Wniosek o decyzję środowiskową na S74 Cedzyna - Łagów - Jałowęsy
Jeszcze w tym roku powinniśmy poznać przebieg przyszłej drogi ekspresowej S74 między Kielcami a Opatowem. Kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska na odcinek S74 Cedzyna – Łagów – Jałowęsy. Na mocy tej decyzji wybrany zostanie jeden z czterech proponowanych wariantów drogi.

Odcinek drogi ekspresowej S74 Cedzyna – Łagów – Jałowęsy o długości blisko 50 km ma połączyć wybudowany w roku 2011 wylot wschodni z Kielc S74 z planowaną obwodnicą Opatowa. Nowa trasa zlokalizowana będzie na terenie powiatów kieleckiego i opatowskiego. Projektanci zaproponowali cztery warianty przebiegu drogi. Po ich analizie komisja oceny projektów inwestycyjnych GDDKiA uznała za najkorzystniejszy ze względów technicznych, środowiskowych i ekonomicznych, wariant biegnący na odcinku od Cedzyny do Woli Jachowej po północnej stronie obecnej drogi 74, następnie do Napękowa po śladzie zbliżonym do obecnej trasy, dalej do Piórkowa Kolonii po północnej stronie drogi 74, następnie do Jałowęsów po stronie południowej. W rekomendowanym wariancie zakładana jest budowa pięciu węzłów: Radlin (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 745), Wola Jachowa (na skrzyżowaniu z obecna drogą krajową 74), Makoszyn (na skrzyżowaniu z drogą powiatową Makoszyn - Bieliny) , Łagów (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 756) i Baćkowice (na skrzyżowaniu z drogą powiatową Baćkowice – Iwaniska). Planowana jest także budowa 25 wiaduktów, 11 mostów, 6 Miejsc Obsługi Podróżnych oraz przejść dla zwierząt. Zakłada się również budowę dróg dojazdowych o długości ponad 50 km. Ostateczny wariant drogi zostanie wybrany przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska na mocy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego przedsięwzięcia. Po wybraniu wariantu będzie można przystąpić do projektowania trasy .