Ponowny wybór wykonawcy na A1

Wykonawca, który złożył oferty w dwóch postępowaniach na dokończenie budowy autostrady A1 (Czerniewice – Brzezie i Brzezie - Kowal) musi wykazać się potencjałem kadrowym i technicznym umożliwiającym realizację obu kontraktów w tym samym czasie lub zadeklarować na którym z kontraktów będzie wykorzystywany przedstawiony przez niego potencjał. Tak brzmi wyrok Krajowej Izby Odwoławczej.
W związku z tym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już wezwała konsorcjum do uzupełnienia dokumentów unieważniając jednocześnie wcześniejszy wybór dokonany zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Do 6 marca został określony przez GDDKiA termin na uzupełnienie dokumentów przez wykonawcę. Wyrok KIO prezentuje bardzo racjonalne podejście, które w opinii GDDKiA powinno wyznaczać kierunek postępowania. Zgodnie z przepisami prawa w zakresie badania potencjału kadrowo-technicznego, GDDKiA może bazować wyłącznie na oświadczeniach wykonawców. Wyrok KIO dał GDDKiA możliwość weryfikacji złożonych oświadczeń.



Konieczność dysponowania przez Wykonawcę kontynuacji budowy odcinków autostrady A1 Czerniewice – Brzezie i Brzezie – Kowal odpowiednim potencjałem kadrowym i sprzętowym oddzielnie dla każdego postepowania wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w Warszawie uwzględniając odwołania złożone przez pozostałych oferentów.
Izba wskazała, że Wykonawca ma jednoznacznie określić do którego spośród dwóch postepowań przetargowych dedykuje wskazany w ofertach potencjał techniczny i kadrowy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy unieważniła wcześniejszy wybór najkorzystniejszych ofert na dokończenie budowy autostrady A1 z Czerniewic do Kowala.


Do GDDKiA w Bydgoszczy nie wpłynęło jeszcze pisemne uzasadnienie wyroku ale, by przyspieszyć procedurę wyłaniania nowego Wykonawcy, zgodnie z decyzją KIO unieważniono wcześniejszy wybór ofert najkorzystniejszych i wezwano wybranego Wykonawcę ( Salini Polska Sp. z o.o. ) do złożenia stosownych wyjaśnień i uzupełnień.
Powyższy wyrok KIO nie wiąże się z ponownym ogłoszeniem przetargu a tylko koniecznością ponownej oceny ofert, uzupełnieniem dokumentacji przez poszczególnych Wykonawców i wydłużeniem terminu wyłonienia Wykonawców o kilka dni.


Podpisanie umów nastąpi niezwłoczne po ponownym wyborze najkorzystniejszych ofert i kontroli postępowań przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Natychmiast potem wykonawcy będą mogli rozpocząć roboty.
Na dokończenie budowy autostrady A1 wykonawcy będą mieli 11 miesięcy na odcinku Czerniewice – Brzezie oraz 12 miesięcy na odcinku Brzezie - Kowal jednak kierowcom te odcinki autostrady powinny zostać udostępnione odpowiednio po 8 i 9 miesiącach od podpisania umowy.

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
 

GDDKiA