Co dalej z obwodnicą Suwałk?

Budowa obwodnicy Suwałk jest przewidziana do realizacji i finansowania w perspektywie 2014-2020 i znajduje się w projekcie programu budowy dróg krajowych na te lata -poinformował w środę Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Z kolei przygotowania do budowy GDDKiA prowadzi zgodnie z harmonogramem.



Obecnie trwają prace przy projektach: budowlanym i wykonawczym. Niewykluczone nawet, że białostocki Oddział GDDKiA będzie wcześniej gotowy do wystąpienia z wnioskiem o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – nie na początku 2014 roku, jak pierwotnie planowano, ale już późną jesienią tego roku. Wówczas - po otrzymaniu decyzji w połowie 2014 roku - można byłoby ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy. Obwodnica Suwałk powstałaby wtedy w latach 2015-2017.

 

W tej sytuacji decyzja Społecznego Komitetu Wspierania Budowy Obwodnicy Suwałk o podjęciu kolejnej blokady krajowej Ósemki wydaje się więc niezrozumiała, tym bardziej że w komunikacie  Ministerstwa jest zapewnienie, że "budowa obejścia Suwałk  jest jednym z  najważniejszych projektów  drogowych w Polsce, koniecznych  do realizacji w nowej  perspektywie".  

 

- Prosimy o zaniechanie lub zminimalizowanie jakichkolwiek akcji protestacyjnych blokujących drogę nr 8, ponieważ wszelkie działania podejmowane przez administrację państwową mają na celu budowę drogi S 61 wraz z obejściem Suwałk – czytamy w komunikacie rzecznika Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

 

W ubiegłym roku na Podlasiu powstało pierwszych w historii województwa - 35 km dwujezdniowych dróg ekspresowych (odcinki S8 – obwodnica Zambrowa i S8 Jeżewo – Białystok). Pod koniec tego roku planowane są ogłoszenia przetargów na budowę kolejnych fragmentów S8 o długości blisko 45 km: od granicy województwa do obwodnicy Zambrowa i od obwodnicy Zambrowa do Jeżewa.