Odszkodowanie za Rospudę wynikiem niedostosowania ówczesnego polskiego prawa do wymogów UE.

Podpisując umowę na budowę obwodnicy Augustowa 15 lutego 2007 roku GDDKiA posiadała wszelkie niezbędne dokumenty oraz decyzje wydane zarówno przez wojewodę podlaskiego jak i ministra środowiska pozwalające na podpisanie umowy z wykonawcą i przekazanie mu placu budowy. W tym czasie polskie prawo nie było jeszcze dostosowane do wymogów unijnych, mimo że Polska jest członkiem UE od maja 2004 roku. To w wyniku tych nieprawidłowości - 13 stycznia 2009 roku - inwestor był zmuszony do odstąpienia od umowy z wykonawcą - firmą Budimex.



13 stycznia 2009 roku – w związku z wyrokiem WSA w Warszawie uchylającym decyzję Ministra Środowiska z 6 lutego 2007 ws. obwodnicy Augustowa przez dolinę Rospudy, która podtrzymywała decyzję wojewody podlaskiego z dnia 18.10.2006 r. oddział GDDKiA w Białymstoku zerwał umowę na budowę tej obwodnicy ze względu na interes publiczny.

 

W grudniu 2009 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku wydała decyzję środowiskową dotyczącą obwodnicy Augustowa, na podstawie której można było występować o  zezwolenie na jej realizację. W maju 2010 roku GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i wykonanie obwodnicy Augustowa w ciągu drogi krajowej nr 8 i drogi ekspresowej S61 a w marcu 2011 roku został podpisana umowa z firmą Budimex, zgodnie z którą wykonawca ma 42 miesiące na zrealizowanie kontraktu.

 

Już od połowy 2008 roku wszystkie projekty drogowe GDDKiA przygotowywała zgodnie z normami unijnymi mimo, że polskie prawo nie było jeszcze dostosowane do dyrektyw UE. Dzięki dążeniom Generalnej Dyrekcji na przełomie 2008/2009 roku w polskim prawie środowiskowym wprowadzono niezbędne zmiany tak aby nie było nieprawidłowości podczas przygotowania i realizacji inwestycji drogowych względem przepisów obowiązujących wszystkich członków UE.