Otwarcie S69 od Bielska-Białej do Buczkowic

6 listopada 2014 r. została oddana do ruchu droga S69 o długości 6,15 km od węzła Mikuszowice (bez węzła) do węzła Buczkowice!



Oddany 6 listopada 2014r. do ruchu odcinek to pierwszy z dwóch, budowanej drogi ekspresowej S69 Bielsko-Biała-Żywiec-Zwardoń, o łącznej długości 15,56 km.

 

Udostępnienie kierowcom tego odcinka drogi ekspresowej pozwoli na skrócenie dojazdu do Żywca o około 15 minut i ułatwi komunikację przyległych terenów gmin: Wilkowice (sołectwa: Bystra Śląska i Wilkowice) oraz Buczkowic (sołectwo Rybarzowice) Odcinek ten będzie można teraz pokonać w już około 4 minuty.

 

Umożliwi to również kierującym poruszanie się w pełni bezpieczną i komfortową drogą o 2 szerokich 10-metrowych jezdniach po dwa pasy ruchu, o szerokości 3,5 m każdy w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym o szerokości 2,50 m. Bezpieczny wjazd i wyjazd na drogę ekspresową umożliwiają dwa węzły drogowe: „Wilkowice” typu WB „półkoniczyna” z pętlami w ćwiartkach przeciwległych oraz „Buczkowice” typu WA „trąbka”.

 

To kolejny etap zbilżający połączenie Polski ze Słowacją drogą szybkiego ruchu, zapewniającą wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego przy zapewnieniu dużych prędkości podróżnych oraz wysokiej przepustowości ruchu.

 

W ramach realizacji tego odcinka wybudowano:

  • 4 mosty,
  • 5 wiaduktów,
  • 41 przepustów skrzynkowych i 21 przepustów rurowych,
  • drogę  zasadniczą o długości 6,15 km,
  •  drogi poprzeczne o długości 1,95 km,
  • drogi wewnętrzne o długości 10,2 km, 
  • 142 zjazdy.

 

Za zapewnienie odpowiedniego bezpieczeństwa ruchu odpowiadać będą, miedzy innymi: 

  •  bariery stalowe o długości 24,60 km, 
  • bariery betonowe o długości 112 m,
  • oznakowanie poziome o łącznej powierzchni 7500 m2.

 

Przebudowano również: sieci gazowe, elektroenergetyczne, teletechniczne, wodno-kanalizacyjne.

 

 Na potrzeby budowy tego odcinka drogi zużyto:

  • mieszanki mineralno-asfaltowej 110 tys. ton, w tym SMA 15,5 tys. ton (bez obiektów mostowych) na warstwę ścieralną  o grubości 4 cm.
  • stali 3,9 tys. ton
  • betonu 33,8 tys. m3
  • kruszywa na podbudowę 40 tys. ton
  •  wymiany gruntu/wzmocnienia podbudowy wykopów/nasypów

 

Odcinek został oświetlony 224 lampami drogowymi.

 

Zadbano również o zapewnienie odpowiedniego klimatu akustycznego dla otoczenia drogi poprzez budowę osłon akustycznych:

  • w tym zielonej ściany 9,78 km,
  • przeziernych z pleksiglasu  3,1 tys. m2 opaskowanych w celu uniknięcia kolizji ptaków z barierą.

        

Za prawidłowe odwodnienie drogi odpowiadać będzie:

  • 14 km rowów,
  • 10,60 km korytek betonowych,
  • 4,68 km kanalizacji deszczowej
  • 170 studni,
  • urządzenia ochrony wód w tym 28 separatorów, 28 osadników,
  • oraz cztery zbiorniki retencyjne.

 

W ramach ochrony środowiska wykonano również:

  • 4 zastępcze zbiorniki rozrodcze dla płazów  
  • 36 przejść dla zwierząt 

 

Tam, gdzie nie ma ekranów, ogrodzono trasę siatką stalową o wysokości części naziemnej 2,4 m i długości 4,9 km.

 

 • Następny odcinek S69 w realizacji

 

Budowę 15,56 km drogi ekspresowej S69 Bielsko-Biała – Żywiec - Zwardoń, odcinek węzeł „Mikuszowice” („Żywiecka/Bystrzańska”) – Żywiec podzielono na dwa etapy: odcinek o długości 6,15 km od węzła Mikuszowice (bez węzła) do węzła Buczkowice (z węzłem) został oddany do ruchu w 4 miesiące od daty rozpoczęcia robót. Do wykonania całości zadania pozostał odcinek o długości 9,460 km od węzła Buczkowice do Żywca, który Wykonawca ma wybudować do 9 miesięcy od daty rozpoczęcia robót (bez okresów zimowych), co przypada na 3 kwartał 2015r.

 

 • Coraz dłuższa sieć TEN-T

 

Droga S69 stanowi element transeuropejskich sieci transportowych i jest zlokalizowana w VI Paneuropejskim Korytarzu Transportowym, tworząc połączenie południowej granicy państwa ze Słowacją w Zwardoniu z drogą ekspresową S1 w Bielsku-Białej. Jest także elementem projektu priorytetowego TEN-T nr 25 („Budowa autostrady Gdańsk—Brno/Bratysława—Wiedeń”). Przedłużeniem S69 na południe będzie słowacka autostrada D-3 Żylina—Skalite (w trakcie budowy).

 

Główne cele Inwestycji:

  • wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S69 jako jednego z elementów podstawowego układu  drogowego Polski i Regionu  Śląskiego,
  • stworzenie bezpiecznego odcinka drogi ekspresowej zapewniającego wysoki komfort  dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych,
  • usprawnienie połączenia między Polską a Słowacją.