14 lutego 2011 r. została oddana do ruchu obwodnica Wasilkowa. Stało się to dokładnie cztery lata po rozpoczęciu jej budowy.
Inwestycja była zagrożona w wyniku protestów organizacji pozarządowych, a po skardze Komisji Europejskiej do ETS prace zostały wstrzymane. Dzięki elastyczności w negocjacjach z organizacjami pozarządowymi oraz dobrej woli stron, budowa ruszyła w lutym 2010 roku. Konieczne było wprowadzenie szeregu zmian w projekcie, wydana została nowa decyzja środowiskowa, a pozwolenie na budowę zostało dostosowane do jej warunków. KE wycofała skargę z ETS.
W efekcie został zażegnany spór z organizacjami pozarządowymi, uniknięto też procesu z dotychczasowym wykonawcą - w marcu 2010 r. ponownie ruszyły prace budowlane.
Obwodnica to 5 km bezkolizyjnej drogi klasy GP, w granicach obszaru chronionego Natura 2000 . Inwestycja to także osiem obiektów inżynieryjnych, w tym: pięć wiaduktów (w tym kolejowy), jeden tunel i dwa mosty (nad rzeczkami Panerka i Czarna) .
Obwodnica Wasilkowa ma jedną jezdnię, tylko w rejonie węzłów wjazdowych są dwie jezdnie. Prędkość projektowa 100 km/h, obciążenie 115 kN. Przedsięwzięcie zostało sfinansowane z Krajowego funduszu drogowego i Budżetu Panstwa. Koszt całkowity inwestycji zamyka się kwotą około 125 mln zł.,
Droga łączy miejscowości Św. Woda (dk 19) i Sochonie (dk 8), a przez to odciąży Wasilków (a docelowo kiedyś także Białystok) z ruchu tranzytowego ciężarówek jadących z (i do) przejścia granicznego w Kuźnicy Białostockiej. Obwodnica będzie pełniła tą funkcję aż do chwili, kiedy odciąży ją droga ekspresowa S19 Kuźnica - Sokółka - Korycin - Knyszyn - Dobrzyniewo – Choroszcz, czyli przez minimum 6-7 lat (o ile będą pieniądze na to przedsięwzięcie).
Obwodnica Wasilkowa to również przepusty, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne, wygrodzenie, oświetlenia na węzłach drogowych, kanalizacja deszczowa i urządzenia oczyszczających, dróg dojazdowych.
Terminarz
5 luty 2007 – podpisanie umowy z wykonawcą
9 luty 2007 - przekazanie placu budowy i podpisanie umowy na zarządzanie i nadzór
14 luty 2007 - rozpoczęcie robót
23 sierpień 2007 – zawieszenie robót na całej długości
12 grudzień 2007 - wznowienie robót na części kontraktu (poza Naturą 2000) – ok. 3 km
13 sierpień 2008 – zawieszenie robót na budowie obwodnicy Wasilkowa z możliwością zakończenia robót na wiadukcie kolejowym
11 grudzień 2008 – wiadukt oddany do użytku
30 czerwiec 2009 – wypowiedzenie kontraktu przez Wykonawcę
5 listopada 2009 – wycofanie wypowiedzenia kontraktu
6 listopad – zawarcie aneksu terminowego z określeniem nowego terminu na 30 listopada 2010
26 lutego 2010 – wznowienie robót na obwodnicy Wasilkowa
30 listopada 2010 – zgłoszenie zakończenia robót zasadniczych
8 lutego 2011 – zakończenie prac dodatkowych (ekrany akustyczne) i zgłoszenie do nadzoru budowlanego w celu uzyskania decyzji o użytkowaniu obiektu
14 lutego 2011 - Otwarcie obwodnicy