Budowa Obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniwa w ciągu DK10 (jedna jezdnia)


I. Podstawowe informacje o inwestycji


- długość: 8,8 km

- obecny etap: istniejące

- lata realizacji: 2005-2007

- wartość projektu: 102,9 mln. złotych


harmonogram realizacji I jezdnia:

decyzja lokalizacyjna: 24.12.2004

pozwolenia na budowę: 07.03.2005

rozpoczęcie budowy: 30.07.2005

zakończenie budowy: 27.07.2007

otwarcie drogi: 14.09.2007

 

II. Opis inwestycji:

 

Na dawnym przebiegu drogi krajowej nr 10 Wzniesienia drogi, łuki poziome i brak wydzielonych pasów skrętu do stacji benzynowej i do miejscowości Motaniec, powodowały znaczne ograniczenie widoczności, tamowanie przepływu pojazdów, uciążliwości dla ruchu przelotowego stwarzając w ten sposób poważne ryzyko niebezpiecznych kolizji i wypadków drogowych. Krajowa nr 10 przed budową obwodnicy przechodziła przez miejscowości Kobylanka, Morzyczyn, Zieleniewo. Wzdłuż całej trasy występowały skrzyżowania z drogami: Kobylanka-Motaniec, Kobylanka-Reptowo, Morzyczyn-Jęczydół, Morzyczyn-Reptowo, Zieleniewo-Zagość, Zieleniewo-Kunowo, liczne zjazdy: gospodarcze, do działek siedliskowych, do ośrodków wypoczynkowych i terenów rekreacji położonych nad jeziorem Miedwie oraz zatoki autobusowe. W wyniku przebudowy droga krajowa nr 10 uzyskała parametry drogi ekspresowej klasy technicznej "S". Obwodnica wraz z przyjętymi rozwiązaniami węzłów i skrzyżowań bezkolizyjnych ma na celu rozdzielenie ruchu lokalnego i ruchu tranzytowego dalekiego zasięgu, co w znacznym stopniu zmniejszyło obciążenie ruchem samochodowym w/w miejscowości, poprawiło bezpieczeństwo ruchu pieszych i zmotoryzowanych oraz zmniejszyło emisję spalin i hałasu.

 

1. Przebieg drogi

Obwodnica rozpoczyna się w km 32+121 drogi krajowej nr 10. Odejście projektowanej trasy w kierunku północnym przewidziano w okolicy zjazdu do stacji paliw zachowując istniejącą drogę nr 10 jako zjazd do miejscowości Morzyczyn, Kobylanka, Zieleniewo.
Na trasie obejścia usytuowano dwa węzły drogowe "Motaniec" i "Lipnik". Węzeł "Lipnik" stanowi połączenie obwodnicy m. Kobylanka, Morzyczyn, Zieleniewo z południowym obejściem Stargardu Szczecińskiego.
Na skrzyżowaniu projektowanej obwodnicy z drogą powiatową nr 41-442 Kobylanka - Motaniec określanym jako węzeł "Motaniec" wybudowano węzeł dwupoziomowy typu WB. Droga powiatowa została przebudowana na odcinku 445 m i poprowadzona wiaduktem WD1 ponad obwodnicą. Łącznice nr 1, nr 2 i nr 3 zapewniają połączenie obu dróg. Do km 34+016,17 powstała budowę droga dwujezdniowa po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Na dalszym odcinku do węzła "Lipnik" droga posiada jedną jedną jezdnię, która docelowo będzie stanowić jezdnię południową obwodnicy.
Nad obwodnicą przeprowadzone zostały: wiaduktem WD2 przebudowana na odcinku 477 m droga powiatowa nr 41-440 Reptowo - Kobylanka oraz wiaduktem WD3 przebudowana na odcinku 475 m droga gminna. Natomiast nad drogą powiatową nr 41-443 Miedwiecko - Zagość droga krajowa nr 10 przechodzi wiaduktem WD4.
Rozwiązania sytuacyjne na węźle "Lipnik" przyjęte podczas budowy obowdnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa uwzględniały docelowy przebieg drogi krajowej nr 10 w kierunku południowej obwodnicy Stargardu Szczecińskiego oraz ostateczny kształt węzła.

