oddział: Łódź / Poznań / Opole
Budowa drogi ekspresowej S8 Syców – Kępno – Wieruszów – Walichnowy
Długość – 45 km
Etap – w użytkowaniu.
Etap zrealizowany:
· 28-08-2007r. - podpisanie Umowy na prace projektowe dla drogi ekspresowej S8 odc. Syców – Kępno – Wieruszów z Biurem Projektowo Badawczym Dróg i Mostów TRANSPROJEKT-WARSZAWA Sp. z o.o.
· 01-10-2007r. – podpisanie Umowy na prace projektowe dla drogi ekspresowej S8 odc. Wieruszów – Walichnowy z Biurem Inżynieryjno-technicznym KARO;
· 24-07-2009r.- przyjęcie na posiedzeniu Komicji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad opracowanie STEŚ dla odc. S8 Syców – Kępno – Wieruszów;
· 03-08-2009r. – przyjęcie na posiedzeniu Komicji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad opracowanie STEŚ dla odc. S8 Wieruszów-Walichnowy
· 23-02-2011r. – uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy drogi ekspresowej S8 odc. Syców – Kępno – Wieruszów – Walichnowy
· 15-04-2011r. – złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odc. Syców – Kępno – Wieruszów – Walichnowy
· 16-12-2011r. – Wojewoda Wielkopolski wydał decyzje o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej (ZRID) nr 31/2011 dla odc. Syców – Kępno – Wieruszów – Walichnowy; przedmiotowej decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności;
· 28-12-2011r. – podpisano Umowy na roboty budowlane dla drogi ekspresowej S8 Syców – Kępno – Wieruszów – Walichnowy. Przedmiotowy odcinek został podzielony na 3 odcinki realizacyjne:
o odc. I: Syców – Kępno długości 15,3 km – Wykonawca Mota-Engil Central Europe S.A.
o odc. II: Kępno – Wieruszów; długości 16,6km – Wykonawca Mota-Engil Central Europe S.A.
o odc. III: Wieruszów – Walichnowy, długości 13,1 km – Wykonawca Dragados S.A.
· 01-10-2012r. – ostateczność decyzji ZRID wydana przez Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Przebieg drogi:
Opisywany odcinek drogi ekspresowej S8 Syców – Kępno – Wieruszów – Walichnowy położony jest obszarze administracyjnym dwóch województw:
- Wielkopolskiego, na terenach gmin Perzów, Bralin, Kobyla Gór oraz gminy i miasta Kępno
- Łódzkiego, na terenach gminy i miasta Wieruszów, gmin Galewice i Sokolniki.
Podstawowe parametry techniczne:
klasa drogi S 2/2 (docelowo S 2/3)
prędkość projektowa - 100 km/h
prędkość miarodajna – 110 km/h
szerokość pasa ruchu - 3,50 m
szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m
podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami – 12,00 m
podstawowa szerokość pobocza gruntowego – 1,25 m.
obciążenie -115 kN/oś
Zakres inwestycji:
Budowa drogi ekspresowej o długości 45 km obejmowała m.in. budowę węzłów drogowych, przebudowę dróg poprzecznych (m.in. drogi krajowej nr 11, dróg powiatowych, gminnych krzyżujących się z drogą ekspresową S8), obiektów inżynierskich, budowę dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego i terenów przyległych do drogi ekspresowej, budowę przejść dla zwierząt. Ponadto inwestycja obejmowała budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej w zakresu branż energetycznej, telekomunikacyjnej, gazowej, wodociągowej, kanalizacyjnej i innych kolidujących z droga ekspresową.
Przebieg drogi:
Odcinek drogi ekspresowej S8 Syców – Kępno – Wieruszów – Walichnowy rozpoczyna się za węzłem „Syców” na skrzyżowaniu ze starym przebiegiem drogi krajowej nr 8. Dalej droga mija po północnej stronie m. Słupia pod Bralinem i następnie przebiega terenami leśnymi, gdzie na skrzyżowaniu z drogą powiatową przed miejscowością Bralin wybudowany węzeł o tej samej nazwie. Dalej droga przebiega w rejonie m. Szklarka Mielęcka i mija miejscowość Kępno po północnej stronie, gdzie w rejonie m. Krążkowy i Myjomice wybudowano węzeł drogowy typu WA na skrzyżowaniu z budowaną obwodnicą miejscowości Kępno w ciągu drogi ekspresowej S11. Dalej droga ekspresowa przebiega w rejonie m. Kierzno, gdzie przy drodze S8 zaprojektowano MOP Kierzno Północ i Południe. Następnie droga S8 przebiega w dalszej odległości od m. Teklinów, a dalej omija po północnej stronie m. Wieruszów, gdzie po wschodniej stronie zaprojektowano węzeł „Wieruszów”, który połączony jest ze starym przebiegiem drogi krajowej nr 8. Następnie droga S8 prowadzona jest przez tereny pół i łąk uprawnych, gdzie wybudowano parę MOP kat. I. Dalej droga przecina tereny leśne i na wysokości m. Walichnowy dowiązuje się do węzła o tej samej nazwie (budowa węzła prowadzona wg odrębnego opracowania).
