Autostrada A-1 na odcinku Piekary Śląskie - Maciejów


Autostrada A-1 na odcinku Piekary Śląskie – Maciejów:

- odcinek Zabrze Północ (Wieszowa) – Gliwice Wschód (Maciejów) o długości 8 km został oddany do ruchu w grudniu 2011 roku

- odcinek Piekary Śląskie – Zabrze Północ (Wieszowa) o długości 12 km zostanie oddany do ruchu na początku czerwca w zakresie bezpiecznej trasy zasadniczej wyposażonej we wszystkie elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń.

Roboty poza pasem drogowym będą trwały do końca września 2012 roku.

 

Przyczyny wydłużenia terminu realizacji odcinka autostrady A-1 Piekary Śląskie – Zabrze Północ (Wieszowa)

1. Zmiana uzgodnień poczynionych na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę przez PKP w zakresie obiektów kolejowych nad autostradą. Autostradę można było budować dopiero po oddaniu do ruchu obiektów kolejowych i rozebraniu nasypu – objazdu dla pociągów.

2. Na budowanym węźle „Bytom” w trakcie wykonywania wykopu pod obiekt węzłowy stwierdzono obecność materiału nieprzydatnego do wbudowania w nasyp autostrady, który musiał zostać odwieziony w całości na składowisko do utylizacji. Roboty te zostały zlecone nowemu Wykonawcy po przeprowadzeniu procedury przetargowej. Po uzyskaniu decyzji na eksploatację i utylizację nieprzydatnego materiału – Wykonawca przystąpił do odwozu materiału odpadowego spod obiektu węzłowego, koryta łącznic węzła „Bytom” oraz zbiornika retencyjnego w obrębie węzła. Po wywiezieniu zbędnego materiału roboty przy budowie węzła będą prowadzone do 28 września 2012 roku.

 

Przeszkody powyższe były podstawą wystąpienia Wykonawcy z roszczeniem czasowym wydłużającym terminem ukończenia robót do dnia 28 września 2012 roku. Jednakże z uwagi na wcześniejszy termin oddania do użytkowania odcinka sąsiedniego autostrady A-1 z Pyrzowic do Piekar Śląskich, dla którego przedmiotowy odcinek ma kluczowe znaczenie ze względów ruchowych. GDDKiA podjęła negocjacje z Wykonawcą, które miały na celu uzyskanie przejezdności autostrady A-1 od węzła Piekary Śląskie do węzła Zabrze Północ. Efektem negocjacji był aneks terminowy pozwalający uzyskać przejezdność z końcem maja 2012 roku. Pomimo tych trudności dzięki wzmożonej mobilizacji Wykonawcy wykonano roboty w zakresie umożliwiającym uzyskanie przejezdności dla autostrady A-1. Trwa procedura odbiorowa. Po oddaniu do ruchu trasy zasadniczej autostrady A-1 prowadzone będą roboty torowe na obiektach kolejowych oraz prace przy budowie węzła „Bytom” wraz z drobnymi robotami wykończeniowymi w ciągu autostrady.

 

Powyższe rozwiązanie pozwoli na oddanie do ruchu ciągu autostrady o łącznej długości 28 km w tym samym terminie pozwalając uniknąć uciążliwych objazdów i poprawiając komfort dojazdu z Gliwic, skrzyżowanie A-1/A-4/DK44 do Pyrzowic i dalej S-1 w kierunku DK1/DK86.