Żądania SRB pod lupą Komisji Europejskiej

Złamania przepisów europejskich i działania niezgodnie z prawem zamówień publicznych - m.in. poprzez propozycje dopłaty do zawartej umowy - domagała się od GDDKiA irlandzka firma SRB, która budowała odcinek autostrady A1 od Kowala do Torunia.

Sprawą zajmie się w najbliższym czasie Komisja Europejska.



Tymczasem właśnie zasadnicze stanowisko GDDKiA, która wymagała od SRB budowy dróg zgodnie z podpisanym kontraktem i za umówione pieniądze, jest gwarancją nie tylko legalnego działania, ale także uzyskania całej zakładanej refundacji środków europejskich.

 

GDDKiA realizuje inwestycje drogowe zgodnie z zawartym kontraktem, przestrzegając prawa –  polskiego i unijnego. Nie zgadzając się na dodatkowe, niezgodne z kontraktem płatności, działa więc w sposób legalny. Zgoda oznaczałaby bowiem naruszenie zasady równego traktowania Wykonawców zapisanej w Dyrektywie 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (art. 2) oraz ustawy Prawo zamówień publicznych (art. 7 ust.1 oraz 144 ust. 1)

 

Komisja Europejska zadaje też pytania dotyczące zarządzania projektami drogowymi wobec doniesień o trudnej sytuacji finansowej niektórych firm budowlanych. Z obserwacji Generalnej Dyrekcji wynika, iż niewłaściwe zarządzanie przez wykonawców realizowanymi budowami może mieć znaczący wpływ na kondycję finansową wykonawców. Dlatego GDDKiA wielokrotnie wskazywała, m.in. poprzez publikowany na stronie www „poradnik wykonawcy”, na co wykonawcy powinni zwracać uwagę, by minimalizować ryzyko wystąpienia problemów z realizacją drogowych kontraktów.

 

http://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/11288/Krotki-poradnik-wykonawcy-Checklista-dla-aplikujacego-o-kontrakt-drogowy

 

GDDKiA pozytywnie odbiera zainteresowanie Komisji Europejskiej działaniami niektórych firm budowlanych zmierzających do zgody inwestora publicznego na złamanie prawa.