Przeciążone się nie prześlizną

Na drodze ekspresowej S3 ze Szczecina do Gorzowa powstał system preselekcyjnego ważenia pojazdów. W 3 miejscach na trasie zamontowano na bramownicach kamery rozpoznające numery rejestracyjne, czujniki sprawdzające wymiary pojazdów i wbudowano w nawierzchnię drogi wagi, które zważą jadące pojazdy „w ruchu”.  Jest to część ogólnopolskiego programu „Wagi ważna sprawa – partnerstwo dla ochrony dróg”, w ramach którego takie instalacje powstają w całym kraju. Dzięki temu systemowi po naszych drogach będzie jeździło mniej przeładowanych pojazdów, a należy pamiętać że przejazd jednej przeładowanej dwukrotnie ciężarówki niszczy drogę w podobnym stopniu co przejazd 2,5 miliona samochodów osobowych. Trwa również budowa 6 systemów preselekcyjnych na drogach krajowych nr 3, 6 i 10 w regionie.



Dotychczas w naszym regionie na drogach krajowych istniały same miejsca do ważenia pojazdów. W takich betonowych zatokach położonych obok drogi Inspekcja Transportu Drogowego montuje na czas kontroli precyzyjne wagi. Zważenie pojazdu wymaga jego zatrzymania i zjechania z drogi, siłą rzeczy ogranicza to liczbę ciężarówek, które można poddać kontroli. W razie wykrycia przekroczenia dopuszczalnych przepisami parametrów grozi kara w wysokości nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

 

System preselekcji składa się z wbudowanych w nawierzchnię wag oraz zamontowanych na bramownicach nad drogą kamer rozpoznających tablice rejestracyjne pojazdów i czujników sprawdzających wymiary pojazdów. Instalacje te położone są w odległości około kilku kilometrów od miejsc do ważenia pojazdów. Wagi zamontowane w nawierzchni drogi zważą wstępnie każdy pojazd jadący drogą. W wypadku wykrycia przekroczonych dopuszczalnych prawem parametrów Inspekcja Transportu Drogowego otrzyma drogą elektroniczną zdjęcie wraz z numerem rejestracyjnym podejrzanego pojazdu. Do precyzyjnego ważenia będą zatrzymywane tylko pojazdy w przypadku których występuje uzasadnione podejrzenia przekroczenia dopuszczalnych przepisami parametrów. Dzięki temu uczciwi kierowcy nie będą musieli tracić czasu na niepotrzebne kontrole, a ci nieuczciwi będą mieć pewność, że zostaną wychwyceni przez system.

 

Na zdjęciu jeden z systemów preselekcyjnych na drodze S3.

 

GDDKiA