 

2. Podstawowe parametry techniczne

- klasa drogi: "S"
- prędkość projektowa: 100 km/h
- przewidywany ruch: KR 6
- obciążenie nawierzchni: 115 KN
- szerokość w przekroju dwujezdniowym: 2 x 7,0 m jezdnia + 2 x 2,5 m pasy awaryjne + 3,0 m pas dzielący + 2 x 0,50 m opaski wewnętrzne + 2 x 0,75 (1,25) m pobocza gruntowe
- szerokość w przekroju jednojezdniowym: 7,0 m jezdnia + 2 x 2,0 m pobocza umocnione + 2 x 0,75 (1,25) m pobocza gruntowe


3. zakres inwestycji

Zakres robót:
część drogowa
- budowa drogi głównej o długości 8.772 m
- przebudowa 1.397 m dróg bocznych krzyżujących się z trasą obwodnicy
- korekta trasy istniejącego ciągu pieszo - rowerowego
- budowa odwodnienia - kanalizacja deszczowa wraz z przepustami
- budowa zbiorników odparowujacych, separatorów i osadników
- budowa oświetlenia drogowego
- budowa ekranów akustycznych

część mostowa
- budowa węzła drogowego typu WB - "Motaniec" (wiaduktu WD1 wraz z łącznicami nr 1, nr 2, nr 3)
- budowa węzła drogowego typu WB - "Lipnik" (wiaduktu WD5 wraz z łącznicami nr 4, nr 5, nr 6)
- budowa wiaduktów drogowych: WD2, WD3, WD4
- budowa dwóch przepustów gospodarczych

część branżowa
- przebudowa napowietrznych linii energetycznych 220 KV, 110 kV, 15 kV i 0,4 kV
- przebudowa kablowych linii telekomunikacyjnych
- przebudowa podziemnych linii gazowych w/c i s/c
- przebudowa kanalizacji tłocznej
- przebudowa kanalizacji sanitarnej
- wykonanie zespołu obiektów podczyszczania ścieków opadowych

 

4. obiekty inżynierskie

wiadukt - WD2 (nad drogą krajową nr 10 w jej km 34+843)

wiadukt - WD3 (nad drogą krajową nr 10 w jej km 36+981)

wiadukt - WD4 (w km 38+946 drogi krajowej nr 10)

przepusty gospodarcze - PG1 i PG2

 

5. węzły:

Węzeł Motaniec

Węzeł Stargard Zachód

 


III. Ochrona środowiska

 

W ramach projektu zostały zastosowane urządzenia ochronne (bariery akustyczne, separatory podczyszczające spływające wody opadowe z jezdni), które poprawią stan środowiska (zmniejszenie natężenia hałasu, usunięcie zanieczyszczeń wód opadowych odprowadzanych do naturalnych zbiorników wodnych). Nową drogę obsadzono zielenią ochronną, a wszystkie materiały z rozbiórki, nadające się do ponownego wykorzystania zostały wbudowane w drogę. W związku z tym, że obwodnica przebiega przez tereny zlewni wód jeziora Miedwie umocniono dna rowów betonowymi elementami ścieków korytkowych, prowadząc wody opadowe do projektowanych urządzeń podczyszczających. Po podczyszczeniu wody odprowadzone będą do istniejących rowów melioracyjnych.
W zakresie ochrony środowiska przed hałasem wykonano izolacyjnych pasów zieleni poprzez obsadzenie pasa drogowego drzewami i krzewami oraz budowę ekranów akustycznych o łącznej długości 2,5 km:
wysokości min. 3 m od wiaduktu WD1 w kierunku zachodnim przy północnej jezdni,
wysokości 3,5 m w rejonie skrzyżowania z drogą powiatową Kobylanka - Reptowo po południowej stronie drogi,
wysokości 4,0 m na odcinku przebiegającym w największym zbliżeniu do zabudowy miejscowości Morzyczyn po południowej stronie drogi.

 

IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy

Obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa powstała w I etapie jako jednojezdniowa droga ekspresowa z rezerwą na drugą jezdnię. Druga jezdnia obwodnicy jest realizowana w formule projektuj i buduj - lata realziacji: 2017-2020.

 

V. Bezpieczeństwo


bariery ochronne stalowe w poboczu,

oznakowanie poziome i pionowe:

Oznakowanie pionowe folia II generacji,

Oznakowanie poziome grubowarstwowe

 

Powiązane informacje:

Nowa organizacja ruchu na obwodnicy Kobylanki i remonty – utrudnienia w ruchu na „dziesiątce” między Szczecinem, a Stargardem Szczecińskim (14-11-2014)

Obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa ponownie otwarta (01-12-2014)

44 kilometry dróg w przetargu – powstaną kluczowe odcinki A6, S3, S10 i DK 13 (12-10-2015)

Wszystkie październikowe przetargi już po złożeniu wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowania (26-11-2015)

Pierwszy rok barier linowych – na obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa bez ofiar (01-12-2015)

Ruszył II etap przetargu na realizację drugiej jezdni obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa w ciągu S10 (13-09-2016)

 

zdjęcia odcinka:

zdjęcia lotnicze Cezary Skórka - 4D Foto

GDDKiA 

GDDKiA 

GDDKiA

GDDKiA 

GDDKiA 

GDDKiA 

GDDKiA