S19 Rzeszów Zachód - Świlcza


I. Podstawowe informacje o inwestycji

Oddział: Rzeszów

długość: 4,375 km

obecny etap: oddany do ruchu

lata realizacji: 2010-2014

wartość projektu: 283,5 mln zł

 

1.etap zrealizowany

- 07.11.2008 - decyzja środowiskowa

- 07.04.2010 - pozwolenia na budowę (decyzja ZRID)

22.04.2010 - data podpisania umowy na roboty. Wykonawca robót - konsorcjum firm, Lider: Radko Sp. z o.o., Partner: AUTOSTRADA WSCHODNIA Sp. z o.o. i PUNJ LLOYD LTD.

- 21.05.2010 - rozpoczęcie robót

 

Kontynuacja budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Zachód – Świlcza

Pod koniec maja 2012 r. GDDKiA zdecydowała o odstąpieniu od umowy na budowę odcinka S19. Wykonawca tej inwestycji wykazywał brak płynności finansowej a co za tym idzie duże opóźnienia w procesie budowy.

Po odstąpieniu od umowy z pierwszym Wykonawcą, został ogłoszony ponownie przetarg na dokończenie budowy S19Otwarcie ofert nastąpiło 22 października 2012.

- 31.01.2013 – podpisanie umowy na kontynuację robót. Wykonawca: Eurovia. Wartość: 142,9 mln zł.

- 28.02.2013 – rozpoczęcie robót

- 13.12.2013 - zakończenie robót na trasie głównej

- 13.12.2013 - udostępnienie drogi do ruchu

- 30.06.2014 - zakończenie robót

 

II. Opis inwestycji:

Inwestycja zlokalizowania jest na terenie województwa podkarpackiego; stanowi część drogi ekspresowej S19 łączącej Białoruś (przejście graniczne w Kuźnicy Białostockiej) ze Słowacją (przejście graniczne w Barwinku) i autostrady A4 łączącej Niemcy (przebiega od dawnego przejścia granicznego do Niemiec Jędrzychowice-Ludwigsdorf koło Zgorzelca) z Ukrainą (przejście graniczne Korczowa).

 

1. Przebieg drogi

Przedmiotowa inwestycja obejmuje budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Rzeszów Zachód – węzeł Świlcza, od km 0+717,63 do km 5+093,00. Teren przez który przebiega droga zlokalizowany jest na obrzeżach miasta Rzeszowa i w większości wykorzystywany jest na cele rolnicze. Obszar zabudowy jednorodzinnej występuje jedynie wzdłuż drogi powiatowej nr 1333R w miejscowości Rudna Wielka oraz drogi krajowej nr 94 w miejscowości Świlcza. Wzdłuż drogi krajowej, na odcinku objętym zakresem budowy drogi S19, zlokalizowane są ponadto obiekty użyteczności publicznej (hotel, salony sprzedaży hurtowej i detalicznej).

 

2. Podstawowe parametry techniczne

- klasa techniczna: S,

- prędkość projektowa: 100 km/h,

- prędkość miarodajna: 110 km/h

- ilość pasów ruchu: 2x2

- szerokość pasa ruchu: 3,50 m,

- szerokość pasa awaryjnego: 2,50 m,

- szerokość pasa dzielącego: 4,0 m (w tym opaski wew. 2 x 0,50 m),

- szerokość pobocza gruntowego: 1,50 m

- obciążenie dopuszczalne osi: 115 kN/oś,

- kategoria ruchu: KR5.

 

3. Zakres inwestycji

Zakres inwestycji obejmował:

  • budowę odcinka drogi ekspresowej o długości 4,375 km
  • budowę węzła „Świlcza”  (geometria węzła zaprojektowana jako „półkoniczyna”)
  • przebudowę odcinka drogi krajowej (DK4) o długości 0,957 km
  • przebudowę przyległych odcinków dróg powiatowych
  • budowę obiektów inżynierskich (3 wiadukty, 1 most, 6 przepustów z blach falistych)
  • budowę kanalizacji deszczowej
  • budowę oświetlenia drogowego
  • budowę urządzeń związanych z ochroną środowiska
  • budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu
  • budowę dróg serwisowych (11 odcinków)

 

4. Obiekty inżynierskie

W ramach inwestycji wybudowano 5 dużych obiektów inżynierskich:

- most drogowy na potoku Mrowla,

- wiadukt drogowy nad drogą powiatową nr 1333R,

- przejazd gospodarczy nad drogą ekspresową,

- wiadukt kolejowy nad drogą ekspresową

- wiadukt drogowy na węźle „Świlcza”.

Ponadto wykonano 3 przejazdy gospodarcze oraz 6 przepustów pełniących funkcję przejść dla zwierząt o konstrukcji powłokowej z blach falistych.

 

III. Ochrona środowiska

Odwodnienie.

Część wód opadowych z drogi S19 odprowadzana jest do kanalizacji deszczowej zlokalizowanej w pasie dzielącym, a część do studzienek ściekowych umieszczonych w ścieku „trójkątnym”, usytuowanym wzdłuż krawędzi drogi. Ze studzienek woda przykanalikami odprowadzana jest do otwartych rowów szczelnych. Przed wylotami do głównych odbiorników wody opadowe zostają podczyszczone w zestawie urządzeń podczyszczających (separator, osadnik, studnia kontrolna). Odbiornikiem podczyszczonych ścieków z nawierzchni drogi jest potok Mrowla.

 

Nasadzenia drzew i krzewów.

Nasadzenia drzew i krzewów wzdłuż trasy mają formę liniową o szerokości ok. 10m. Rośliny rozmieszczone są w gatunkowych grupach. Wejścia i wyjścia przejść dla zwierząt obsadzono krzewami (dereń świdawa) w ilości 3495 szt, stanowiącymi ochronę oraz bazę pokarmową (owoce) dla zwierząt. Ogółem drzew liściastych i iglastych nasadzono w ilości 5262 szt.

 

Przejścia dla zwierząt.

Na niniejszym odcinku drogi ekspresowej wykonano 6 obiektów umożliwiających migrację zwierząt w tym 2 przejścia dla małych zwierząt, 2 przejścia dla średnich zwierząt oraz 2 przejścia dla płazów.

 

IV. Bezpieczeństwo

  • bariery ochronne stalowe (w pasie dzielącym – bariery dwustronne, a w miejscu przejazdów awaryjnych – bariery rozbieralne),
  • ogrodzenie na całej długości drogi ekspresowej,
  • znakowanie poziome i pionowe drogi ekspresowej, węzłów i dróg bocznych