Województwo łódzkie - skok w XXI wiek
W łódzkiem Oddziale GDDKiA odbyła się konferencja prasowa podsumowująca miniony rok dla województwa łódzkiego. Okazuje się, że jest on bez precedensu. W historii łódzkiego drogownictwa nigdy wcześniej nie było takiego przyśpieszenia. Do ubiegłego roku kierowcy przemierzający województwo łódzkie mieli do dyspozycji ok. 80 km autostrad; odcinek starej „jedynki” od Piotrkowa Trybunalskiego do Tuszyna (ok. 20 km) i odcinek A-2 od granicy z województwem wielkopolskim do Strykowa (ok. 60 km).

W minionym roku do użytku przekazano ok. 215 km dróg najwyższych kategorii! (nie licząc 15 kilometrowego odcinka autostrady A-1 od granicy województwa kujawsko-pomorskiego, który został także wybudowany siłami łódzkiego Oddziału GDDKiA).

TO 2,5 RAZA WIĘCEJ NIŻ W CAŁYM OKRESIE POWOJENNYM!

W połowie roku otwarty został ok. 50 kilometrowy odcinek autostrady A-2 od Strykowa do granicy z województwem mazowieckim, co zdecydowanie poprawiło warunki podróżowania z Wielkopolski do stolicy kraju, a jednocześnie skróciło dojazd z Warszawy do zachodniej granicy państwa. Pod koniec roku zyskaliśmy kolejne dwa istotne odcinki dróg; autostradę  A-1 między Strykowem a Kowalem (łącznie blisko 80 km w tym ponad 60 na terenie województwa łódzkiego) oraz 80 kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S-8 z Piotrkowa Trybunalskiego do granicy z województwem mazowieckim.  Autostrada zdecydowanie poprawiła warunki jazdy i skróciła czas podróży z centrum kraju (i pośrednio ze Śląska) na wybrzeże. Dzięki niej przejazd z Łodzi do Włocławka skrócił się z ponad 2 godzin do około 60 minut. 

        Natomiast droga ekspresowa S-8, która powstała z przebudowy starej krajowej „ósemki” do standardu trasy „S”, nie tylko polepszyła warunki podróżowania między Warszawą a Wrocławiem i Katowicami ale przede wszystkim radykalnie poprawiła bezpieczeństwo na tej bardzo obciążonej ruchem trasie. Zniknęły z niej bowiem gęsto usytuowane skrzyżowania tradycyjne, a w ich miejsce pojawiło się 20 WĘZŁÓW  i sieć dróg obsługi ruchu lokalnego. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że przebudowa prowadzona była bez zatrzymywania ruchu  i jest to pierwsza w Polsce droga ekspresowa o nawierzchni betonowej, co gwarantuje kilkadziesiąt lat bezproblemowej eksploatacji.

       Kolejną drogą ekspresową, jaka przybyła w tym roku w sieci dróg województwa łódzkiego jest tzw. S-14/DK 14 bis - Zachodnia Obwodnica Pabianic.  Nieco ponad 15 kilometrowy odcinek drogi pozwolił na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum 70-tysięcznych Pabianic i podłódzkiego Ksawerowa, skracając czas przejazdu między Łodzią a Sieradzem o około pół godziny. Na koniec należy dodac, że w styczniu 2012 roku, kierowcy dostali także do dyspozycji 7 kilometrową obwodnicę Opoczna, która pozwoliła wyprowadzić z centrum miasta rucj tranzytowy drogi krajowej nr 12.  Ciekawostką jest fakt, że na nowej obwodnicy powstał najdłuższy jednoprzęsłowy most w Polsce! (Długość przęsła 130 metrów).

        Tak niespotykana liczba potężnych drogowych inwestycji to także ogromne nakłady finansowe. Łączny koszt oddanych w tym roku dróg w Łódzkiem to ponad 7 miliardów złotych.

         Autostrada A-1 na odcinku Kowal – Stryków to koszt ok. 2.42 mld złotych

         Autostrada A-2 na odcinku Stryków – granica województwa, to koszt ok. 1.83 mld złotych 

          Droga ekspresowa S-8 na odcinku Piotrków Trybunalski – granica województwa to koszt ok. 2.19 mld złotych

          Droga ekspresowa S-14 (wraz z DK 14 bis – tzw. Zachodnia Obwodnica Pabianic) to koszt ok. 0,51 mld złotych.

          Autostrada A-1, drogi ekspresowe S-8 i S-14 powstały przy wsparciu  środków unijnych.

 

 GDDKiA

"Na pytania dziennikarzy odpowiada Dyrektor Oddziału Renata Zatorska-Sytyk".