Spotkanie z przedsiębiorcami w siedzibie GDDKiA.

Podczas spotkania z przedstawicielami przedsiębiorców w siedzibie GDDKiA omawiane były konkretne przykłady złożenia przez nich niewłaściwych dokumentów.
Spośród kilkudziesięciu osób, które pojawiły się przed siedzibą GDDKiA siedmiu przedsiębiorców było zainteresowanych uzupełnieniem złożonych wcześniej wniosków.  Przedsiębiorcy złożyli przed pracownikami oddziału podpisy na oświadczeniach oraz zostali ponownie  poinformowani jakie dokumenty pozostały jeszcze do złożenia, by ich wniosek był kompletny.



GDDKiA realizując wytyczne ustawy o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych nie wymagała i nie wymaga od przedsiębiorców dostarczenia dokumentów ponad te, których weryfikacji wymaga ustawa. Co więcej, GDDKiA wychodząc naprzeciw przedsiębiorcom uzyskuje we własnym zakresie jeden z dokumentów, który zgodnie z ustawą powinni doręczyć wnioskujący. Tym dokumentem jest odpis sądowy spisu wierzycieli. Takie działanie GDDKiA (która jest zwolniona z opłaty za uzyskanie odpisu sądowego) ma na celu ograniczenie kosztów, które przedsiębiorcy musieliby ponieść gdyby sami mieli doręczyć GDDKiA odpis - np. koszt w przypadku spisu wierzycieli jednego z Generalnych Wykonawców, który upadł to ok. 5000 zł.
 
Pracownicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w siedzibach oddziałów weryfikują wnioski, wskazują jakie są braki w wymaganych dokumentach oraz doradzają w jaki sposób pozyskać poszczególne dokumenty (najczęściej brakuje dokumentów potwierdzających, iż przedsiębiorca jest mikro, małym lub średnim przedsiębiorcą, oświadczenia iż należność wynikają ze zrealizowanych i odebranych prac).


GDDKiA zawsze wyjaśnia przedsiębiorcom dlaczego domaga się doręczenia konkretnych dokumentów. 
 
Dla przypomnienia - m.in. dla tych, ktorzy podczas spotkania nie byli w stanie uzupelnić złożonych dokumentów - zgodnie z Ustawą z dnia 28.06.2012r., kompletne dokumenty niezbędne do wypłaty zaliczki powinny zawierać:
1) oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, iż należności wymienione w dokumentach wymienionych w pkt 2-6 wynikają ze zrealizowanych i odebranych dostaw/usług związanych z realizacją zamówienia publicznego oraz, że nie są objęte gwarancją udzieloną przez Wykonawcę/  nie zostały zaspokojone przez Wykonawcę, podpisane przez przedsiębiorcę osobiście w GDDKiA lub z podpisem notarialnie poświadczonym.
2) oryginał lub notarialnie poświadczony dokument zawierający pisemne oświadczenie Wykonawcy o uznaniu należności przedsiębiorcy przez Wykonawcę wynikającej z prac zrealizowanych na konkretnym kontrakcie zleconym do wykonania przez GDDKiA
albo poświadczone za zgodność z oryginałem przez przedsiębiorcę kopie:


a) doręczonego Wykonawcy wezwania do zapłaty należności, którego termin upłynął bezskutecznie,
b) pozwu wniesionego przeciwko Wykonawcy o zapłatę należności albo zgłoszenia wierzytelności w postępowaniu upadłościowym,
c) umowy zawartej z Wykonawcą;

 

3) oryginały lub poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających spełnienie definicji, mikro/mini/średniego przedsiębiorcy;
4) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie faktur potwierdzających istnienie należności wobec Wykonawcy;
5) odpis lubnotarialnie poświadczone nieprawomocne orzeczenie sądu (wyroku, nakazu zapłaty) zasądzającego na rzecz przedsiębiorcy należność od wykonawcy
6) numer rachunku bankowego, na który należności określone w ustawie powinna zostać wpłacona.