Wagi ważna sprawa
Walka z przeładowanymi ciężarówkami


Narzędziem, które w prosty i skuteczny sposób pozwala walczyć ze zjawiskiem przeciążonych pojazdów jest inteligentny system wagowej preselekcji pojazdów. Składa się on m.in. z wagi dynamicznej (czujnika bądź platformy wagowej), kamer wideo służących do rejestracji całego zdarzenia, kamer do identyfikacji pojazdu poprzez rozpoznawania tablic rejestracyjnych, tablic zmiennej treści oraz szaf sterujących.

System działa tak, że kiedy po czujnikach umieszczonych w jezdni przejeżdża nadmiernie obciążony pojazd, system rejestruje informacje o nacisku każdej z osi i o jego masie całkowitej. Umieszczona nad jezdnią kamera wykonuje zdjęcie pojazdu i jego tablicy rejestracyjnej. W chwili przekroczenia dopuszczalnych parametrów, na tablicy znaków zmiennej treści pojawia się numer tablicy rejestracyjnej z informacją o przekroczonych naciskach, przekroczonej długości pojazdu lub prędkości w zależności od tego, do czego waga preselekcyjnego ważenia została przystosowana. Informacja o przekroczeniu dopuszczalnych wartości trafia w tym samym momencie do inspektorów transportu drogowego, którzy zatrzymują ciężarówkę i ważą ją na wadze stacjonarnej. Gdy potwierdzone zostanie przeciążenie pojazdu, nakładana zostaje kara.

Na Opolszczyźnie preselekcyjny system ważenia pojazdów działa już w 5 miejscach. Pierwsze bramownice systemu preselekcji pojawiły się na krajowej „jedenastce” w okolicach Byczyny już ponad 10 lat temu. Pod koniec 2010 roku podobne, choć już dużo nowocześniejsze urządzenia, opolski oddział zainstalował w okolicy Grodźca przy okazji rozbudowy odcinka DK 46 pomiędzy Opolem a Częstochową. Stanowiska preselekcyjne pod Grodźcem są oddalone od siebie o około 1,8 km, a punkt kontroli umieszczono na wyremontowanym parkingu dokładnie pomiędzy nimi. Komunikacja miedzy urządzeniami w sieci przebiega za pomocą łączy Ethernet oraz łączy światłowodowych. Możliwe jest wpięcie się do sieci lokalnej za pomocą łącza bezprzewodowego WIFI.

Kolejne dwie instalacje do preselekcyjnego ważenia pojazdów pojawiły się w 2011 roku na obwodnicy Opola oraz na obwodnica Osowca na drodze krajowej nr 45. W roku 2012 powstała piąta lokalizacja w Suchej na DK 94. Jej wybudowanie (wraz z nową nawierzchnią w rejonie czujników umieszczonych w drodze) kosztowało około 2 milionów złotych.

Na zdjęciu: Bramownica systemu preselekcji zamontowana nad obwodnicą Osowca na DK 45.