viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAZ kart historii

Osobistości 200-lecia Centralnej Administracji Drogowej

Stanisław Kierbedź (10.03.1810 – 19.04.1899)

06-03-2019

Polska choć nie istniała na mapach to wciąż żyła w narodzie polskim. Możliwości finansowe szlachty i możnowładców sprzyjały przygotowywaniu kolejnych pokoleń do budowy wolnej ojczyzny oraz kontynuowaniu szlachetnych tradycji wywodzących się ze szkół rycerskich. Kształcili więc dzieci nie tylko w szkołach na terenach dawnej Polski ale także na uczelniach państw zaborczych. W jednej z najlepszych XIX wiecznych uczelni Instytutu Inżynierów Komunikacji w Petersburgu 40 proc. absolwentów oraz 30 proc. ogólnej liczby prymusów stanowili właśnie Polacy. Absolwentem oraz w późniejszym czasie wykładowcą był również Stanisław Kierbedź. Jego pasją były konstrukcje mostowe innowacyjne jak ówczesne czasy, ale ze względu na piastowane stanowiska w armii rosyjskiej, nie stronił też od innych budowli. Piastując wysokie stanowiska w armii rosyjskiej, nie zapomniał o swym pochodzeniu. Jego dom w Petersburgu był ośrodkiem Polonii, a w pracy często otaczał się ludźmi pochodzenia polskiego.

GDDKiA Stanisław Kierbedź herbu Ślepowron urodził się 1810 roku, w ziemiańskiej rodzinie w majątku Nowy Dwór na Żmudzi, w guberni kowieńskiej, w powiecie poniewieskim. Był uczniem pijarów w Poniewieżu, ukończył gimnazjum klasyczne w Kownie. Kolejno studiował matematykę i fizykę na Cesarskim Uniwersytecie Wileńskim, następnie w Petersburgu ukończył Instytut Korpusu Inżynierów Komunikacji. Uzyskując posadę pomocnika profesora Mielnikowa, odwiedził europejskie uczelnie, gdzie czerpiąc najlepsze wzorce, poznawał nowe technologie i sposoby budowy mostów żelaznych, które w stały się z czasem jego pasją. Dały również solidne podwaliny pracy wykładowcy budownictwa i mechaniki praktycznej i ogólnej, również w Instytucie Górniczym, w Szkole Głównej Inżynierów Polowych i w Szkole Korpusu Morskiego oraz w Petersburgu.

Jego aktywność i chęć tworzenia została zauważona, nie tylko na polu szkolnictwa. Projektując, wprowadzając i proponując coraz to ciekawsze rozwiązania stawał w szranki z najlepszymi w tych dziedzinach inżynierami. Pod jego kierownictwem zbudowano katolicki kościół św. Stanisława w Petersburgu.  Opracował między innymi projekty pierwszego stałego mostu łukowego z żelaza lanego na Newie, pierwszego mostu kratowego na Łudze, mostu żelaznego na rzece Wiśle w Warszawie oficjalnie nazwanym „Mostem Aleksandrowskim” („Mostem Aleksandryjskim”), a powszechnie zwanym Mostem Kierbedzia. Zastosował przy jego budowie nowatorską technikę kesonów. Uroczyste otwarcie tego mostu 22 listopada 1864 zostało zbojkotowane przez mieszkańców Warszawy w żałobie po powstaniu styczniowym. Na wielu zdjęciach zachował się widok tego mostu ze środkowymi przęsłami odmiennymi od pozostałych co było wynikiem zniszczeń I wojny światowej i odbudowy tej części.  W dużej mierze most też nie oparł się działaniom II wojny,  ale jego podpory użyto do konstrukcji mostu  Śląsko-Dąbrowskiego.  Fragmenty oryginalnej  konstrukcji wiele lat temu zostały wydobyte z  Wisły z inicjatywy Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.

Kierbedź w swojej karierze inżynierskiej również zajmował się koleją i mostami kolejowymi. Był też prezesem budowy portów w Kronsztadzie i Petersburgu, tajnym radcą, zastępcą ministra komunikacji. Pracował zawodowo przez 60 lat.  W sierpniu 1891 Stanisław Kierbedź podał się do dymisji i zamieszkał na stałe w Warszawie. Swój księgozbiór techniczny przekazał Politechnice Lwowskiej.

Rozpoczął nowy etap – podjął się ratowania polskiego rzemiosła. Zakupił 143 hektarowy majątek Ołtarzew z dworem i zabudowaniami, który poparcelował. Chcąc utworzyć silny ośrodek rzemieślniczy w pobliżu Warszawy, chcąc sprzedawać ziemie na dogodnych warunkach fachowcom – rzemieślnikom. Dla całości zamysłu uzyskał zgodę władz carskich ale jego śmierć nie pozwoliła na realizację tego zamysłu. Inicjatywę tą jednak podjęli inni wcielając w życie, przynajmniej część planów.  Pogrzeb Stanisława Kierbedzia odbył się 24 kwietnia 1899 roku. Po nabożeństwie w kościele św. Krzyża ciało zmarłego zostało złożone na Cmentarzu Powązkowskim.

 

Album fotograficzny dokumentujący budowę Mostu Aleksandrowskiego