A4 zgodna ze standardami


29 czerwca br. Prokuratura Rejonowa w Ropczycach umorzyła śledztwo w sprawie dopuszczenia niewłaściwych materiałów do budowy autostrady A4 na odcinku Rzeszów – Dębica. Tym samym potwierdziły się zapewnienia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dotyczące stosowania materiałów zgodnie z wymaganiami normowymi i specyfikacją techniczną.
Przypomnijmy, że we wrześniu 2011 roku do Prokuratury Rejonowej w Ropczycach wpłynęło zawiadomieni o przestępstwie, dotyczące rzekomych nieprawidłowości przy budowie autostrady A4. Wykonawca robót na tym odcinku, firma Budimex S.A., jak również inwestor GDDKiA, komunikowały, że informacje te nie mają pokrycia w faktach.  
 

W związku z pojawiającymi się informacjami, iż odcinek autostrady A4 w rejonie Ropczyc, jest wykonywany z błota, gałęzi oraz iłów GDDKiA Oddział Rzeszów, przeprowadził szczegółową kontrolę, w trakcie której we wrześniu 2011 roku pobrano próbki gruntu do badań laboratoryjnych, sporządzono dokumentację fotograficzną oraz dokonano identyfikacji pochodzenia wbudowanego materiału nasypowego. Kontrolę przeprowadził także Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Rzeszowie, który, jak czytamy w postanowieniu Prokuratury Rejonowej w Ropczycach: „(...) stwierdził, iż autostrada realizowana jest zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym, zaś do wykonania nasypów drogowych wykorzystano wyłącznie materiały określone w specyfikacji technicznej”.
 

W celu kategorycznego ustalenia rodzaju wbudowanego materiału w nasypach drogowych, badania prowadził także Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie, posiadający akredytację Polskiego Centrum Akredytacji. W oparciu o dokonane odwierty oraz badania sondą statyczną CPTU ustalono, że materiał, który został wbudowany jest zgodny z deklarowanym przez wykonawcę oraz spełnia wymogi Polskiego Komitetu Normalizacyjnego PN-S-02205 „Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania”.     
 

W uzasadnieniu do postanowienia o umorzeniu śledztwa Prokurator Prokuratury Rejonowej Dariusz Cioban napisał: „w toku prowadzonego śledztwa ustalono, że przedmiotowa inwestycja pozostaje pod stałym nadzorem kierownika projektu oraz inspektora nadzoru. Roboty budowlane przebiegają zgodnie z założeniami projektowymi, w tym nasypy drogowe wykonane z materiału, który został ujęty w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, spełniające zarazem obowiązujące na terenie RP normy budowlane”.
 

Wszystkie kontrole oraz badania potwierdziły więc jednoznacznie, że nasypy na budowie autostrady A4 powstały zgodnie z wymogami technologicznymi a kontrola jakości na wszystkich inwestycjach GDDKiA jest prowadzona stale zarówno przez laboratoryjny system kontroli jakości wykonywany przez Laboratoria Drogowe GDDKiA jak i nadzór.