Obwodnica Suwałk. Przygotowania idą pełną parą.

Teraz koncepcja programowa (II kwartał) , pod koniec roku - projekt budowlany , a wreszcie w I kwartale 2014 wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – tak wygląda uproszczony harmonogram prac przygotowawczych do budowy obwodnicy Suwałk. W tej chwili jest on niezagrożony, a opracowaniem kompletnej dokumentacji budowlanej zajmuje się Transprojekt Gdański (umowa z 23 maja 2012).



Planowana inwestycja obejmuje budowę obwodnicy Suwałk o długości 12,8 km w ciągu drogi ekspresowej S61 na terenie woj. podlaskiego. Początkiem projektowanej trasy jest koniec realizowanej w systemie Zaprojektuj i Zbuduj obwodnicy Augustowa – węzeł „Suwałki Południe” (poprzednio węzeł „Lotnisko”). Obwodnica kończyć się będzie na węźle „Suwałki Północ” (dawniej „Szwajcaria”) – ale na razie bez tego węzła, który zostanie zrealizowany w ramach odcinka Suwałki – Budzisko, za to z budową jednojezdniowego łącznika umożliwiającego podłączenie odcinka S 61 do istniejącej dk 8 o dł. 1,08 km (łącznica węzła „Suwałki Północ”).

 

Długość S 61 w granicach zadania „obwodnica Suwałk” to 12,4 km drogi o przekroju dwujezdniowym – 2 jezdnie po dwa pasy ruchu (2x2 docelowo 2x3), szerokość pasa ruchu – 3,5 m., szerokość pasów awaryjnych 2,5 m., szerokość każdej z jezdni to 10 m. Pas dzielący: 12,0 m (w tym "opaski" 2 x 0,5m i rezerwa terenu pod trzecie pasy ruchu).

 

W ramach przedsięwzięcia przewiduje się rozbudowę węzła „Suwałki Południe”, budowę węzła drogowego „Suwałki Zachód”, budowę 7 obiektów inżynierskich w ciągu obwodnicy oraz 5 nad obwodnicą oraz budowę sieci dróg dojazdowych , ciągów pieszo-rowerowych, przepustów, urządzeń ochrony środowiska, a także przebudowę dróg publicznych kolidujących z przebiegiem obwodnicy, itp. Możliwy termin realizacji to lata 2015-2017 (przy załozeniu że decyzję zrid Oddział otrzyma w III kwartale 2014 oraz przy założeniu że zapewnione będą środków finansowe).