viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG GDDKiA MAPA STANU BUDOWY DRÓG autostrady, drogi ekspresowe i inne drogi krajowe w realizacji ZOBACZ GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW GDDKiA SERWIS DLA KIEROWCÓW najważniejsze informacje drogowe dla kierowców ZOBACZ GDDKiA INFORMACJE COVID-19 GDDKiA INFORMACJE COVID-19

Najważniejsze informacje związane z COVID-19

ZOBACZ
GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW GDDKiA SERWIS DLA PODWYKONAWCÓW Informacja dla podwykonawców biorąych udział w realizacji inwestycji GDDKiA ZOBACZ GDDKiA ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
GDDKiA
ZBIÓRKA KRWI
Drogocenna krew
Ogólnopolska zbiórka krwi 
Drogocenna krew
ZOBACZ

GDDKiAArchiwum 2019

Minęło ponad pół roku od przekazania do ruchu drogi ekspresowej S3 zad. IV

16-04-2019

Oddana do ruchu trasa pozwoliła ominąć Lubin, wyprowadziła ruch tranzytowy z miasta, ułatwiła połączenie z autostradą A4 i wpłynęła na poprawę poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W ramach zakończonego odcinka drogi ekspresowej S3 wykonawca zrealizował trasę o wysokim standardzie, z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pasem awaryjnym.

Udostępniono dwa węzły drogowe o komfortowym połączeniu z istotnymi drogami regionu:

• węzeł Lubin Zachód - połączenie drogi ekspresowej S3 z drogą wojewódzką 335, w kierunku Chocianowa i drogą powiatową w kierunku Lubina;

• węzeł Lubin Południe- połączenie drogi ekspresowej S3 z drogą krajową nr 3 w kierunku Lubina i Legnicy

 

Tereny inwestycji znajdują się w zasięgu cechsztyńskich rud miedzi, w strefie postwaryscyjskiej formacji pokrywy platformowej. Północna część tego terenu, przebiega przez obszar i teren górniczy „Lubin I”, na którym usytuowane są Zakłady górnicze „Lubin – Szyby Główne i Wschodnie”. Natomiast odcinek, leżący na południe od węzła Lubin Południe przebiega przez rejon występowania złóż niezagospodarowanych, o potencjalnych możliwościach eksploatacji. Prowadzona od 1968 r. na przedmiotowym terenie działalność górnicza oraz związany z nią przemysł przetwórczy, przyczyniły się do szeregu niekorzystnych zmian w środowisku naturalnym. Dotyczy to zarówno przekształcenia powierzchni terenu poprzez budowę infrastruktury zakładów górniczych, zakładów wzbogacania rud, hut miedzi oraz składowisk odpadów powstających m.in. w procesie flotacji, jak również przeobrażenia naturalnych stosunków wodnych, pod względem ilościowym, jak i jakościowym oraz realnych deformacji górotworu, manifestujących się jako obniżenia powierzchni terenu związane z działalnością górniczą. Celem opracowania projektu i wykonania robót było zabezpieczenia korpusu drogowego, konstrukcji nawierzchni i obiektów inżynierskich z tytułu występowania szkód górniczych. Przed przystąpieniem do projektowania pozyskano prognozowane osiadania powierzchni terenu w pasie projektowanej drogi S-3 z zaznaczeniem kategorii górniczej deformacji powierzchni terenu. Na podstawie prognoz wykonano analizę stateczności dla wybranych przekrojów, które uznano za reprezentatywne dla pracy nasypów i konstrukcji nawierzchni drogi S-3 na terenie II i III kategorii deformacji górniczych. Analizowano stateczność wysokich nasypów, nasypów budowanych na podłożu o mniej korzystnych warunkach gruntowych, a także stateczność skarp wykopów. Do tych obliczeń wykorzystano metodę elementów skończonych przy użyciu programu komputerowego. Proponowane rozwiązania profilaktyki budowlanej uwzględniające wpływ eksploatacji górniczej przewidziano na obszarze objętym II i III kategorią deformacji górniczych. Jako zabezpieczenie zaprojektowano wykonanie konstrukcji geomateraca zlokalizowanego bezpośrednio pod konstrukcją nawierzchni oraz w pasie dzielącym w nasypach i wykopach na warstwie poślizgowej. Ogólna konstrukcja geomateraca na szkodach górniczych składa się z zagęszczonej warstwy mieszanki niezwiązanej frakcji 0/31,5 z kruszywem C90/3, zbrojonej górą i dołem georusztem, rozłożoną na warstwie poślizgowej gr. 35 cm. W podłożu konstrukcji nawierzchni w nasypie i wykopie na odcinkach II i III kat. górniczej deformacji, uwzględniono warstwę poślizgową w postaci 35 cm warstwy z piasku średniego zagęszczonego do wskaźnika zagęszczenia 0,95 ≤ Is ≤ 0,97.

 

Analiza wpływu osiadań na system odwodnienia

Sprawny system odwodnienia jest istotny zarówno ze względu na warunki bezpieczeństwa ruchu jak i trwałość eksploatacyjną nawierzchni i korpusu drogi. Deformacja górnicza powierzchni terenu może wywołać zaburzenia generujące zmiany warunków gruntowo-wodnych, pogorszenie stanu lub zniszczenie systemu odwodnienia powierzchniowego. Następstw tych nie można powiązać wprost z kategoryzacją górniczej deformacji terenu. W sytuacji projektowania na terenach szkód górniczych należy analizować rozwiązania projektowe w powiązaniu z prognozą górniczą dla każdego odcinka indywidualnie. Zmiany pochylenia systemu odwodnienia mogą być zagrożone już wpływami I kategorii górniczej (pochylenie górnicze graniczne I kat. to 0,25%), podobnie jest w rurociągach kanalizacyjnych. Spowolnienie spływu wody z nawierzchni to zagrożenie bezpieczeństwa ruchu (śliskość). W związku z powyższym zwiększono minimalne pochylenia systemu odwodnienia na odcinkach na których mogą wystąpić zmiany pochylenia w kierunku przeciwnym. Założone do budowy odwodnienia wyroby miały odpowiednie dopuszczenie do stosowania na terenach szkód górniczych.

 

OPIS ROZWIĄZAŃ PROJEKTOWYCH W KORPUSIE DROGOWYM

Obiekty inżynierskie na tym odcinku S3 zostały zabezpieczone przed oddziaływaniem terenów górniczych.

Zastosowano następujące zabezpieczenia profilaktyczne na wpływy górnicze:

• urządzenia dylatacyjne o zwiększonym przesuwie uwzględniającym prognozowane parametry wpływów eksploatacji górniczej; • łożyska uwzględniające zwiększone przemieszczenia z tytułu wpływów górniczych;

• materac geosyntetyczny pod fundamentem podpór;

• pod płytami przejściowymi żelbetowe belki fundamentowe wraz z warstwą poślizgową