GDDKiA: spełniliśmy wszystkie wymogi ochrony środowiska! NSA: skarga ekologów do ponownego rozpatrzenia!
Wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego o uchyleniu i skierowaniu do ponownego rozpatrzenia wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego podtrzymujących decyzję środowiskową i decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej czyli drogi ekspresowej S7 na odcinku granica województwa świętokrzyskiego – Skarżysko-Kamienna oznaczają, że sprawy wrócą do WSA i będą ponownie rozpatrywane. Aktualnie decyzja ZRiD jest ostateczna i podlega wykonaniu. GDDKiA czeka na pisemne uzasadnienie wyroków.

Pełna ochrona środowiska zapewniona

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach podczas procedury przygotowania inwestycji spełniła wszystkie ustawowe wymogi związane z warunkami technicznymi i z ochroną środowiska. Opracowane zostały dwa raporty o oddziaływaniu inwestycji na środowisko uwzględniające wszystkie zaistniałe w danych okresach aspekty ochrony środowiska. W obu dokumentach rzetelnie został oceniony wpływ przedsięwzięcia na środowisko. Zostały przeprowadzone dwie procedury ocen oddziaływania na środowisko. W wyniku pierwszej została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Natomiast ponowna ocena oddziaływania na środowisko została przeprowadzona na etapie wydawania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. W raporcie do ponownej oceny oddziaływania na środowisko uwzględniono oddziaływanie inwestycji na zgłoszony do Komisji Europejskiej w listopadzie 2009 nowy obszar Natura 2000 – Lasy Skarżyskie.

Wynikiem analizy oddziaływania inwestycji na środowisko jest zaplanowanie na około 7-kilometrowym odcinku drogi siedmiu przejść dla zwierząt - w tym 6 dla zwierząt małych i 1 przejścia wzdłuż rzeki Oleśnicy dla zwierząt średnich, a także działań minimalizujących oddziaływanie inwestycji na przedmioty ochrony w pobliskim obszarze Natura 2000 (motyle). Ponadto na bazie raportu oddziaływania na środowisko sporządzonego dla sąsiedniego odcinka S7 od granicy województwa świętokrzyskiego z mazowieckim do Radomia i wnikliwej analizy szlaków migracji zwierząt przewidziano aż 4 przejścia dla zwierząt dużych. Dwa z nich już na 2-kilometrowym fragmencie bezpośrednio przyległym od granicy województwa świętokrzyskiego z mazowieckim.

 

Sąd zbada sprawę raz jeszcze

 

Mimo to Stowarzyszenie Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot złożyło skargi do NSA na wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego utrzymujące decyzję środowiskową i decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji. Naczelny Sąd Administracyjny w ustnym uzasadnieniu wyroku skoncentrował się na kwestii formalnej dotyczącej tego czy organ pierwszej instancji wydający decyzję środowiskową (decyzja Wydziału Środowiska UW z dnia 30 października 2008) powinien już uwzględnić wpływ inwestycji na obszar dopiero zaproponowany w 2009 do wpisania na listę Natura 2000, a znajdujący się w odległości około 1 km od planowanej inwestycji. W kontekście opracowanej w oparciu o obowiązujące przepisy dokumentacji oraz kwestii rozpatrywanych przez Sąd, prezentowane stanowisko Stowarzyszenia dotyczące ekonomicznych i społecznych aspektów budowy węzła Skarżysko-Północ należy uznać za bezzasadne.

 

Tę drogę trzeba wybudować, żeby nie ginęli ludzie!

 

Biorąc pod uwagę powyższe fakty, należy podkreślić, że działania Stowarzyszenia mogą przyczynić się do zablokowania ważnej z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, bezpieczeństwa mieszkańców Skarżyska i ochrony środowiska inwestycji. Należy przy tym pamiętać, że częścią środowiska jest także człowiek, a celem inwestycji jest także podniesienie poziomu i jakości życia mieszkańców Skarżyska-Kamiennej. Nowoczesna droga ekspresowa oznacza uwolnienie miasta od ciężkiego ruchu tranzytowego , zmniejszenie poziomu hałasu i emisji spalin. Dla podróżujących tranzytem trasa oznacza większy komfort jazdy i mniejsze zużycie spalin.

W latach 2010-2012 na odcinku granica województwa Skarżysko doszło do 22 wypadków, dwie osoby zginęły, a 35 zostało rannych, w tym 6 ciężko. Ponadto w ciągu wspomnianych trzech lat doszło do 89 kolizji, w tym 2 z udziałem zwierząt.

Generalny pomiar ruchu przeprowadzony w roku 2010 wykazał, że średnie natężenie ruchu przekroczyło tam 19 tysięcy pojazdów na dobę i gwałtownie wzrasta. W stosunku do poprzedniego pomiaru w 2005 roku wzrosło o ponad 30 procent.