Obwodnica Szczuczyna - koniec zimowego letargu

Wykopy, wymiany gruntów, wiercenia pali oraz roboty branżowe (energetyka, wodociągi) – rozkręca się budowa 8-kilometrowej obwodnicy Szczuczyna w ciągu planowanej drogi ekspresowej S 61.



Początek projektowanej obwodnicy zlokalizowany jest przed miejscowością Szczuczyn w km 197+550 istniejącej drogi krajowej Nr 61. Droga omija miejscowość Szczuczyn po stronie zachodniej. Koniec projektowanej trasy (w km 205+557) przewidziano za miejscowością Szczuczyn na włączeniu w istniejącą drogę krajową Nr 61. Obwodnica przebiega w geograficznym układzie północ-południe przez teren województwa podlaskiego (powiat Grajewo).

 

Budowa nowej trasy wiąże się z koniecznością dostosowania jej do istniejącego układu komunikacyjnego - drogi bezpośrednio krzyżujące się z obwodnicą zostaną odpowiednio przebudowane z uwzględnieniem odległości pomiędzy skrzyżowaniami właściwych dla drogi klasy GP. Z tego względu przewidziano budowę dróg dojazdowych umożliwiających obsługę terenów przyległych do obwodnicy.

 

W celu bezkolizyjnego przeprowadzenia ruchu pojazdów nad drogami, ciekami wodnymi i przejściami dla zwierząt zaprojektowano obiekty inżynierskie, dla których wybrano optymalne rozwiązania techniczne. Wybudowane zostaną też odpowiednie urządzenia ochrony środowiska.

 

W zakres inwestycji wchodzą następujące podstawowe roboty budowlane:

• budowa obwodnicy m. Szczuczyn o długości 8,007 km, w I etapie o przekroju jednojezdniowym – 1 x 2 pasy ruchu (na węźle 2 x 2 pasy ruchu),

• budowa dwupoziomowego, bezkolizyjnego węzła drogowego „Szczuczyn”, 

• budowa dróg dojazdowych zapewniających dojazd do pól, lasów i posesji, w tym tzw. dróg autobusowych,

• budowa 9 obiektów inżynierskich w ciągu i nad obwodnicą,

• budowa przepustów,

• budowa urządzeń ochrony środowiska (m.in. ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne, ogrodzenie, zieleń izolacyjna, urządzenia oczyszczające wody opadowe i roztopowe),

• budowa oświetlenia węzła drogowego i skrzyżowań,

• budowa urządzeń bezpieczeństwa ruchu (m.in. bariery ochronne, ekrany przeciwolśnieniowe, ogrodzenia, stacja meteorologiczna),

• przebudowa istniejących dróg w zakresie inwestycji,

• przebudowa istniejących i budowa nowych urządzeń uzbrojenia terenu,

• budowa systemu odwodnienia pasa drogowego.

 

Obwodnica Szczuczyna realizowana na parametrach drogi ekspresowej będzie budowana w dwóch etapach:

 

• I etap - budowa obwodnicy o przekroju jednojezdniowym (jedynie w rejonie węzła „Szczuczyn” przekrój dwujezdniowy) oraz skrzyżowań jednopoziomowych na włączeniach do istniejącej drogi krajowej nr 61; obwodnica będzie funkcjonowała jako droga klasy GP:

 1 jezdnia po 1 pasie ruchu w każdym kierunku na odcinku od km 197+550,00 do km 199+804,47 (przed węzłem „Szczuczyn”) i od km 202+475,95 do km 205+557,00 (za węzłem „Szczuczyn”),

 2 jezdnie po 2 pasy ruchu od km 200+426,62 do km 201+902,65 (węzeł „Szczuczyn”)

 2 odcinki przejściowe z przekroju jednojezdniowego na dwujezdniowy od km 199+804,47 do km 200+426,62 i od km 201+902,65 do km 202+475,95.

 

• II etap - dobudowa drugiej jezdni na odcinkach „przed” i „za” węzłem „Szczuczyn” o przekroju 2 x 2 oraz zlikwidowanie skrzyżowań jednopoziomowych; obwodnica będzie wtedy pełnić funkcję drogi klasy S. W sytuacji wzrostu natężenia ruchu istnieje możliwość dobudowy trzeciego pasa ruchu dla każdej jezdni (do wewnątrz jezdni). Już w etapie I korpus drogowy na odcinku dwujezdniowym zostanie wykonany z uwzględnieniem szerokości pod trzy pasy ruchu i nie będzie wymagał poszerzenia.

 

Podstawowe parametry techniczne:

 

ETAP I:

• klasa techniczna - Gp (Etap I)

• prędkość projektowa - Vp – 100 km/h

• kategoria ruchu - KR6 (ruch bardzo ciężki)

• obciążenie - 115 kN/oś

• nawierzchnia - bitumiczna

• skrajnia pionowa - 5,00 m

• szerokość korony - 12.5-14.65 m

• jezdnie - 1 jezdnia, 2 pasy ruchu

• szerokość jezdni - 7,00 m

• pas ruchu - 3,50 m

• opaski - 2x0,75 m

• pobocze gruntowe - 1,50 m - 3,55 m (max. 4.2 m)

• pochylenie poprzeczne jezdni - 2,5%

 

ETAP II:

• klasa techniczna - S (Etap II)

• prędkość projektowa - Vp – 100 km/h

• kategoria ruchu - KR6 (ruch bardzo ciężki)

• obciążenie - 115 kN/oś

• nawierzchnia - bitumiczna

• skrajnia pionowa - 5,00 m

• szerokość korony - 33,50 – 34,75m

• jezdnie - 2 jezdnie, każda po 2 pasy ruchu

• szerokość jezdni - 7,00 m

• pas ruchu - 3,50 m

• pas awaryjny - 2,50 m

• pobocze gruntowe - 1,80 m

• pochylenie poprzeczne jezdni - 2,5%

• pas dzielący z opaskami:

• Etap I - 12,50 m

• Etap docelowy - 5,00 m •

 

Wartość całkowita projektu: 151 000 000, 00zł

• Wartość Kontraktu brutto: 124 803 923 ,41 zł

• Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego:

• 35 412 272, 00 zł

 

• Strona internetowa projektu:

• http://www.s61-obwodnica-szczuczyna.pl