Obiekty inżynierskie:
Wzajemne powiązanie istniejącego układu komunikacyjnego z trasą drogi ekspresowej S8 zapewniono poprzez obiekty inżynierskie: wiadukty, przejazdy drogowe. Przekroczenia istniejących cieków wodnych zaprojektowano za pomocą obiektów mostowych: przepustów, mostów. Na wybór obiektu mostowego miały wpływ następujące elementy: rozległość dolin rzek, tereny podmokłe i zabagnione, ukształtowanie terenu oraz wymagania środowiskowe (ochrona zespołów przyrodniczo – krajobrazowych). Przebieg drogi ekspresowej po terenach leśnych jak również w pobliżu istniejących obszarów leśnych wymusił konieczność zaprojektowania przejść dla zwierzyny dziko żyjącej.
Węzły:
· Bralin – na skrzyżowaniu z drogą powiatową 5601P
· Kępno – na skrzyżowaniu z budowaną drogą ekspresową S11 (obwodnica m. Kępno)
· Wieruszów – powiązanie łącznika do starego przebiegu drogi krajowej nr 8 i powiązanie drogi powiatowej 4708E.
MOP-y:
· Kierzno Północ – str. Lewa, typu II – MOP realizowany wg odrębnego opracowania przez wyłonionego Dzierżawcę;
· Kierzno Południe str. Prawa, typu III - MOP realizowany wg odrębnego opracowania przez wyłonionego Dzierżawcę;
· Nawiska (robocza nazwa „Dziadoki Pn”), str. Lewa, typu I
· Ochędzyn (robocza nazwa „Dziadoki Pd”), str. Prawa, typu I
Ochrona środowiska:
Budowa ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt dużych, średnich i małych. Nasadzenia drzew i krzewów.
Inwestycja była podzielona na trzy odcinki: Syców – Kępno (15,3 km, wykonawca – Mota Engil), Kępno – Wieruszów (16,6 km, wykonawca – Mota Engil), Wieruszów – Walichnowy (13,1 km, wykonawca – Dragados). Oprócz budowy 45 kilometrów jezdni zasadniczej, w trakcie inwestycji powstały 44 obiekty inżynierskie (wiadukty i mosty) oraz kilkadziesiąt przejść dla zwierząt (od płazów po duże zwierzęta). Dla wygody podróżujących wybudowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (na odcinku Wieruszów – Walichnowy). W ramach kontraktu wybudowane zostały trzy węzły drogowe (Bralin, Kępno, Wieruszów).
Budowa drogi ekspresowej S-8 Syców – Walichnowy rozpoczęła się w styczniu 2012 roku (11.01.2012 – przekazanie placu budowy wykonawcy, 25 stycznia rozpoczęcie robót) i zakończyła się w przewidzianym umową terminie, czyli 25 listopada 2013 roku (w przypadku odcinka II budowa skończyła się przed terminem, gdyż był on aneksowany do 30 stycznia 2014 r.).
Trasa została oddana do ruchu w dniu 21 grudnia 2013 roku w samo południe.
Wartość projektu: 1 274 800 000 PLN Wartość dofinansowania z UE: 1 007 064 920 PLN
Korzyści płynące z realizacji projektu:
- zwiększenie przepustowości drogi
- oszczędność czasu w przewozach pasażerskich i towarowych – podróż z Wrocławia do Warszawy będzie krótsza o minimum kilkadziesiąt minut
- poprawa bezpieczeństwa ruchu, ograniczenie liczby wypadków oraz liczby ofiar śmiertelnych – nowa droga omija trzy miasta (Syców, Kępno, Wieruszów) i kilkanaście wiosek
- wzrost atrakcyjności terenów inwestycyjnych i rozwój ekonomiczny regionu