Podsumowanie roku 2012


Koniec roku to zawsze czas podsumowań. W 2012 roku rzeszowski Oddział GDDKiA realizował najważniejsze inwestycje drogowe w województwie podkarpackim, prowadził remonty istniejących dróg i obiektów mostowych.

W 2012 roku oddano do ruchu odcinek drogi ekspresowej S19 Stobierna – węzeł Rzeszów Wschód oraz odcinek autostrady A4 węzeł Rzeszów Północ – węzeł Rzeszów Wschód. To pierwsze odcinki autostrady A4 oraz drogi ekspresowej S19 oddane do użytku na Podkarpaciu. Docelowo stanowić one będą część układu komunikacyjnego tras szybkiego ruchu, który umożliwi odciążenie centrum Rzeszowa od ruchu tranzytowego nakładającego się na lokalny ruch miejski oraz usprawni przejazd przez miasto od strony północnej. A4 w. Rzeszów Centralny – w. Rzeszów Wschód i S19 Stobierna–w. Rzeszów Wschód współfinansowane były przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Autostrada A4 to droga klasy A o długości ok. 6,9 km. Wykonawcą prac było Konsorcjum Firm, z Liderem firmą Mostostal Warszawa S.A. Wartość kontraktu to ok. 440 mln zł brutto. Wykonawcą prac było Konsorcjum Firm, z Liderem firmą Mostostal Warszawa S.A. Wartość kontraktu to ok. 440 mln zł brutto. S19 to droga klasy S o długości 6,89 km. 

 

Jeszcze w tym roku oddana do ruchu zostanie obwodnica Jarosławia w ciągu drogi krajowej nr 4 o długości 11,31 km. Obwodnica to droga krajowa klasy GP – czyli droga główna ruchu przyspieszonego. Wykonawcą jest konsorcjum firm z Eurovia Polska S.A. na czele.  Celem budowy obwodnicy Jarosławia jest przede wszystkim poprawa bardzo trudnej sytuacji komunikacyjnej miasta Jarosław oraz bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi krajowej nr 4. Budowa dofinansowana została z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Koszt budowy to ponad 430 mln zł.

 

Na finiszu znajduje się budowa autostrady A4 na odcinku Jarosław (w. Wierzbna) – Radymno o długości 24,5 km. 29 października 2009 r. podpisano umowę z wykonawcą (realizacja systemem Projektuj – Buduj), firmą Budimex Dromex. Wartość umowy to 969 mln 229 tys. zł (brutto) z 7-letnią Gwarancją Jakości. Odcinek zostanie dopuszczony do ruchu na początku 2013 roku. Inwestycja ta współfinansowana jest ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W realizacji pozostają odcinki A4:

- Dębica – Rzeszów – długość 32,7 km, wykonawcą jest firma Budimex S.A. Wartość umowy to 1,73 mld zł. Zaawansowanie prac wynosi ok. 90 %. Odcinek dopuszczony do ruchu zostanie niezwłocznie po wybudowaniu węzłów.

- W. Rzeszów Wschód - Jarosławdługość 41,2 km, wykonawcą jest konsorcjum firm z liderem Polimex-Mostostal S.A. Wartość umowy to 2,196 mld zł brutto z 10-letnią Gwarancją Jakości. Zaawansowanie prac wynosi 50 %.

- Radymno – Korczowa – długość 26 km, wykonawcą jest firma J&P AVAX. Wartość umowy to ponad 818 mln zł z 10-letą gwarancją jakości. Kontrakt realizowany jest systemem projektuj-buduj. Zaawansowanie prac na tym odcinku wynosi ponad 60%.

 

W 2012 roku GDDKiA została zmuszona do zerwania kontraktów z konsorcjum firm: SIAC Construction Ltd, PBG S.A., APRIVIA S.A. i Hydrobudowa Polska S.A budującą odcinek autostrady A4 węzeł Krzyż – węzeł Dębica Pustynia oraz z konsorcjum firm z liderem - firmą Radko Sp. z o.o. realizującą odcinek autostrady A4 w. Rzeszów Zachód – w. Rzeszów Centralny wraz z odc. drogi ekspresowej S19.

Na odcinek autostrady A4 Rzeszów Zachód – w. Rzeszów Centralny oraz na odcinek drogi ekspresowej S19 Rzeszów Zachód – Świlcza otwarto już oferty przetargowe. Obecnie trwa procedura wyłaniania wykonawcy. Na odcinek autostrady Tarnów – Dębica został już ogłoszony przetarg. Termin składania ofert mija 10 stycznia 2013 roku.

Budowa autostrady A4 dofinansowana jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowany termin oddania całej autostrady A4 na Podkarpaciu to 2014 rok.

 

W grudniu wybrano najkorzystniejszą ofertę na budowę II etapu obwodnicy Leżajska. Konsorcjum firm z Przedsiębiorstwem Robót Inżynieryjnych „POL-AQUA” S.A. jako liderem i DRAGADOS S.A. z Hiszpanii jako partnerem wyceniło budowę na ponad 66,5 mln zł. I etap obwodnicy (4,1 km) pozostaje w budowie. Według deklaracji wykonawcy, Sando Budownictwo Polska Sp. z o.o., planowany termin zakończenia prac to połowa roku 2013.

 

W 2012 roku GDDKiA rozpoczęła wypłaty dla przedsiębiorców poszkodowanych przez nierzetelnych wykonawców, którzy nie zapłacili za wykonaną pracę. Na Podkarpaciu największe zaległości w płatnościach dla swoich podwykonawców, dostawców oraz usługodawców mają firmy, które realizowały dwa odcinki autostrady A4: Konsorcjum firm z Hydrobudową jako Liderem oraz firma Radko. Pieniądze na wypłaty pochodzą z Krajowego Funduszu Drogowego, przedsiębiorcy otrzymują je po spełnieniu warunków określonych w ustawie z dnia 28 czerwca 2012 r. o spłacie niektórych niezaspokojonych należności. W ramach specustawy Oddział GDDKiA w Rzeszowie dokonał wypłat zaliczek już dla około 100 przedsiębiorców na ponad 15 mln zł. Warto przypomnieć, że do rzeszowskiego oddziału GDDKiA wpłynęła rekordowa liczba 354 zgłoszeń.

 

W 2012 roku zakończył się 3-letni program odbudowy dróg po powodzi. W ramach programu zabezpieczone zostały osuwiska na drogach krajowych nr 9 (Trzciana-Tylawa), 19 (Zarzecze-Nisko) i 28 (Korzeniec oraz Lisówek). Dodatkowo  odbudowywano i remontowano odcinki dróg krajowych 28, 73 i 84.