I. Podstawowe informacje o inwestycji
Oddział: Rzeszów
długość: 4,375 km
obecny etap: oddany do ruchu
lata realizacji: 2010-2014
wartość projektu: 283,5 mln zł
1.etap zrealizowany
- 07.11.2008 - decyzja środowiskowa
- 07.04.2010 - pozwolenia na budowę (decyzja ZRID)
- 22.04.2010 - data podpisania umowy na roboty. Wykonawca robót - konsorcjum firm, Lider: Radko Sp. z o.o., Partner: AUTOSTRADA WSCHODNIA Sp. z o.o. i PUNJ LLOYD LTD.
- 21.05.2010 - rozpoczęcie robót
Kontynuacja budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Zachód – Świlcza
Pod koniec maja 2012 r. GDDKiA zdecydowała o odstąpieniu od umowy na budowę odcinka S19. Wykonawca tej inwestycji wykazywał brak płynności finansowej a co za tym idzie duże opóźnienia w procesie budowy.
Po odstąpieniu od umowy z pierwszym Wykonawcą, został ogłoszony ponownie przetarg na dokończenie budowy S19Otwarcie ofert nastąpiło 22 października 2012.
- 31.01.2013 – podpisanie umowy na kontynuację robót. Wykonawca: Eurovia. Wartość: 142,9 mln zł.
- 28.02.2013 – rozpoczęcie robót
- 13.12.2013 - zakończenie robót na trasie głównej
- 13.12.2013 - udostępnienie drogi do ruchu
- 30.06.2014 - zakończenie robót
II. Opis inwestycji:
Inwestycja zlokalizowania jest na terenie województwa podkarpackiego; stanowi część drogi ekspresowej S19 łączącej Białoruś (przejście graniczne w Kuźnicy Białostockiej) ze Słowacją (przejście graniczne w Barwinku) i autostrady A4 łączącej Niemcy (przebiega od dawnego przejścia granicznego do Niemiec Jędrzychowice-Ludwigsdorf koło Zgorzelca) z Ukrainą (przejście graniczne Korczowa).
1. Przebieg drogi
Przedmiotowa inwestycja obejmuje budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Rzeszów Zachód – węzeł Świlcza, od km 0+717,63 do km 5+093,00. Teren przez który przebiega droga zlokalizowany jest na obrzeżach miasta Rzeszowa i w większości wykorzystywany jest na cele rolnicze. Obszar zabudowy jednorodzinnej występuje jedynie wzdłuż drogi powiatowej nr 1333R w miejscowości Rudna Wielka oraz drogi krajowej nr 94 w miejscowości Świlcza. Wzdłuż drogi krajowej, na odcinku objętym zakresem budowy drogi S19, zlokalizowane są ponadto obiekty użyteczności publicznej (hotel, salony sprzedaży hurtowej i detalicznej).
2. Podstawowe parametry techniczne
- klasa techniczna: S,
- prędkość projektowa: 100 km/h,
- prędkość miarodajna: 110 km/h
- ilość pasów ruchu: 2x2
- szerokość pasa ruchu: 3,50 m,
- szerokość pasa awaryjnego: 2,50 m,
- szerokość pasa dzielącego: 4,0 m (w tym opaski wew. 2 x 0,50 m),
- szerokość pobocza gruntowego: 1,50 m
- obciążenie dopuszczalne osi: 115 kN/oś,
- kategoria ruchu: KR5.
3. Zakres inwestycji
Zakres inwestycji obejmował:
4. Obiekty inżynierskie
W ramach inwestycji wybudowano 5 dużych obiektów inżynierskich:
- most drogowy na potoku Mrowla,
- wiadukt drogowy nad drogą powiatową nr 1333R,
- przejazd gospodarczy nad drogą ekspresową,
- wiadukt kolejowy nad drogą ekspresową
- wiadukt drogowy na węźle „Świlcza”.
Ponadto wykonano 3 przejazdy gospodarcze oraz 6 przepustów pełniących funkcję przejść dla zwierząt o konstrukcji powłokowej z blach falistych.
III. Ochrona środowiska
Odwodnienie.
Część wód opadowych z drogi S19 odprowadzana jest do kanalizacji deszczowej zlokalizowanej w pasie dzielącym, a część do studzienek ściekowych umieszczonych w ścieku „trójkątnym”, usytuowanym wzdłuż krawędzi drogi. Ze studzienek woda przykanalikami odprowadzana jest do otwartych rowów szczelnych. Przed wylotami do głównych odbiorników wody opadowe zostają podczyszczone w zestawie urządzeń podczyszczających (separator, osadnik, studnia kontrolna). Odbiornikiem podczyszczonych ścieków z nawierzchni drogi jest potok Mrowla.
Nasadzenia drzew i krzewów.
Nasadzenia drzew i krzewów wzdłuż trasy mają formę liniową o szerokości ok. 10m. Rośliny rozmieszczone są w gatunkowych grupach. Wejścia i wyjścia przejść dla zwierząt obsadzono krzewami (dereń świdawa) w ilości 3495 szt, stanowiącymi ochronę oraz bazę pokarmową (owoce) dla zwierząt. Ogółem drzew liściastych i iglastych nasadzono w ilości 5262 szt.
Przejścia dla zwierząt.
Na niniejszym odcinku drogi ekspresowej wykonano 6 obiektów umożliwiających migrację zwierząt w tym 2 przejścia dla małych zwierząt, 2 przejścia dla średnich zwierząt oraz 2 przejścia dla płazów.
IV. Bezpieczeństwo