Niedoróbki wykonawcy wpływają na rentowność kontraktu

Nierówności w nawierzchni wykryte w czasie kontroli jakości prowadzonej przez GDDKiA na odcinku autostrady A1 pomiędzy węzłami Zabrze Północ a Gliwice Wschód zostaną naprawione przez wykonawcę na jego koszt. Naprawa odbędzie się zgodnie z planem naprawczym, który jeszcze w tym tygodniu zostanie dostarczony do Inżyniera Kontraktu. Nierówności nie wpływają na bezpieczeństwo użytkowników drogi jednak są kolejnym przykładem na niechlujne i nierzetelne podejście niektórych wykonawców do realizacji kontraktu drogowego. A taki brak profesjonalizmu skutkuje tylko i wyłącznie kosztami po stronie wykonawców.



Nierówności w nawierzchni zostały stwierdzone przez laboratorium GDDKiA w Katowicach, na kilkusetmetrowym fragmencie odcinka autostrady A1, który jest budowany przez firmę Dragados. Powstały przez niewłaściwe ułożenie górnej warstwy bitumicznej – ścieralnej SMA. Cały odcinek został przebadany specjalistycznym sprzętem – profilografem laserowym, dzięki czemu mamy pewność, że nierówności nie zagrażają bezpieczeństwu kierowców. Po zatwierdzeniu planu naprawczego przez Inżyniera Kontraktu, wykonawca na swój koszt naprawi źle wykonaną pracę.

Stosowanie się przez wykonawców do wymagań technicznych oraz jakość wykonywanych robót są dla GDDKiA priorytetem. Wykonawcy, którzy dopuszczą do powstania usterek podczas realizacji robót zobowiązywani są do ich naprawy na własny koszt. By zobligować wykonawców do dbania o jakość w czasie budowy GDDKiA wydłużyła także gwarancje na wykonywane roboty z 12 miesięcy do pięciu a nawet siedmiu lat. Ponadto zawsze, gdy w wyniku niedbałości wykonawcy dojdzie do uchybień jakości na jakimś odcinku budowanej drogi, GDDKiA żąda wydłużenia gwarancji na tę część kontraktu. Dzięki tym działaniom liczba stwierdzanych przez laboratoria drogowe usterek maleje, ale wciąż nie jest zadowalająca. Poprawie jakości robót służyć ma także przygotowywany przez GDDKiA i publikowany co pół roku ranking wykonawców. Ma on także sprzyjać mobilizacji wykonawców do prawidłowej realizacji i zarządzania kontraktami już od pierwszego dnia.

Przypadek niedoróbki w wykonaniu nawierzchni na A1 odc. Zabrze Północ – Gliwice Wschód to niestety nie jedyny przypadek nierzetelnego wykonawstwa. Niestety każdy z tych przypadków wpływa na rentowność kontraktów prowadzonych przez wykonawców. To z kolei wpływa na sytuację branży drogowej.