viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2018

Na Via Baltica najwięcej dzieje się w Polsce

07-12-2018

Otwarcie 40-kilometrowego odcinka drogi pomiędzy Mariampolem i Kownem było okazją do spotkania przedstawicieli administracji drogowych zaangażowanych w realizację międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Baltica. Z informacji przedstawionych przez delegatów z Litwy, Łotwy, Estonii oraz Polski wynika bardzo pozytywna dla nas informacja. Jesteśmy liderami w budowie nowoczesnej drogi łączącej Warszawę z Tallinem.

Via Baltica pomiędzy stolicami Polski i Estonii ma długość niemal 1000 km. Z roku na rok na obecnych szlakach rośnie natężenie ruchu pojazdów, w tym dużych ciężarówek przewożących towary z północy na zachód Europy. Leżąca w europejskim korytarzu transportowym trasa łączy Morze Północne z Bałtykiem.

W pierwszej kolejności kraje leżące wzdłuż Via Baltica wzmocniły nawierzchnię istniejących dróg, zbudowały krótkie odcinki obwodnic (często tylko jednojezdniowe) a obecnie wraz z rosnącym ruchem realizują lub planują nowe inwestycje już w układzie docelowym. Polska pozostaje liderem, nie tylko pod względem istniejących odcinków ale także realizowanych. Przypomnijmy, że kierowcy korzystają już z 88 km dróg ekspresowych leżących w szlaku Via Baltica, a kolejne 256 km jest w budowie. Cała trasą od Warszawy do granicy z Litwą pojedziemy w 2021 roku. Na bezpieczną i komfortową podróż do Tallina poczekamy do 2035 r. Co prawda nie na każdym odcinku kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Na Łotwie będą jeszcze odcinki jednojezdniowe ale omijające tereny zabudowane.

 

 

Via Baltica

 

Estonia

GDDKiA 

192 km - długość

10 proc. trasy obecnie funkcjonuje

33 proc. zostanie ukończone w 2022 r. w przekroju 2+2 lub 2+1 pomiędzy Tallinem a Parnawą (łącznie ok. 60 km)

100 proc. trasy w 2030 r.

 

Łotwa

GDDKiA 

198 km- długość

W planach budowa fragmentu obwodnicy Rygi pomiędzy Baltezers a Saulkalne (ok. 20 km). Realizacja w latach 2023-2026, rozważana formuła PPP. Przebudowa istniejącej drogi do układu 2+2

Obwodnica Iecavy w latach 2023-2030 (ok. 20 km) droga po nowym śladzie w układzie 1+1

Obwodnica Bauska w latach 2023-2030 (ok. 18 km) droga po nowym śladzie w układzie 1+1

 

Litwa

GDDKiA 

268 km- długość

Mariampol – Kowno (40 km) odcinek oddany z końcem listopada do użytku (układ 2+2)

Granica z Polską – Mariampol (40 km) planowane oddanie do ruchu przed końcem 2023 r. (układ 2+2)

Przebudowa węzłów: Akademia (do 2019), Giraite (2020) i Sargenai (2020)

Odcinek Sitkunai – Poniewież z obejściem Ramygalos (łącznie 80 km) ukończenie do końca 2035 r.

Przebudowa obwodnicy Poniewieża (ok. 22 km) w układzie 2+1, oddanie do ruchu przed końcem 2019 r.

Od granicy z Łotwą do Poniewieża (ok. 57 km) w układzie 2+2, oddanie do ruchu przed końcem 2030 r.

 

Polska

GDDKiA 

344 km- długość

88 km już oddanych (S8 Warszawa – Ostrów Mazowiecka oraz S61 Raczki - Suwałki)

256 km w budowie z czego wiosną 2019 pojedziemy obwodnicą Suwałk (12,8 km), w 2020 r. planujemy oddać do ruchu siedem odcinków, a w 2021 r. pozostałe cztery. Na całej trasie będziemy mieli po dwie jezdnie z dwoma lub trzema pasami ruchu

Łączny koszt ok. 8,1 mld zł (1,9 mld euro)

 

Od Via Baltica na południe Europy będzie prowadzić Via Carpatia

GDDKiA 

739 km długość w granicach Polski

74 km ukończone

555 km w przygotowaniu

8,2 km w przetargu

200 km w budowie

Łączny koszt ok. 28 mld zł (6,5 mld euro)