawy, Wrocławia czy Krakowa zaoszczędzą co najmniej pół godziny. Podobnie podróżujący z Pomorza Zachodniego na południe kraju. Odcinek z Międzyrzecza do węzła Jordanowo to ostatni fragment 43 km trasy wybudowanej w tym roku w Lubuskiem. Od połowy czerwca kierowcy korzystają już z ekspresowej S3 z Sulechowa do Świebodzina.



Oddany dziś fragment drogi od węzła Międzyrzecz Południe do węzła Jordanowo ma długość 13 km. Budowa całego 43 km odcinka drogi ekspresowej S3 pomiędzy Międzyrzeczem a Sulechowem rozpoczęła się dokładnie trzy lata temu i była podzielona na trzy kontrakty realizowane przez Strabag, Budimex i Mota Engil. Koszt realizacji to nieco ponad miliard złotych czyli niespełna 6 mln euro za kilometr. Oznacza to, że droga została wybudowana za cenę niższą o ponad 3 mln euro za kilometr w stosunku do średnich cen europejskich. Podczas realizacji kontraktów laboratoria GDDKiA wykonały ponad 7000 badań jakościowych. Dwujezdniowa droga wybudowana zgodnie z jakościowymi wymaganiami GDDKiA i za rozsądną cenę, pozwoli na odseparowanie kierunków ruchu, wyeliminuje skrzyżowania jednopoziomowe a w konsekwencji poprawi komfort i bezpieczeństwo jazdy.

 

W ramach kontraktów oprócz budowy ciągu głównego trasy wykonawcy wybudowali dwa nowe węzły drogowe, kolejne dwa przebudowali. Powstały 34 wiadukty, w tym dwie estakady o długości ponad 700 i 900 m. Wykonane zostały elementy ochrony środowiska, w tym nietoperzy zamieszkujących pobliski największy w Europie rezerwat chroniący siedliska zimowe tych ssaków. Zabezpieczenie ma formę ogrodzeń z siatki o wysokości 4 m. Całkowita długość ogrodzeń na tym odcinku drogi wynosi ponad 5,5 km.

 

Brakujące drugie jezdnie obwodnic Gorzowa (12 km), Międzyrzecza (6,5 km) oraz z Sulechowa przez Zieloną Górę, Nową Sól do Nowego Miasteczka (44 km) powstaną do jesieni 2016 r. Jeszcze w tym roku ogłoszone zostaną pozostałe przetargi na budowę S3 od Nowej Soli do granicy z Czechami. W sierpniu będzie to odcinek od Nowej Soli do Legnicy, w październiku natomiast dalszy ciąg trasy od Legnicy do granicy z Czechami w Lubawce. Przed przyszłorocznymi wakacjami zostanie natomiast oddany do ruchu kolejny 38 km fragment trasy z Międzyrzecza do Gorzowa Wielkopolskiego.

 

GDDKiA