Uczestnikom spotkania, do którego doszło 3 grudnia, projektanci przedstawili 4 podstawowe warianty, które wyłoniono spośród 6 rozpatrywanych w ogóle. Z racji trudnej lokalizacji planowanej drogi (wokół jeziora i duże stawy), ciężkich warunków terenowych (tofowiska, bagna) oraz występowania obszarów chronionych, wszystkie koncepcje zostały poddane wnikliwej analizie wielokryterialnej.
Znalazła się w niej m.in. ocena techniczna (długość drogi, liczba obiektów inżynieryjnych), ocena społeczna (liczba wyburzeń ), jak i ocena środowiskowa - zajętość gruntów, oddziaływanie na przyrodę, poziom hałasu. itd.
Ostatecznie okazało się, że najlepiej wypadły dwa warianty: Nr 1 (najdalej wysunięty na północny-zachód) i wariant Nr 4a. Ten ostatni zyskał najlepsze oceny, jeśli chodzi o analizę techniczną, społeczno-przestrzenną oraz środowiskową. Przy tej ostatniej warto wspomnieć o tym, że wszystkie mosty zostały tak wydłużone, żeby mogły stanowić jednocześnie swobodne przejścia dla zwierząt.
Wariant 4a został też zaakceptowany przez samorządy lokalne.
Natomiast - na prośbę zleceniodawcy (GDDKiA), biuro projektowe ma uzupełnić swoje materiały o nową analizę ruchu, uwzględniająca najnowsze dane.
Wstępnie, GDDKiA jako inwestor, planuje przygotować kompletną dokumentację z zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej włącznie, w 2011/2012 roku. Umozliwiłoby to rozpoczęcie budowy - o ile będą pieniądze - już w 2012. Inwestor zakłada budowę obwodnicy etapowo. W perwszym etapie - powstanie jedna jezdnia, ale wszystkie obiekty inżynieryjne zostaną przygotowane od razu pod dwie jezdnie.
Szczegółowy protokół z posiedzenia ZOPI w sprawie budowy obwodnicy Rajgrodu zostanie zamieszczony na stronie po 15 grudnia 2008.