Koniec wąskich gardeł na trasie Warszawa-Białystok. Obwodnica Zambrowa otwarta.

Kolejne 11 kilometrów dwujezdniowej Ósemki udostępniono kierowcom na Podlasiu. Dzięki temu pokonanie trasy z Warszawy do Białegostoku skróci się o blisko pół godziny. Oddana dziś do ruchu obwodnica Zambrowa to kolejna droga szybkiego ruchu oddana w tym roku przez GDDKiA. W tej chwili kierowcy mogą korzystać już z ponad 2160 km tych dróg. Cena ofertowa Wykonawcy tego odcinka stanowiła 57% wartości kosztorysu inwestorskiego.



Na obwodnicy Zambrowa będą trwać jeszcze, zgodnie z umową, ostatnie prace wykończeniowe, kierowcy muszą się zatem liczyć z lokalnymi utrudnieniami i ograniczeniami prędkości. Po zakończeniu wszystkich robót obwodnica stanie się fragmentem dwujezdniowej drogi ekspresowej S8 Warszawa–Białystok.

 

Obwodnica Zambrowa i Wiśniewa to przede wszystkim wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obu miejscowości. O tym jak wielkie ma to znaczenie mogą świadczyć dane z Generalnego Pomiaru Ruchu 2010, kiedy to okazało się, że przez środek miasta przejeżdża średnio 14 750 pojazdów silnikowych na dobę w tym 5,5 tys. to pojazdy ciężarowe i autobusy.

 

Trasa została wytyczona nowym śladem, wybudowano na niej 15 obiektów inżynierskich, 78 przepustów, 19 zbiorników retencyjnych oraz 8,5 km ekranów akustycznych. Zużyto 250 tys. ton warstw bitumicznych, a wzdłuż obwodnicy oraz wszystkich dróg zbiorczo rozprowadzających, łącznic i dróg serwisowych postawiono 51,4 km barier ochronnych stalowych i betonowych. W ramach zadania został przebudowany także 4-kilometrowy fragment wylotu z Zambrowa w kierunku Łomży, w ciągu drogi krajowej nr 63.

 

Zadanie realizowane jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, gdzie zgodnie z Umową o Dofinansowanie i Aneksem całkowity koszt projektu wynosi 401 057,3 tys. zł. Wartość dofinansowania z Funduszu Spójności wynosi  278 091,8 tys. zł.