viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAAktualności

IV Nocne Zwiedzanie ekspozycji muzealnych Zespołu Historii Drogownictwa w Szczucinie

26-06-2020

W związku z panującą pandemią COVID-19 proponujemy Państwu nieco odmienną formę przebiegu IV Nocnego Zwiedzania naszych ekspozycji. Proszę wygodnie się rozsiąść w fotelu i wirtualnie pospacerować po naszym skansenie.

Kliknij w zdjęcie:

GDDKiA 

 

Zachęcamy również do wspólnego uruchamiania eksponatów:

 

 

Ciągnik rolniczy URSUS C-355

Wyprodukowano: 1973 rok, Warszawa, Polska

Firma: Zakłady Mechaniczne URSUS

Waga: 2700 kg

Pracował w Obwodzie Drogowym w Wisznicach

Ciągnik Ursus pomimo tego, że jest uznany za typową maszynę rolniczą był również popularnie używany w pracach drogowych. Wszystko dzięki możliwości podpięcia najróżniejszego osprzętu takiego jak: szczotki, kosiarki, przyczepy, polewaczki, brony, włoki, pługi, karczowniki. Przystosowany był do prac lekkich i średnich w terenie, zwrotny i mało zawodny. Nowsze modele użytkowane są do dnia dzisiejszego.

 

 

Kruszarka szczękowa typ LI3B

Rok produkcji: lata 70 XX wieku

Rodzaj napędu: ciągniona

Produkcja: Pomorskie Zakłady Budowy Maszyn „Makrum”, Bydgoszcz, Polska

Pracowała w Rejonie Eksploatacji Dróg Publicznych w Sieradzu

Stosowana do kruszenia skał grubej lub średniej wielkości. Rozdrobniony w kruszarce materiał kamienny stanowi mieszaninę ziaren od tzw. pyłowych do ziaren odpowiadających szerokości szczeliny wylotowej kruszarki. Urządzenie wyposażone w ruchomy sortownik (przesiewacz) z blachy dziurkowanej o stopniowanej wielkości oczek, dzieląc kruszony materiał na poszczególne frakcje. Kruszarki szczękowe swą popularność zawdzięczały nieskomplikowanej konstrukcji, prostej obsłudze, łatwej wymianie części oraz stosunkowo niewielkiemu kosztowi eksploatacji. Maszyny tego typu zaczęto produkować w Polsce po II wojnie światowej. Wydajność praktyczna kruszarki ok. 30 m3/ na zmianę.

 

 

Samochód dostawczy Żuk A07

Wyprodukowano: 1995 r., Lublin, Polska

Firma: Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie

Pracował w Obwodzie Drogowym w Wieluniu

Masa całkowita dopuszczalna: 2500 kg

Masa własna: 1400 kg

Ładowność dopuszczalna: 900 kg lub 6 osób + 425 kg

Silnik: spalinowy czterosuwowy z zapłonem iskrowym chłodzony cieczą o mocy 70 KM

Typ: S-21 (Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie)

Samochód opracowano na bazie samochodu FSO Warszawa. Pracami projektowymi kierowali inż. R. Skwarek i inż. Stanisław Tański. Prototyp został ukończony w 1957 roku i otrzymał oznaczenie A03. Prezentacja samochodu miała miejsce na Targach Poznańskich w 1958 roku, a seryjną produkcję rozpoczęto w 1959 roku. Samochód na przestrzeni lat produkowany w wielu wersjach i poddany wielu modernizacjom. Podstawowymi odmianami Żuka były samochody skrzyniowe oraz o nadwoziu typu furgon. Swoją nazwę pojazd zawdzięcza pasiastemu malowaniu prototypu. Produkcja prezentowanego modelu A07 została zapoczątkowana w 1970 roku. Żuk cieszył się sporą popularnością w kraju i zagranicą. Eksportowany do krajów bloku wschodniego, Nigerii, Ekwadoru, Egiptu, a także na Kubę. Produkcję Żuków zakończono 13 lutego 1998 roku. Łącznie wyprodukowano 587 500 sztuk wszystkich wersji samochodu.

