Obwodnica Kielc i obwodnica Jędrzejowa - stan prac na lipiec 2012
Etapy realizacji dwóch największych inwestycji na drogach krajowych regionu świętokrzyskiego zostały omówione podczas rad budowy z udziałem przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wykonawców i przedstawicieli nadzoru. Podsumowano również pierwsze półrocze 2012 na budowach.

Obwodnica Kielc – droga ekspresowa S7

 

Budowa obwodnicy Kielc na pełnych parametrach dwujezdniowej drogi ekspresowej to największa do tej pory inwestycja drogowa regionu świętokrzyskiego. W ramach nowej inwestycji droga biegnąca od węzła Kielce Północ do węzła Chęciny zyska drugą jezdnię po zachodniej stronie tej już istniejącej na odcinku 22,7 km. Przebudowane zostaną również węzły w Jaworzni, Chęcinach i Kostomłotach (Niewachlowie). Ten ostatni, największy, tzw. zespolony będzie pierwszym, jedynym w regionie świętokrzyskim węzłem na skrzyżowaniu dwóch dróg ekspresowych 7 i 74. W ramach inwestycji powstanie ponad 30 obiektów inżynierskich, między innymi 18 wiaduktów, 9 mostów, 2 miejsca obsługi podróżnych, 4 przejścia dla pieszych i 3 samodzielne przejścia dla zwierząt dużych. Roboty budowlane kosztują 642 mln złotych, cały projekt ponad osiemset milionów. Inwestycja rozpoczęła się w 2010 roku.

 

Stan na lipiec 2012. Wykonawca inwestycji wybudował nową zachodnią jezdnię obwodnicy i ułożył na niej przedostatnią warstwę ścieralną nawierzchni. Aktualnie ruch odbywa się właśnie po zachodniej jezdni obwodnicy. Do maja 2012 trwało zabezpieczanie odkrytej w czasie budowy średniowiecznej kopalni galeny pod jezdnią zachodnią. Dopiero po wypełnieniu szybów można było przystąpić do wybudowania ostatniego odcinka jezdni zachodniej i przełożenia ruchu. Po tej operacji wykonawca mógł przystąpić do wyburzania dwóch ostatnich starych wiaduktów w ciągu jezdni wschodniej. Wzdłuż jedni zachodniej wybudowane zostały już wszystkie wiadukty i mosty. Aktualnie wykonawca prowadzi prace prowadzące do wzmocnienia i przebudowania istniejącej jezdni wschodniej. Wyburzone zostały wszystkie stare obiekty mostowe. Trwa budowa nowych wiaduktów i mostów wzdłuż jezdni wschodniej w miejscu starych wyburzonych. Jako ostanie wyburzono dwa wiadukty, których rozbiórka była możliwa dopiero po przełożeniu ruchu na fragment jezdni zachodniej wybudowany nad zabezpieczoną kopalnią. Aktualnie połowa jezdni wschodniej posiada podbudowę bitumiczną, na której układane będą kolejne warstwy nawierzchni. Ostatnia warstwa ścieralna nawierzchni układana będzie w końcowej fazie inwestycji zarówno na obiektach mostowych, jezdni wschodniej i zachodniej. Gotowe są konstrukcje nośne większości z 17 obiektów największego w świętokrzyskiem węzła w Kostomłotach (nowy węzeł Kielce Zachód). Aktualnie trwają prace przy konstrukcjach czterech ostatnich wiaduktów w obrębie węzła. Gotowe są konstrukcje przejść dla zwierząt. Przy najbardziej malowniczym znajdującym się odcinku między Jaworznią, a Chęcinami ułożono kamienne gabiony na skarpach o rekordowej w naszym regionie wysokości. W najbliższym czasie wykonawca będzie kontynuował prace przy montażu ostatnich konstrukcji obiektów mostowych i przy układaniu poszczególnych warstw podbudowy i nawierzchni na jezdni wschodniej. Równocześnie toczyć się będą prace wykończeniowe, montaż ekranów akustycznych itp.

 

Północna obwodnica Jędrzejowa

 

Północna obwodnica Jędrzejowa w ciągu drogi krajowej 78 Szczekociny – Jędrzejów – Chmielnik będzie miała dwie jezdnie i parametry GP (drogi głównej o ruchu przyspieszonym. Trasa o długości blisko 8 kilometrów połączy miejscowość Prząsław z węzłem kieleckim na istniejącej już wschodniej obwodnicy Jędrzejowa w ciągu drogi ekspresowej S7. W ramach inwestycji przewidziano obiekty zapewniające bezkolizyjny ruch, między innymi: wiadukt nad drogą powiatową Prząsław – Tyniec, wiadukt nad obwodnicą w ciągu drogi powiatowej Jędrzejów – Lasków, kładka dla pieszych nad obwodnicą między w miejscowości Wilanów, węzeł na skrzyżowaniu obwodnicy z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej 728, wiadukt w ciągu obwodnicy nad istniejącą drogą wojewódzką 728 Jędrzejów – Grójec, wiadukt w ciągu obwodnicy nad linią kolejową Warszawa – Kraków, wiadukt nad obwodnicą w ciągu ulicy Kieleckiej jako część węzła zespolonego na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S7 i drogi krajowej 78. Lata realizacji inwestycji 2010 – 2012. Koszt robót to 186 mln złotych.

 

Stan na lipiec 2012. Gotowe są konstrukcje wszystkich obiektów mostowych wybudowanych w ramach inwestycji. Na prawie całym ciągu głównym dwujezdniowej drogi ułożona została bitumiczna podbudowa nawierzchni, a na około połowie obwodnicy przedostatnia warstwa wiążąca. Na czterech obiektach mostowych ułożona jest już warstwa nawierzchni z asfaltu twardolanego. Aktualnie wykonawca prowadzi prace bitumiczne na drogach dojazdowych. W drugiej połowie sierpnia planowane jest rozpoczęcie układania ostatniej warstwy ścieralnej nawierzchni na ciągu głównym drogi i na obiektach mostowych.