Otwarta zachodnia obwodnica Poznania. Wkrótce też wschodnia.


Od dziś (3 czerwca ok godz.22.00) kierowcy mogą korzystać z 14 km odcinka drogi ekspresowej S11 nazywanej zachodnią obwodnicą Poznania wraz z węzłem autostradowym Poznań Zachód.

Z kolei na 35 km fragmencie drogi ekspresowej S5 z Gniezna do Poznania (A2), czyli wschodniej obwodnicy stolicy Wielkopolski, trwa poprzedzająca wydanie pozwolenia na użytkowanie, kontrola Wielkopolskiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (WINB).

Oddanie do ruchu nastąpi wkrótce po wydaniu decyzji przez WINB oraz weryfikacji oznakowania pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Obie inwestycje zostaną oddane do ruchu na miesiąc przed terminami kontraktowymi, droga ekspresowa S5 na zasadach przejezdności dzięki znowelizowanej specustawie drogowej oraz węzeł autostradowy Poznań Wschód.

 

Drogę ekspresową S11 odc. Złotkowo - Autostrada A2 (Poznań Zachód) etap I od węzła Poznań Tarnowo Podgórne do węzła Poznań Zachód  (A2) o długość 14,2 km zwaną Zachodnią obwodnicą Poznania rozpoczęto budować  w lipcu 2009 roku.

 Wykonawcami robót są:

Lider: SKANSKA S.A. oraz Partner: INTERCOR Sp. z o.o.

Nadzór inwestorski  pełni  Lafrentz Polska Sp. z o.o

 

Przedsięwzięcie polegało na wykonaniu następujących robót:

– budowie nowych asfaltowych nawierzchni drogowych oraz przebudowie nawierzchni dróg istniejących:

drogi wojewódzkiej 307 oraz lokalnych dróg powiatowych i gminnych,

– budowie 4 węzłów drogowych „Poznań Tarnowo Podgórne”, „Poznań Ławica”, „Poznań Dąbrówka”,

„Poznań Zachód”,

– budowie 14-stu wiaduktów drogowych, jednego mostu i dwóch przejść pieszo-rowerowych,

– budowie dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych: Skórzewo, Palędzie

– budowie dróg publicznych: zbiorczych, lokalnych, dojazdowych,

– budowie zjazdów,

– budowie systemu odprowadzenia wód opadowych z dróg,

– przebudowie sieci infrastrukturalnych,

– budowie urządzeń ochrony środowiska.

 

Wykonano między innymi:

– przebudowę dróg publicznych i wewnętrznych o łącznej długości ponad 30 km

– ekrany akustyczne łącznie ok 4 km

– 500 szt. lamp

– bariery o łącznej długości ok 62 km

– nasadzenia zieleni łącznie ponad 31 tys. szt.

– ponad 2 mln m³ robót ziemnych w tym ponad 1 800 tys. m³ nasypów.

– warstwy konstrukcyjne nawierzchni na powierzchni ponad 450 tys. m²

– ponad 32 tys. m ogrodzeń

 

Przy budowie wykorzystano:

– 320 tys. ton kruszyw

– 15 tys. ton stali

– ponad 35 tys. ton betonu konstrukcyjnego

 

Wartość całkowita Projektu to ponad 720 milionów brutto zł.

 

Zachodnia obwodnica Poznania przyczyni się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa i upłynnienia ruchu drogowego, co zmniejszy negatywny wpływ na ludzi i zwierzęta żyjące w sąsiedztwie drogi. Szkodliwe wpływy wybudowanej trasy zostaną ograniczone dzięki zastosowaniu urządzeń ochrony środowiska takich jak: ekrany akustyczne, nasadzenia zieleni, urządzenia oczyszczania wód opadowych, przejścia dla zwierząt, ogrodzenia.

 

Wraz z oddaniem do ruchu zachodniej obwodnicy Poznania oddawany jest również węzeł autostradowy: Poznań Zachód.

Węzeł Poznań Zachód stanowi optymalne połączenie z lotniskiem Ławica oraz stadionem miejskim. Koszt budowy obu węzłów wyniósł blisko 100 mln PLN netto w 2/3 koszt ten został sfinansowany przez spółkę Autostrada Wielkopolska SA, a w 1/3 przez GDDKiA.

 

Budowę węzła Poznań Zachód rozpoczęto w marcu 2011r. i został on wybudowany w docelowym zakresie, który zakłada w przyszłości podłączenie drogi ekspresowej S5 w kierunku Wrocławia bez potrzeby przeprowadzenia dodatkowej rozbudowy. Koszt budowy to 42 mln PLN netto.

 

Wykonawcą prac w przypadku obu węzłów jest Strabag Polska, firma wyłoniona w otwartych  przetargach na realizację projektu.

Nadzór inwestorski pełniła spółka Atkins Polska.

 

GDDKiA

 

 

 źródło:

GDDKiA O/Poznań

03.06.2012 r