 

 

Zamiatarka uliczna ZS–13

Rok produkcji: lata 90 XX wieku

Produkcja: Wytwórnia Urządzeń Komunalnych WUKO - Stąporków, Polska

Pracowała na terenie podległym Dyrekcji Okręgowej Dróg Publicznych Oddział Kraków

Waga zmiotek: max. 9000 kg

Szer. zamiatania – 1,4 – 1,8 m.

Zamiatarka samobieżna przeznaczona do oczyszczania ulic, placów i dróg o nawierzchniach ulepszonych. Trójkołowe specjalne podwozie zapewniało dużą zdolność manewrową podczas oczyszczania ulic pomiędzy parkującym pojazdami. Szczotka talerzowa odrzucała śmieci od krawężnika w kierunku szczotki walcowej, która przerzucała je do zbiornika śmieciowego o pojemności 1100 l. Kurz powstający podczas zamiatania zasysany był przez specjalny wentylator do komory filtrów, a następnie pod wpływem wibracji zamiatarki trafiał do kontenera śmieciowego. Opróżnianie kontenera śmieciowego odbywało się hydraulicznie poprzez wychylenie go do pozycji, w której następowało swobodne wypadanie nieczystości. Zamiatarka napędzana silnikiem Poloneza FSO 1600.

 

 

Ścinarka do poboczy

Model: SP-1500

Wyprodukowano: 1991 r., MADRO, Kraków, Polska

Waga: 8000 kg

Jest to urządzenie wielofunkcyjne, wykorzystywane do czyszczenia i profilowania poboczy dróg z równoczesnym załadunkiem ściętego materiału na samochód. Umożliwiało wykonywanie prac na drodze bez jej wyłączenia z ruchu. To unikatowy, polski prototyp z numerem fabrycznym 1, który przez 17 lat, w miarę eksploatowania i testowania przy pracach drogowych był udoskonalany przez polskich inżynierów. Mimo wprowadzenia wielu skomplikowanych rozwiązań technicznych nie weszła do produkcji na większą skalę.

 

 

Ciągnik gąsienicowy ATS-59 z pługiem odśnieżnym

Zakłady Mechaniczne Łabędy,

Gliwice, Polska

Waga: 13 000 kg

Gąsienicowy ciągnik artyleryjski konstrukcji radzieckiej typu ATS-59 lub ACS-59 (polska nazwa „668”) przeznaczony był do ciągnięcia armat i dział przeciwpancernych. Dzięki skrzyni ładunkowej mógł jednocześnie przewozić amunicję lub drużynę obsługi działa. Produkcję licencyjną gąsienicowych ciągników artyleryjskich typu ATS-59 rozpoczęto w Bumarze – Łabędy od 1959 roku. Trwała aż do początku lat 90-tych i wynosiła od 1000-1500 sztuk rocznie w zależności od zamówień. Ciągniki produkowane były głównie na eksport. Łącznie wyprodukowano około 30 tys. szt. Pojazd ten wykorzystywany był także w rolnictwie, leśnictwie i drogownictwie. Ten egzemplarz wyposażony w pług odśnieżny typ POD-5 służył do odśnieżania dróg i lotnisk. Dzięki podwoziu na bazie czołgu T-55 był bardzo przydatnym sprzętem w ciężkich akcjach zimowych. Wykorzystywano go do usuwania dużych zasp i zatorów śnieżnych oraz jako sprzętu ratowniczego przy awariach i problemach terenowych innego sprzętu utrzymania zimowego. Dzięki gąsienicom zdolny jest poruszać się niemal w każdych warunkach po drogach oraz bezdrożach.

 

Dzieje budowy dróg na ziemiach polskich w kilkanaście minut

Oto film jaki przygotowaliśmy na rocznicę 200 lat Centralnej Administracji Drogowej. W 1819 roku powołano do życia Dyrekcję Jeneralną Dróg i Mostów, pierwszy polski organ zajmujący się budową, utrzymaniem i administracją traktów w Polsce.

 

Dzieci zapraszamy do pomalowania eksponatów oraz budynku muzeum.